PRODUKT DIZAJN U USPONU

Mlada Požežanka osvaja svojom Avliom i čeka industrijsku proizvodnju

19.09.2016 u 06:51

Bionic
Reading

Hrvatska ima novo dizajnersko ime: to je mlada industrijska dizajnerica Nataša Njegovanović, koja je osmislila originalnu i funkcionalnu kolekciju dječjeg namještaja Avlia, inspiriranu domaćim životinjama iz slavonske avlije, i odmah privukla pažnju šire javnosti, a iza nje je još nekoliko uspješnih projekata

Kolekcija Avlia - stol u obliku krave, stolci nalik na mačke i pse, prase pretvoreno u škrinju za igračke, a pile u ulozi pernice - odmah je bila zapažena na međunarodnom natječaju Young Balkan Designers 2016, a nakon objavljivanja fotografija kolekcije na renomiranom portalu Designboom, na adresu mlade Slavonke počele su pristizati čestitke iz cijelog svijeta. Premda je projekt Avlia tek na razini prototipa, ona se nada skorašnjoj proizvodnji tog namještaja, naravno, od slavonskog hrasta koji je već sam po sebi brend, i lansiranju te kolekcije na hrvatsko tržište.

A poslije, tko zna, možda i na svjetsko.

Nataša Njegovanović rođena je u Požegi i prvo je studirala građevinu u Osijeku, a kako je njena urođena potreba za kreativnim izražavanjem rasla, kaže, upisala je i Studij dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu.

'Prijemni ispit na Studiju dizajna položila sam plasirajući se na prvo mjesto, u srpnju 2011. upisala studij, a u rujnu iste godine stekla sam i titulu magistre građevinarstva', kaže dizajnerica, koja je već tijekom studija dizajnirala nekoliko zapaženih proizvoda. To su naslonjač Jedro, nadahnut morem i brodovima, zatim torba/ruksak Beebag, koja odmah asocira na pčelicu Maju, a posebno je zanimljiv multifunkcionalni proizvod JIG, koji može biti pladanj, poslužavnik, podmetač ili slagalica, dizajniran s ciljem da uveseli obiteljske rituale i okupljanja.

Njena kreativnost bila je potvrđena i službenim priznanjima još za vrijeme studija. S 11 kolegica sa studija dobila je posebno priznanje za dizajnerski i socijalno osviješten projekt-radionicu ‘Rešetke nisu prepreke’, koju su mlade dizajnerice osmislile prema ideji udruge Roda. Naime, istraživanje provedeno u prosincu 2014. godine u ženskoj kaznionici Požega, pokazalo je poražavajuće rezultate: čak 50 posto majki izjavilo je da ih njihova maloljetna djeca uopće ne posjećuju, u 13 posto slučajeva djeca i ne znaju da su im majke u zatvoru, a 25 posto majki djecu vidi samo za vrijeme korištenja izvankaznioničkih pogodnosti.

Shvativši da je i novac problem zbog kojeg su rijetki susreti djece s majkama u kaznionici, iniciran je projekt 'Rešetke nisu prepreka' u sklopu kojeg bi zatvorenice izrađivale razne proizvode za trudnice, roditelje i djecu, a novac prikupljen njihovom prodajom koristio bi se za posjet djece majkama. Taj je projekt nagrađen na prošlogodišnjem Danu D.

Nataša Njegovanović pobijedila je i na natječaju Brokenships Design 2012. godine za dizajn suvenira 'Pillowship' zagrebačkog Muzeja prekinutih veza, koji je bio raspisao u suradnji s HDD-om, a mlada dizajnerica ga je osmislila u suradnji s Antonijem Karačom. Taj suvenir osvojio je srca žirija svojom jednostavnošću i toplom porukom. Naime, sastavljen je od para jastučnica s patentnim zatvaračima kojima ih je moguće spojiti i tako načiniti jednu jastučnicu za dva jastuka, čime je simbolično opisana tema ljubavne veze, a istim je mehanizmom moguće zakopčati i svaku zasebno, što afirmativno govori o cjelovitosti svake od njih.

Naposljetku, svoju nedvojbenu kreativnost i funkcionalno razmišljanje potvrdila je završnim radom na preddiplomskom studiju dizajna, kad je osmislila modularni kuhinjski sustav Slavonica, također nadahnut slavonskom kulturnom baštinom i tradicijom, ali osuvremenjen i prilagođen potrebama čovjeka 21. stojeća.


Slavonica

Na pitanje što je najviše inspirira u kreiranju proizvoda, odgovorila je da bi se na temelju dosadašnjih radova moglo reći da je to regija iz koje potječe - Slavonija, njezina specifična tradicija i baština, način života i prirodne ljepote, što je unijela u projekt kuhinje Slavonica.

'Razmišljajući o potencijalima koje Slavonija ima, htjela sam stvoriti proizvod koji će promovirati regiju i imati snagu pridonijeti lokalnom gospodarstvu. S istom težnjom stvorena je i Avlia - sustav namještaja za djecu. Pored slavonske tradicije, za takav dizajn motiviralo me okruženje današnje djece i igračke kojima se zabavljaju. Smatrajući da današnje igre uglavnom nedovoljno potiču dječju maštu i kreativnost, stvorila sam drveni namještaj koji asocira na drvene igračke iz prošlosti i istovremeno predstavlja i funkcionalni predmet i rekvizit za stvaranje kulise za novu igru, koja tek treba nastati u dječjoj mašti", kaže dizajnerica, pojašnjavajući da su oblici kolekcije Avlia pojednostavljeni, nefigurirani, kako bi ih dijete u svojoj mašti moglo samostalno nadograditi.

Govoreći o svom načinu i procesu rada, Nataša Njegovanović je istaknula kako svaki projekt započinje istraživanjem zadane teme, nastavlja ga sakupljanjem informacija iz različitih područja, od psihologije, sociologije do specifičnih tehničkih profesija, a potom nastoji saznati što je sve u svijetu dizajna u zadanom području već prisutno, kako bi mogla napraviti korak naprijed.

'Čitavo vrijeme zapravo se događa inkubacija koja se, kao i u svakom kreativnom procesu, u jednom trenutku pretvori u koncept, odnosno ideju koju je potrebno uobličiti poštujući postavljene zahtjeve za dizajn te tehnički usavršiti kako bi bila funkcionalna i vizualno skladna. Međutim, dizajn ne znači samo rad na predmetnoj okolini; dizajnirati se mogu sustavi i procesi, zapravo sve povezano s ljudskim djelovanjem. Meni, kao i svakom drugom dizajneru, najvažnije je napraviti svrsishodan proizvod, onaj koji neće biti samo jedan novi predmet u ionako pretrpanom svijetu, nego će služiti čovjeku, olakšati mu život, oplemeniti mu okolinu, riješiti neki specifičan problem. Dakle, poboljšati kvalitetu života, to nam je cilj', istaknula je Nataša Njegovanović.

Na pitanje kakve su šanse da se njeni radovi realiziraju i postanu dostupni na tržištu, bilo hrvatskom ili inozemnom, primjerice, kolekcija Avlia, naslonjač Jedro, Beebag ili kuhinjski namještaj Slavonica, Nataša Njegovanović je odgovorila da njeni radovi za sada postoje samo u formi rendera ili funkcionalnog prototipa, no nada se da će se to vrlo brzo promijeniti.


Jedro

'Nakon što je renomirani portal za arhitekturu, dizajn i umjetnost, Designboom, objavio moj rad Avlia, počeli su pristizati mailovi iz cijelog svijeta s upitom za fotografije visokih rezolucija kako bi ih mogli objaviti. Pretpostavljam da bi logičan korak bio da mi se sada netko obrati s konkretnim prijedlogom, no ako to ne bude slučaj, pokušat ću sama preuzeti inicijativu. Dizajn postaje dizajnom onda kada ga ljudi koriste, kada se ta interakcija ostvari. To je ono što želim - imati proizvode na tržištu, u većim ili manjim serijama, koji će ljudima biti dostupni', kaže dizajnerica.

No Hrvatska nema tradiciju proizvodnje dizajnerskog namještaja ili produkt dizajna, poput Italije ili skandinavskih zemalja, gdje je dizajn uzdignut jako visoko na ljestvici gospodarskih prioriteta. Na pitanje kakve uvjete imaju mladi dizajneri za rad u Hrvatskoj i mogu li se probiti i postati konkurentni, odgovorila je da su u Hrvatskoj proizvodnja i plasiranje proizvoda na tržište neizrecivo teški.

'Industrija je na štakama, a i ono malo što je od nje ostalo, ne uviđa važnost i ulogu dizajna. Industrijski dizajner nalazi se u nezavidnoj situaciji. Ali imamo svijetlih primjera: zagrebačka Prostoria je takva tvornica koja je svoj status izgradila surađujući s hrvatskim industrijskim dizajnerima. Voljela bih kada bi se i ostale tvrtke povele za tim primjerom i prestale doživljavati dizajn kao nepotreban trošak. Mogli bismo cijelu regiju brendirati kroz dizajn, stvoriti proizvode i sustave jedinstvene u svijetu, zatim oporaviti gospodarstvo i svi bolje živjeti. Naime, imamo dovoljno kvalitetnih i svjetski prepoznatih dizajnera, imamo intelektualni i kreativni kapital, ali smo bez industrije i bez te spoznaje u političkim krugovima zapravo bespomoćni', poručila je mlada dizajnerica.

Što nakon obrane diplomskog rada? Hrvatska ili svijet? Željna učenja i znanja, Nataša Njegovanović odmah nakon diplome odlazi u Berlin, na tromjesečnu praksu u Daniel Becker Design Studio. Kaže da pregovara i za praksu u Londonu početkom naredne godine, čime bi joj se ispunila velika želja.

'Želim steći iskustvo rada u velikim svjetskim kulturnim i poslovnim centrima', kaže, dodajući da za sada nema daljnjih planova – radi ono što voli i vjeruje da će joj se sve dobro posložiti.