58. SPLITSKO LJETO

Mitski vlaj na Carrarinoj poljani

16.07.2012 u 17:36

Bionic
Reading

Nakon svečanog otvaranja u subotu na obnovljenom Peristilu, u nedjelju, 15. srpnja, u sklopu 58. Splitskog ljeta, na Carrarinoj poljani prvi put je održana tribina pod nazivom 'Vječni Vlaj - uloga došljaka na pozornici grada'

Prva je to u novoj seriji tribina koje će se održati na 58. Splitskom ljetu, a koje su zamišljene kao odgovor na današnje probleme u gradu, ali i u državi i šire. Na navedenim otvorenim tribinama na kojima je ulaz slobodan će sudjelovati osobe iz javnog života koji grad i naš današnji trenutak žive, o njemu promišljaju i pišu. Gosti prve tribine su bili Ante Tomić, Predrag Lucić, Siniša Labrović, Ivica Buljan i Damir Pilić, a moderator je bio Eugen Jakovčić.

Tema prve tribina su bili došljaci koje različito nazivamo, ali najupornije opstaje kvalifikacija o Vlajima. Razgovaralo se o drugačijima u Splitu, o protuslovljima identiteta i o tome kako se 'zaslužuje' većinsko prihvaćanje drugačijeg i vodila se polemika zbog čega postoji stereotip o Vlajima. Mada je tema sugerirala duhovitu i zabavnu tribinu, ona je poprimila ozbiljan karakter i otvorila mnoga bolna pitanja u gradu.

Sudionici tribine su redom porijeklom iz zaleđa Dalmacije, dakle Vlaji, ili kako se Predrag Lucić odredio, kao Vlaj s duplim velikim V. Siniša Labrović je odlučno odbacio mogućnost da se odredi kao Vlaj. 'Vlaji su iz Otoka ili Hrvaca, ali ne i iz Glavica kraj Sinja odakle sam ja. I Vlaji su iz Imotskog i Drniša, a ne iz Sinja' ironično je nastavio Labrović. On se zapitao i o bivšem premijeru Ivi Sanaderu, u kojem trenutku je on bio Splićanin pa postao opet Vlaj ili je zapravo oduvijek bio Vlaj.

Ante Tomić
je naglasio da je on Vlaj iz Prološca Donjeg, potomak švercera duhana i on u tome vidi dio svog odmetničkog identiteta koji je imanentan Vlajima. On odlučno negira sukob Splićana i Vlaja i pita se zašto bi došljaci bili krivi za sve loše u gradu. 'Ja kao Vlaj sam odlučno bio protiv izbora Keruma za gradonačelnika, a znam Splićane, kao primjerice mog prijatelja Ćiću Senjanovića koji je glasao za njega. Odbijam raspravu o tome', dodao je Tomić.

Predrag Lucić
se zapitao zašto se došljaci optužuju za rušenje urbanog identiteta grada i sve probleme. 'Pitam se u kojem trenutku je to Split postao manje urban, manje grad, koja je to godina ili događaj koji određuje to urušavanje grada', zaključio je Lucić te u raspravu uveo sintagmu 'mitski Vlaj' i 'mitski Splićanin'. Njihov je sukob konstanta, Vlaji smatraju grad izvorom zla, a s druge strane građani smatraju da su došljaci zlo. Po njegovom mišljenju, ovakve tribine su prilike za demontažu tog mita. Ivica Buljan smatra svoje vlaške korijene važnim dijelom osobnog identiteta, koji se u neki sredinama doživljava kao egzotična prednost, primjerice u Francuskoj se ruralno doživljava kao simpatično i autentično.

Na tribini se razgovaralo o stanju grada u ovom trenutku, a moderator Eugen Jakovčić vješto je i odmjereno dao priliku publici da pitanjima i komentarima sudjeluje u tribini te isprovocira slojevitu raspravu i sučeljavanje stavova. Na komentar o rastakanju ionako tanke urbane matrice Splita, nadovezao se Damir Pilić koji je konstatirao da je prije dvadeset i jednu godinu određeni broj građana Splita, koji su isto tako oblikovali identitet grada, napustio Split.

Predrag Lucić je zaključio tribinu konstatacijom da Split treba biti grad slobodnih ljudi, izvan odrednica tko je Vlaj, Splićanin ili nešto treće. Na kraju su najavljene još tri tribine s različitim temama koje će se održati u okviru ovogodišnjeg Splitskog ljeta.