FRLJIĆ O REAKCIJAMA U POLJSKOJ

'Predstava je uspješna, objede su stvar konzervativne represije'

23.02.2017 u 18:10

Bionic
Reading

Predstava 'Kletva' hrvatskog redatelja Olivera Frljića, čije je prikazivanje u varšavskom kazalištu Teatr Powszechny izazvalo burne reakcije poljske Katoličke crkve i konzervativne sredine, prema Frljićevim je riječima naišla na odlične reakcije publike i kritike, a prašina koju je podigla u konzervativnim poljskim krugovima i najavljene tužbe stvar su sve dubljeg naginjanja toga društva autokratskom konzervativizmu.

'Kazalište je umjetnost, a satira legitiman način umjetničkog izražavanja i, kad vlast ne razumije satiru, to je prvi znak da društvo polako skreće prema autokratskom modelu upravljanja', kazao je Frljić u razgovoru za Hinu. 'To je ono što se nažalost događa u Poljskoj, gdje je jedna nesloboda zamijenjena drugom. Trenutno je u Poljskoj sporno sve što je kritično prema odnosu crkve i države, a ta se predstava bavi upravo time. Mislim da je nedopustivo da država, sudstvo ili državni represivni aparat odlučuju što umjetnost jest a što umjetnost nije', napomenuo je.

Mediji su prenijeli da je poljsko državno odvjetništvo u srijedu pokrenulo istragu zbog kazališne predstave Olivera Frljića koju su Katolička crkva i konzervativne sredine u toj zemlji nazvale bogohulnom. Državno odvjetništvo najavilo je otvaranje odvojene istrage o poticanju na zločin protiv predsjednika stranke na vlasti Pravo i pravda (PiS), Jaroslawa Kaczynskog, a navodno i brojni pojedinci namjeravaju podnijeti pojedinačne tužbe zbog javne povrede vjerskih osjećaja. Frljić je za predložak uzeo tekst poljskog autora iz XIX. stoljeća Stanislawa Wyspianskog koji govori o složenim odnosima Poljaka sa svemoćnom Katoličkom crkvom. Kao sporne prizore mediji navode to što jedna glumica u predstavi simulira oralni seks s kipom u prirodnoj veličini sv. Ivana Pavla II., a na kip se kasnije stavlja natpis 'Zaštitnik pedofila'. Također, u jednom od završnih prizora jedna glumica spominje mogućnost skupljanja novca od gledatelja za plaćenog ubojicu koji bi smaknuo predsjednika PiS-a i zatim govori da joj je redatelj Oliver Frljić rekao da izbaci tu scenu jer predstavlja zločin kažnjiv zatvorskom kaznom.

Frljić je istaknuo da je predstava napravljena s ciljem da testira koje su danas šanse umjetničkih sloboda u Poljskoj, 'a one su jako jako sužene'. 'Ne razumijem ljude koji ne shvaćaju da sve ono što kažemo na sceni nije automatski stajalište autora i nije automatski poziv na nekakvu konkretnu akciju, da je sve to kazalište, a nije politika ili nešto drugo', kazao je redatelj, koji je u Poljskoj već imao susret s cenzurom, kada je 2013. godine ravnatelj Starog teatra Jana Klata iz Krakova zabranio njegovu predstavu 'Nebožanska komedija', dok je gostovanje njegove predstave 'Naše nasilje i vaše nasilje' 2016. u gradu Bydgoszczu u Poljskoj također šokiralo gledatelje te je 'dobila' nekoliko prijava. Ovaj put, uprava kazališta stala je čvrsto iza Frljića, naglasivši u priopćenju kako 'predstava daje riječ različitim ideološkim stajalištima i treba se razmatrati kao cjelovito umjetničko djelo, a ne kao skup nepovezanih odvojenih prizora'.

Redatelj ističe da je dobila i podršku većine mainstream medija, gdje je naišla na izvrsne kritike. 'Iza nje je stao i velik dio poljske javnosti o čemu se u Hrvatskoj, naravno, ne govori. U vodećem dnevnom listu izašla je sjajna kritika, a sve druge kritike koje su se pojavile su unisono pohvalile predstavu, pune su superlativa. Jedan od kritičara je napisao da u bilo kojoj drugoj zaopadnoeuropskoj zemlji ta predstava ne bi bila nikakav problem', kazao je. U Poljskoj, međutim, svi glumci imaju dosta neugodnosti, prijeti im se, objavljuju se njihove fotografije, poziva se da ih se fizički napadne. 'Anonimni pojedinci i grupe raspituju se gdje se mogu dobiti njihove adrese; jedna glumica je na privatni broj dobivala prijeteće poruke. To je dobra slika stanja tog društva', istaknuo je Frljić. No, predstava se zasad nastavlja normalno igrati, a svaka je izvedba dupkom popunjena, tvrdi: sinoćnja je izvedba završena ovacijama, glumci su prekidani aplauzima. Predstava ima i humanitarni karakter - dio prihoda od karata izdvaja se za pomoć organizaciji koja se bavi žrtvama katoličke pedofilije u Poljskoj.

'Naime, jedna od tema predstave je pedofilija u katoličkoj crkvi, što je jedna od tema koja se u Poljskoj 'gura pod tepih'. Stoga je nakon izvedbe u srijedu u kazalištu upriličen razgovor o pedofiliji s predstavnicima organizacije koja se bavi žrvama katoličke pedofilije, a u njemu je sudjelovao i jedan novinar koji je napisao niz članaka o pedofiliji u redovima katoličkih svećenika', rekao je.

'Mislim da ta predstava može biti problematična samo u jednom konzervativnom i zatvorenom društvu kao što je to poljsko, ili hrvatsko društvo. Slične stvari sam prolazio u Rijeci', istaknuo je na kraju redatelj, koji upravo počinje rad na jednoj novoj produkciji u Muenchenu, u Njemačkoj.