NEMOGUĆI UVJETI RADA

Riječki Balet hitno traži zaštitu Ministarstva kulture

17.11.2016 u 20:13

Bionic
Reading

Baletni ansambl HNK Rijeka uputio je pismo Ministarstvu kulture i Hrvatskom društvu profesionalnih baletnih umjetnika u kojem se žali na zlostavljanje uprave, nemoguće uvjete rada i neodrživost sadašnjeg stanja

Riječki baletni ansambl odlučio je u otvorenom pismu Ministarstvu kulture ukazati na teške uvjete rada, besparicu i mobing u baletnom ansamblu riječkog HNK, piše teatar.hr. Pismo prenosimo u cijelosti.

Poštovani,

Obraćamo Vam se zbog teškog položaja u kojem se nalazimo već duže vrijeme, u koji nas je dovelo generalno neznanje i neinformiranost uprave kazališta i nadređenih osoba o tome kako bi jedan profesionalni baletni ansambl nacionalnog kazališta trebao funkcionirati. S druge strane žrtve smo učestalog ignoriranja problema i potreba našeg ansambla, što u konačnici dovodi do degradiranja naše profesije i tretmana koji ovaj ansambl svojim radom i uspjesima nije zaslužio. Isto tako želimo istaknuti da su s našom teškom situacijom i problemima upoznati uprava kazališta, Kazališno vijeće, sindikat i Odjel gradske uprave za kulturu grada Rijeke.

U sezoni 2015./2016. balet HNK Ivana pl. Zajca službeno je izveo četiri premijerna naslova. Jedini naslov za koji su bila potrošena odgovarajuća produkcijska financijska sredstva je 'San Ivanjske noći' u režiji i koreografiji Lea Mujića. Ostali naslovi, 'SEX', 'Evolucija plesa' i 'Gala balet', producirani su s izrazito malim sredstvima. Ako usporedimo sve umjetničke grane našeg kazališta, možemo sa sigurnošću tvrditi da se u balet daleko najmanje ulaže, stoga je praksa da iste scene izvodimo pod različitim naslovima i tako dolazimo do respektabilne brojke od četiri premijere u sezoni, ali za razliku od statistike, realnost je sasvim drugačija. Svjesni smo da je teška financijska situacija u našem kazalištu kao i u državi te da je potrebno mnogo napora da bi se postavio i održao program, ali s ovako niskim financijskim ulaganjem u balet nemoguće je imati kvalitetnu produkciju u standardima baletnog ansambla jedne nacionalne kuće.

Od početka sezone 2016./2017. baletni ansambl ostaje bez odgovarajućeg korepetitora. Trenutno posao baletnog korepetitora obavljaju korepetitorica Opere, inače zaposlena kao šaptač (u popodnevnim terminima prije predstava) te nema iskustva u radu s baletom i korepetitor iz osnovne baletne škole (u prijepodnevnim terminima), koji kao vanjski suradnik ima ugovor samo do prosinca ove godine. Ansambl već duže vrijeme nema baletnog pedagoga i, unatoč obećanjima uprave i ravnatelja, do sada nije riješen jedan od najozbiljnijih problema baletnog ansambla. Posao baletnog pedagoga obavljaju kolege plesači, ponekad koreograf predstave ili kolegica koja je baletni pedagog u osnovnoj baletnoj školi. Nažalost nedostatak stalnog baletnog pedagoga ozbiljno utječe na kvalitetu plesnog ansambla. On nema dovoljno aktivnih plesača i trenutno je u situaciji da teško može izvesti neku predstavu s repertoara. Nezadovoljni situacijom u riječkom Baletu, plesači koji nose naslovne uloge odlaze i na njihova mjesta se ne dovode odgovarajuće zamjene.

Trenutno stanje baletnog ansambla je takvo da osim posljednje premijere niti jednu predstavu s repertoara ne možemo izvesti u cjelini, a većina repriznih izvedbi je otkazana. Baletni ansambl već duže vrijeme upozorava nadređene na vrlo loše uvjete rada, a početkom sezone stanje je bilo takvo da smo odlučili prekinuti rad na nekoliko dana zbog nedostatka baletne opreme. Pod u baletnoj dvorani bio je u tako lošem stanju da je rizik od ozljeda bio prevelik, a iako su nam obećali novi baletni pod, na kraju je stavljen stari pod iz kazališta koji je u nešto boljem stanju od prethodnog. Prozori u dvorani ne mogu se otvarati, prostor nije prozračen, a po jačoj buri postoji opasnost da će otpasti. Referent za zaštitu o radu bio je u dvorani i napisao izvješće u kojem je naveo sve probleme, ali većina nije riješena.

Ansambl Baleta održao je nekoliko sastanaka s upravom kazališta i ravnateljem Baleta te je izrazio svoje nezadovoljstvo trenutnom situacijom i iznio niz problema. Za većinu problema predstavnici uprave imali su razumijevanje, ansambl je dobio potporu u rješavanju problema oko uvjeta rada i niz obećanja da će se situacija popraviti. U obećanjima spominjali su se pedagozi, korepetitori, poboljšani uvjeti rada te veliki planovi za baletni ansambl, međutim nakon nekog vremena ravnatelj nam je iznio potpuno suprotne odluke uprave od onog što nam je obećano. Trenutno baletni ansambl nije upoznat sa stvarnom situacijom i planovima jer odgovornost međusobno prebacuju ravnatelj i uprava, s time da ravnatelj na sastancima s ansamblom tvrdi da nema ovlaštenja i da je uprava ta koja o svemu odlučuje.

Napominjemo kako je ravnatelj dužan voditi skrb o umjetničkoj cjelini kojom ravna, odnosno braniti i očuvati umjetnost kojom se bavi. Ako je bio spriječen od uprave kazališta, imao je mogućnost i pravo potražiti pomoć tijela kao što je Hrvatsko udruženje profesionalnih baletnih umjetnika ili sindikata, što s njegove strane nikada nije učinjeno. Potrebno je napomenuti da je baletni ansambl u protekle dvije godine izložen ucjenama, prijetnjama, omalovažavanju, vrijeđanju i verbalnim napadima od nadređenih. Pod stalnim pritiskom i u strahu za svoje radno mjesto, članovi ansambla prisiljeni su šutjeti i trpjeti u uvjetima koji su sramotni za bilo koju kazališnu kuću. Posljednji primjer je javna prijetnja ravnatelja ansamblu jer su neki problemi objavljeni na baletnom portalu. S 2020. godinom Rijeka postaje Europska prijestolnica kulture, a Balet HNK Ivana pl. Zajca jedini je profesionalni plesni ansambl u tom gradu.

Samim time želimo predstaviti našu struku i umjetnost na najvišoj mogućoj razini. Slijedom svega navedenog te zbog otežane komunikacije koja dovodi do nesporazuma i neugodnih situacija, proturječnih informacija, ponekad neistinitih, nepovjerenja zbog niza neostvarenih obećanja i planova i namjernog unošenja razdora u ansambl, apeliramo na Vas da nam izađete u susret i pomognete u rješavanju nastalih problema za koji naša uprava nema sluha. U ovim teškim i kriznim vremenima baletnom ansamblu potrebna je osoba koja može i treba braniti interese struke i baletnog ansambla umjesto da gleda osobne interese i prilike.