BEZ RUŽIČASTIH NAOČALA

Što se krije iza fasade autosalona u Detroitu?

12.01.2011 u 10:41

Bionic
Reading

Amerikanci bi htjeli da povjerujemo da je u automobilskom gradu Detroitu, domaćinu najvećeg sjevernoameričkog autosalona NAIAS-a, baš sve idilično. Izlagači su se vratili, domaći trio (GM, Ford i Chrysler) je u zamahu, a očekuje se predstavljanje čak 40-ak premijera. No što se krije iza ružičaste fasade?

Pad detroitskog autosalona započeo je s početkom recesije u svijetu. Kriza drugorazrednih hipotekarnih kredita dovela je do pada kupovne moći američkog dolara, zbog čega je većina svjetskih proizvođača razmišljala o zatvaranju američkih pogona, a GM i Chrysler skoro su završili u bankrotu. Posljednje dvije godine mnogi su u širokom luku zaobilazili Detroit, a kao točka na 'i' prošle je godine američko tržište automobila prestalo biti najveće na svijetu. Strica Sama pretekla je Kina.

Kad se male ruke slože

Čak je osamnaest proizvođača zaobišlo NAIAS prije dvije godine. Ove godine su svi na broju, a i atmosfera je nešto bolja. Moglo bi se reći da proizvođači vjeruju da će mantranjem o boljem sutra uspjeti učiniti budućnost svjetlijom, a takva teorija ima pokriće i u prodajnim rezultatima koji su bolji od prošlogodišnjih, no još uvijek daleko od godina prije početka recesije.

Godina 2011. će biti pravi test, jer je ovo prva godina bez financijskih poticaja za kupovinu automobila, koje su razvijene države poput SAD-a, Njemačke, Velike Britanije, Japana i drugih uvele da bi spasile automobilsku industriju.

Premijere na kapaljku

Od spomenutih 40-ak premijera na NAIAS-u, najveći dio značajnijih ponovno je djelo ruku europskih inženjera. Naglasak je na zelenoj tehnologiji i učinkovitosti, no to ne znači da su performanse pale u drugi plan.

Zvijezda je povratnik Porsche sa spiritualnim nasljednikom 918-ice, sofisticiranim modelom 918 RSR, o kojem više možete pročitati ovdje. I BMW se potrudio svjetskom premijerom serije 6 kabriolet, kao i nestrpljivo očekivane serije 1 M Coupe, a nemalo pažnje privukao je i Minijev križanac kupea i SUV-a, Paceman. Mercedes se nije pretjerano iskazao, predstavio nam je tek redizajniranu C-klasu, no zato je Audi skinuo plahtu s nove generacije A6 u hibridnom i benzinskom izdanju. Volkswagen je pak predstavio američko izdanje Passata koje je tamošnje medije, čini se, razočaralo. Premda s vizualnog aspekta izuzetno nalikuje europskoj izvedbi Passata, s one strane Velike bare automobilski novinari ga nazivaju velikom Jettom. Ipak, s najavljenom cijenom od 20.000 dolara za osnovni model Amerikanci se ne bi trebali previše buniti.

Ford u naletu

Od domaćih proizvođača, najveće iznenađenje okupljenim novinarima priuštio je Ford predstavljanjem trojca električno-hibridnih automobila. Na bazi europskog C-Maxa, Ford je stvorio hibridni i električni monovolumen koji bi ekonomičnošću trebao parirati Toyoti Prius i Chevrolet Voltu, a praktičnošću ih čak nadvisiti. Ford je predstavio i električni Focus koji bismo u dogledno vrijeme trebali vidjeti i na europskom tržištu. Chrysler je pak otkrio novu izvedbu limuzine 300C, a GM atraktivnu trkaću izvedbu Cadillaca CTS-V.

Titulu najmaštovitijeg proizvođača dodijelili bismo Hyundaiju koji je pokazao kupe s troja vrata, Veloster, te neobičan crossover Curb. Honda nam je pokazala kako bi trebao izgledati novi Civic, dok je Toyota proširila hibridnu ponudu monovolumenom Prius.

Detroitski autosalon otvorit će vrata publici 15. siječnja i trajati do 23. siječnja, a ukoliko se u tom razdoblju nađete u automobilskom gradu i odlučite posjetiti dvoranu Cobbo, ulaznica će vas koštati 12 američkih dolara.