DANIEL HOPE

Posveta romantičnom violinistu

16.05.2011 u 09:27

Bionic
Reading

Violinist Joseph Joachim (1831-1907) bio je jedan od ključnih interpreta glazbe romantizma, koji je praizveo niz amblematskih devetnaestostoljetnih kompozicija te njegovao bliske odnose s Brahmsom, Mendelssohnom, Clarom i Robertom Schumannom, Dvořákom koji su upravo za njega napisali niz kompozicija. Novi album Daniela Hopea (DG), kroz pomno odabrani Joachimov repertoar, odaje uspjeli hommage jednoj od središnjih figura glazbenog romantizma

Praksa u kojoj suvremeni interpreti odaju kroz diskografske projekte hommage slavnim interpretima iz prošlosti nije ni u kom slučaju nova. Istina, praksa je nešto učestalija kod pjevača nego kod instrumentalista. Samo neki od recentnih primjera su Cecilia Bartoli koja je posvetila album legendarnoj belcanto interpretkinji Mariji Malibran te kontratenori Andreas Scholl i Philippe Jaroussky koji su solističke albume u cijelosti posvetili 18-stoljetnim kastratima Senesiniju i Carestiniju. Britanski violinist Daniel Hope svoj je najnoviji diskografski projekt orijentirao oko središnje figure Josepha Joachima.

Joseph Joachim rođen je u Mađarskoj, a već prvi uspjeh jasno ga je odredio kao presudnu figuru romantizma. Pod Mendelssohnovim nagovorom, izveo je kao dvanaestogodišnjak u Londonu Beethovenov 'Koncert za violinu'. Izvedba je instantno privukla pažnju kako na samu skladbu, koja se slabo izvodila od svog nastanka 1806. da bi zatim postala dio standardnog repertoara, tako i na mladog glazbenika. Joachim je zatim odigrao bitnu ulogu u glazbenoj povijesti kroz upoznavanje Johannesa Brahmsa s Clarom i Robertom Schumann s kojima je ostvario svoje najdojmljivije izvedbe, a djelovao je kao koncertni majstor pod Franzom Lisztom kao istaknuti solist te osnivač kvarteta Joachim. Samo neke od skladbi koje su posvećene Joachimu su Brahmsov 'Dvostruki koncert za violinu i violončelo' te Dvořákov i Schummanov violinski koncert.

No novi album The Romantic Violinist u izdanju Deutsche Grammophonea bilo bi pomalo nepravedno svesti samo na poučnu pričicu iz glazbene povijesti, uz neizbježno iznošenje privatnih anegdota i ljubavničkih prepirki u koje su i sami kompozitori intervenirali. Naime, čitav konceptualni okvir albuma posvećenom slavnom interpretu zapravo prije svega podcrtava snažnu ulogu koju je interpret imao ne samo kao tumač na premijernoj izvedbi, već kao ličnost koja je bitno utjecala na samu genezu djela. To je primjerice slučaj s jednom od amblematskih kompozicija epohe romantizma, Bruchovim violinskim koncertom u g-molu. Album započinje upravo tom skladbom čijoj dojmljivoj izvedbi pridonose Kraljevska filharmonija iz Stockholma s dirigentom Sakarijem Oramom. Iako Joachimu nije inicijalno posvećen koncert, njegova znalačka intervencija i revizija solističke dionice trajno je vezala jedan od omiljenijih koncerata za violinu upravo uz njegovo ime. Uz koncert, na albumu pažnju privlače Dvořákova 'Humoreska za violinu i orkestar', 'Romanza' Clare Schumann, Brahmsovi 'Mađarski plesovi' te 'Scherzo u c-molu' iz znane 'F-A-E sonate', koju uz Brahmsa potpisuju Schumann i Albert Dietrich. Klavirske dionice na albumu povjerene su Sebastianu Knaueru.

Album, osim kao pomno složena kompilacija glazbenog romantizma kroz središnji okvir violinskog repertoara, se i uspješno razračunava s nekim veoma upornim predrasudama. Standardnu ideju o violinistima-virtuozima kojima su tehničke bravure prioritet nad kvalitetom ekspresije deklasiraju dvije Joachimove autorske kompozicije, Notturno, op. 12 i Romanza, op. 2, br. 1, iznimno elegijskog ugođaja. Snimke, a i svjedočenja o Joachimovom muziciranju idu upravo u smjeru otkrivanja glazbenika kojem je interpretativni nanos skladbe uvijek bio na prvom mjestu. Tako se romantizam, umjesto kakvih ispraznih floskula o pasioniranoj razuzdanosti, ma što god dotična sintagma označavala, razotkriva prije svega kao tankoćutna i visoko sugestivna literatura, bitno bogatija od bilo kakvih brzopoteznih odrednica. U tom pogledu, nastojanje Daniela Hopea da oda hommage slavnoj figuri prošlosti posve je uspjelo.