KONFERENCIJA DIGITAL BOOK WORLD

Budućnost knjiga je softver a ne papir

24.01.2013 u 12:17

Bionic
Reading

U New Yorku je od 15. do 17. siječnja održana konferencija pod nazivom Digital Book World koja je okupila više od tisuću ljudi iz svijeta računala i izdavaštva s namjerom osmišljavanja budućnosti knjige koja prestaje biti uvezana hrpa papira

Iako se u Hrvatskoj i dalje većinom kupuju – kad i ako se kupuju – knjige od papira, nema sumnje da knjige kao predmete čeka komplicirana budućnost, a još više izdavačku industriju koja je dosad živjela od njihove prodaje. Budućnost knjiga je u velikoj mjeri digitalna i elektronička, a o njoj se raspravljalo na velikoj konferenciji Digital Book World koja je u New Yorku okupila više od tisuću profesionalaca iz svijeta izdavaštva, informatike i ulaganja.

Na brojnim se panelima raspravljalo o temama poput 'Making Content Searchable, Findable, and Shareable', a jedna od zvijezda konferencije bio je James McQuivey, bivši ravnatelj nakladnika Macmillan, predstavivši rezultate svojeg istraživanja o spremnosti nakladnika za hrabri, novi digitalni svijet. McQuivey je o svemu i napisao knjigu 'Digital Disruption', koju u veljači objavljuje u elektroničkom formatu Amazon Publishing, te predviđa da su tableti budućnost čitanja. Bivši nakladnik napominje da je samo Apple prodao oko 120 milijuna tableta diljem svijeta te da su oni savršena platforma za čitanje, no da ne treba zanemariti ni e-čitače koje preferiraju ljudi koji mnogo čitaju. James McQuivey razgovarao je i s više od pedeset bivših kolega iz nakladničke industrije, od kojih je većina vrlo optimistična što se tiče profitabilnosti e-izdavaštva.

Među njima se nalazi i Matt MacInnis, bivši zaposlenik Applea koji je osnovao vlastitu firmu za proizvodnju interaktivnih knjiga pod nazivom Inkling. MacInnis smatra da je knjiga 'vreća za riječi' te da su i aktualne e-knjige zastarjele i mogu se usporediti s kočijom s konjskom zapregom. Cilj Inklinga je ponuditi čitateljima dodatni sadržaj i pretvoriti čitanje knjige u interaktivno iskustvo, a njihov pristup izdavaštvu 'knjigu pretvara u softver a ne komade papira'.

O velikim promjenama koje potresaju izdavačku industriju u eri digitalizacije govorio je pak Brian Napack, nekad jedan od moćnih izdavača, a sada savjetnik investicijskog fonda Providence Equity Partners koji raspolaže sredstvima od zavidnih 27 milijardi dolara. Napack je podsjetio okupljene na sve ono što se nedavno događalo u nakladništvu i knjižarstvu: zatvoren je prodajni lanac Borders, došlo je do spajanja velikih kuća Random House i Penguin, a veliki nakladnik McGraw-Hill je pak odustao od izdavanja udžbenika i edukacijskih knjiga koje su se pokazale vrlo neprofitabilnima. U tom kontekstu se izdavači još moraju natjecati za pažnju čitatelja s televizijom i drugim zabavnim sadržajima pa Napack napominje da digitalno izdavaštvo kao svoj prvi i najvažniji zadatak ima ispravno identificirati publiku koja bi bila zainteresirana za proizvod. U tome naravno ključnu ulogu igra internet, dok staromodni nakladnici koji ostanu na papiru ne mogu očekivati velike investicije i pritok svježeg kapitala.