U ČAST VELIKANU

Konceptualna proslava Krležinog rođendana

06.07.2011 u 09:43

Bionic
Reading

'Naše razumijevanje sebe samih nije moguće bez Krleže', tvrdi se u najavi proslave rođendana ovog neupitnog domaćeg književnog velikana, o kojem ne prestaju rasprave čak i u godini kad se obilježavaju tri desetljeća od njegove smrti

Vjerojatno i neće nikad, s obzirom da u Hrvatskoj onih koji stvaraju svoj stav samo nakon pogleda bačenog na korice ima sasvim dovoljno da se Miroslavu Krleži olako lijepe etikete, od crvenih do nešto suvremenijih, čak i mizoginih. Kako je njemu, a i onima koji ga i dalje čitaju, možda i vole, ali sigurno poštuju, sasvim svejedno tko njegovo književno, političko i svako drugo nasljeđe smatra isključivo crvenim, bijelim ili, reklo bi se, plavim, njegov rođendan lijepa je obljetničarska prigoda za druženja nad zatvorenim grobom. 7. srpnja upravo to će se dogoditi u organizaciji multimedijalne umjetničke organizacije Bacači sjenki, Hrvatskog društva pisaca i Hrvatskog filmskog saveza sa zagrebačke strane te beogradskog Centra za kulturnu dekontaminaciju i Qendra Multimedia, centra za vizualne i izvedbene umjetnosti iz Prištine.

Krležin Gvozd tokom godine za javnost je otvoren svakog utorka

Je li, kako je ustvrdio Radovan Ivšić, 'Krleža najveća katastrofa koja nam se mogla dogoditi', ili je najveći i nedodirljiv u svojoj veličini među svima koji su ovdje nešto pisali, je li zaslužio Nobela, ali se nije bavio političko-diplomatskim igrama da do te nagrade i dođe, ili je njegova ipak lijeva pozicija sama tome presudila... i dalje ostaju otvorena pitanja.

Takvo ostaje i njegovo nasljeđe, za koje jedni tvrde da je i previše obilježilo domaću ne tek književnost u svim njezinim vidovima nego i umjetnost općenito, dok drugi misle da ono i dalje, unatoč cijelim policama posveta, idolopokloničkih memoarskih zapisa, zahvala i rasprava, nije dobilo vjerodostojnu i punu ocjenu.

Program pod naslovom 'Čovjek poslije smrti hoda gradom', preuzetim od Krležine pjesme posvećene Branku Gavelli, naći će se negdje između. Pokušat će krležologiji dodati još jedan ton, a možda i tom, publiku podsjetiti na njegova nekadašnja takozvana 'lijeva i desna skretanja', ali i na nesumnjivu aktualnost njegova djela.

Nakon što je postalo jasno da čuvene kutije, ostavština Miroslava Krleže pohranjena u Nacionalnoj sveučilišnoj biblioteci s počekom od dva desetljeća, ipak ne sadržavaju ni blago ni ključ za njegovo otkrivanje, Krleža je ovdje i dalje svojevrsna enigma, s kojom se mnogi poistovjećuju, a drugi ratuju.

Međutim, djelo ovog iznimno plodnog autora i dalje je relevantno, kako umjetnički tako i politički, čita li ga se na pravi način, bez ideoloških ograda ili s njima. Jedan od nesumnjivih znakova moderniteta na ovim prostorima, čovjek koji je i književnom djelu pridodao i osobnu sudbinu važnog aktera u političkim i društvenim procesima, Krleža je svojom biografijom i opusom sumirao dobar dio ovdašnjeg, ali i ne samo ovdašnjeg prošlog stoljeća. Na njega se i danas poziva, iako se o svakom 'krležijanskom' samoodređenju danas može i treba misliti odvojeno i kritički.

Neki od krležijanaca govorit će i na okruglom stolu u prostorijama Hrvatskog društva pisaca 7. srpnja u 13 sati, posvećenom aktualnosti Krležinog dramskog djela i njegovim novijim realizacijama. Među njima su Velimir Visković kao moderator, te Boris Bakal, Snježana Banović, Branko Brezovec, Tomislav Brlek, Dubravka Crnojević-Carić, Nadežda Čačinović, Stanko Juzbašić, Bruno Kragić, Igor Mandić, Predrag Matvejević, Zef Mirdita, Krešimir Nemec, Boris Senker, Gordana Vnuk i Vjeran Zuppa iz Hrvatske, te Jovan Ćirilov, Zoran Janjić, Borka Pavićević i Branimir Stojanović iz Srbije, a pridružit će im se i Qerim Ondozi te Shkëlzen Maliqi s Kosova. Skup će začiniti snimka razgovora/performansa pod naslovom 'Izlet/Rubu/Agram/U/Pameti/Na', koji će se istog dana u prijepodnevnim satima dogoditi između srbijanskih i kosovskih gostiju u vlaku Beograd - Zagreb.

Filmski dio programa ove jednodnevne manifestacije održat će se u Kinu Tuškanac s početkom u 18 sati, kad su na programu 'Put u raj', igrani film Marija Fanellija u produkciji Jadran filma iz 1970, jedini filmski uradak za koji je Krleža napisao originalni scenarij.

Radna soba Miroslava Krleže


Nakon toga slijedi 'Na rubu pameti', televizijska adaptacija romana u režiji Slavoljuba Stefanovića-Ravasija iz 1981, u produkciji TV Beograd.

Gotovo istodobno s drugim filmom, u piščevoj kući na Gvozdu, pretvorenoj u Memorijalni prostor Bele i Miroslava Krleže, Bacači sjenki predstavit će projekt i izložbu 'Krleža-Parafernalije I', paralelne kronologije Krležine zagrebačke svakodnevice, od života do smrti, njegovog opusa i svjetske povijesti u tom razdoblju. Nakon razgovora o Kosovu te albansko–jugoslavenskim odnosima kako ih je Krleža objasnio u Enciklopediji Jugoslavije, bit će predstavljena i međunarodna kazališna koprodukcija 'Izlet u Rusiju' iza koje stoji beogradski Centar za kulturnu dekontaminaciju.

I ova rođendanska proslava, a zapravo niz događanja s povodom, zajedno s recentnim porastom zanimanja za Krležino djelo na pozornicama cijele regije, potvrđuje da je nakon desetljeća šutnje i pogrešaka na redu nova faza krležomanije. Najvjerojatnije, a tek možda i na sreću, ne i posljednja.