Kulturmiks FESTIVAL MARIBOR

Od renesansnog madrigala do premijere 'Električnih preludija'

Vjeran svom credu o eklektičnosti, o neuobičajenim i odvažnim glazbenim susretima, Festival Maribor je u ovogodišnjem izdanju publici ponudio čitavu seriju koncerata u gradu i okolici koji, po svom umjetničkom profilu te posve respektabilnoj glazbenoj kvaliteti, na najbolji mogući način iskaču iz uhodane prakse regionalnih glazbenih događanja

Za takvu formulu festivala umnogome je zaslužan dugogodišnji umjetnički direktor australski violinist Richard Tognetti koji je ove godine u Maribor, europsku prijestolnicu kulture, stigao s Australskim komornim orkestrom, rezidencijalnim orkestrom festivala. Upravo se taj 'puni sastav australske glazbene reprezentacije' mogao držati garancijom još jednog uspješnog izdanja glazbenog festivala, poprilično jedinstvenog po svom profilu.

Tako su jedan od zaštitnih znakova festivala autorsko-konceptualne večeri umjetničkog direktora u kojima se standardna formula večernjeg koncerta razbija i nadopunjuje video projekcijama, igranim intervencijama i tematskim okvirima. Tognetti je svoju publiku već prijašnjih godina naviknuo na ezoterične naslove. Prošle godine je tako predstavljen projekt 'Ništa', dok je autorsku seriju ove sezone otvorila večer suprotnog naziva 'Everything/Exquisite' u kinodvorani Udarnik.

U prepoznatljivoj Tognettijevoj maniri na repertoaru su se tako našli Vivaldi, Stravinski, Pärt, no i djela Alice in Chains, Davida Bowiea, itd. u orkestralnim izvedbama. Večer je otvorio tzv. 'majstor ceremonije', znani australski komičar Gerry Connolly, na golemo zadovoljstvo prije svega australske publike koja već godinama vjerno pohodi mariborska događanje, a jedan od pozvanih gostiju bio je i Brian Ritchie, nekadašnji basist grupe Violent Femmes, koji je s orkestrom svirao na japanskoj flauti shakukachi.

Tognettijevi kolaži zapravo su skoro uvijek zanimljiva pojava, čak i onda kad nisu posve autorski dotjerani i stilski razvedeni, kao što je bio i slučaj s posljednjim.
Nakon prve autorske večeri uslijedilo je popodnevni nedjeljni maraton s tri uzastopna koncerta širokog repertoarnog zamaha, (poput susreta Bacha, Liszta i Messiaena) nazvanih 'Progresivni triptih', koje su se održale u Kazinskoj dvorani SNG-a, crkvi sv. Alojzija i mariborskoj katedrali.

Prvi koncert bio je zamišljen kao hommage francuskim skladateljima, Francku, Ravelu, Leclairu, a u njemu posebnu napomenu zaslužuje čelist Timo-Veikko Valve u izvedbi nažalost samo jednog stavka Messiaenovog slavnog 'Kvarteta za kraj vremena'. Maraton je završen u katedrali veoma solidnom izvedbom Pergolesijevog 'Stabat Mater' sa sopranisticom Bernardom Bobro i mezzosopranisticom Viktorijom Mester.

Jedna od najzanimljivih večeri festivala dosad, pod nazivom 'Električni naboji', donijela je u Maribor svjetsku premijeru skladbe 'Električni preludiji' australskog skladatelja Bretta Deana, pisanu za gudače i električnu violinu. Dean, inače bivši violist Berlinske filharmonije, je skladatelj koji u svojim djelima održava intenzivan dijalog s klasičnim formama, što je pokazala i efektna uvodna skladba 'Carlo za gudače, sampler i magnetofonsku vrpcu'.

Naime, krenuvši od motiva poznatog moteta 'Moro lasso' renesansnog skladatelja Carla Gesualde, Dean je stvorio djelo zanimljive i guste teksture koje se stalno kreće na rubovima veoma klasične i veoma suvremene poetike. Novo pak djelo ostavlja dojam pregnantnog i iznimno sugestivnog (pridjev koji se rjeđe nalazi uz suvremena djela) glazbenog dijaloga električne violine i klasičnog gudačkog ansambla. Inače, suvremeni repertoar predstavlja bez daljnjeg forte australskog orkestra, iza čega stoji ne samo predani rad i programska odluka vodstva, već i niz redovitih suradnji s kompozitorima koji pišu upravo za orkestar.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još