FRLJIĆ O TUŽBAMA U POLJSKOJ:

'Prijava nema, a naklapanjima hrvatskih medija neću se baviti'

30.09.2016 u 18:25

Bionic
Reading

Slijedom vijesti da je predstava Olivera Frljića 'Naše nasilje i vaše nasilje' nakon izvedbe na međunarodnom Festivalu Prapremier u poljskom gradu Bydgoszczu zaradila prijave tamošnjih političara, zamolili smo bivšeg intendanta riječkoga HNK Ivana pl. Zajca za komentar

'Na veliku žalost hrvatskih medija i dijela hrvatske javnosti, moram reći da protiv mene nije podignuta nikakva krivična prijava. To međutim ne umanjuje skandaloznu činjenicu da poljski desno-klerikalni krugovi, uz želju da zabrane oplodnju in vitro, žele zabraniti i slobodu umjetničkog izražavanja. Poljska je, kao i Hrvatska, daleko od razumijevanja što bi jedno sekularno društvo trebalo biti, a još dalje od mogućnosti da to jednog dana i postane', rekao je za tportal Oliver Frljić uz napomenu da se naklapanjima hrvatskih medija nema namjeru baviti više od ovoga.

Predstava 'Naše nasilje i vaše nasilje' nastala je u međunarodnoj koprodukciji nekoliko europskih kazališta i festivala, među ostalim i HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke. Ovaj 'autorski projekt visokog rizika', kako navode na stranicama riječkoga HNK, inspiriran je romanom Petera Weissa 'Estetika otpora'. Osim bivšeg intendanta Frljića koji je predstavu režirao, autorski je kao dramaturg potpisuje i sadašnji vršitelj dužnosti intendanta riječkoga HNK Marin Blažević.

Kako stoji u opisu HNK Ivana pl. Zajca, ova predstava širom otvorenih očiju promatra Europu naivno zatečenu izbjegličkom krizom, Europu koja spremno zaboravlja na svoju kolonijalnu prošlost dok jednako tako spremno i s iskešenim zubima zatvara granice tisućama onih koji bježe upravo pred posljedicama europske i američke politike, a postavlja i neka vrlo neugodna pitanja.

Prema pisanju Slobodne Dalmacije, poljski političari tužbu su podignuli zbog golotinje u predstavi i scena poput one u kojoj gola žena glave pokrivene hidžabom iz spolovila izvlači poljsku zastavu ili scene erotiziranog plesa uz melodiju 'Tihe noći' te pojave Isusa Krista koji silazi s križa sastavljenog od kanta za benzin i siluje ženu s hidžabom.

U priopćenju koje su nam proslijedili iz HNK Ivana pl. Zajca organizatori međunarodnog Festivala Prapremier, Teatar Polski Hieronima Konieczki u Bydgoszczu, navode da je glavni cilj i zadatak ovog festivala prezentiranje najnovijih tendencija poljske i svjetske dramaturgije te predstavljanje novih kazališnih estetika.

Organizatori nadalje navode da u ovogodišnjem izdanju festivala sudjeluje 11 kazališta iz Poljske i inozemstva, između ostalog iz Njemačke, Slovenije, Hrvatske, Švicarske, Češke, Grčke, a potom se osvrću na predstavu Olivera Frljića.

'U sklopu festivala prikazana je i predstava 'Naše nasilje i vaše nasilje' u režiji Olivera Frljića, koja je nastala u koprodukciji najvažnijih europskih kazališnih institucija i festivala: kazališta HAU Hebbel am Ufer, Slovenskog mladinskog gledališča, Wiener Festwochena, Kunstfesta iz Weimara, Zürcher Theaterspektakela i Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, a inspirirana je romanom Petera Weissa 'Estetika otpora' (još neprevedenim na poljski).

Provodni motiv predstave Olivera Frljića koja se bavi nasiljem Europe nad ostatkom svijeta nije Poljska i kršćanstvo, već odnosi Zapada i Europe sa zemljama globalnog Juga, koji se temelje na nasilju, sukobu i koristi. Sama kazališna predstava višeslojno je umjetničko djelo, jedan od snažnijih glasova protiv nasilja i licemjerja onih koji staju u obranu navodnog dostojanstvo naroda i vjere te je istovremeno beskompromisna vivisekcija europskih elita. Festivalska publika primila ju je izuzetno pozitivno, toplo, upravo onako kako to i zaslužuje važan umjetnički događaj, aplauz je nakon predstave bio dugotrajan.

Pojednostavljena i vulgarna kritika predstave u medijima nema ništa zajedničko s njenom umjetničkom formom i ne odgovara jeziku predstave. Pretjerivanje u opisu scena uzetih iz konteksta, sagledanih odvojeno od dramaturških sekvenci kojima pripadaju, bez sagledavanja njihovog tonaliteta, konvencije i forme, te također bez uzimanja u obzir da između simboličkog, metaforičkog sloja i onog realnog, postoji bitna razlika, nije samo nemeritorno, već predstavlja i manipulaciju javnim mnijenjem. Njen je cilj izazivanje jakih društvenih emocija, izazivanje kulturnog rata, u kojem se ne radi o kvaliteti i ideji, već o antagonizaciji društva. Upravo su sasvim neistinita slika predstave, partikularni opisi, neumjesne tvrdnje, uzrok tome što je ova potresna i višeslojna predstava, javnosti predstavljena na način koji je sasvim suprotan intencijama i namjerama njenog autora.

Predstava je već gostovala na najvažnijim europskim festivalima: Wiener Festwochen u Beču, Kunstfest Weimar i u Hebbel Am Uffer u Berlinu. Uskoro će biti prikazana u Sarajevu, Rijeci, Ljubljani, Subotici i Cluju.

Teatar Polski u Bydgoszczu poštuje pravo umjetnika na neovisnost stavova i slobodu govora i ne namjerava utjecati na njihovu stvaralačku slobodu, koju garantiraju čak i propisi Ustava Republike Poljske, koji u odjeljku Slobode i ekonomska, socijalna i kulturna prava, u članku 73. svakom čovjeku garantiraju slobodu umjetničkog stvaranja, znanstvenih istraživanja i objavljivanja njihovih rezultata, slobodu obrazovanja te isto tako slobodu korištenja kulturnih dobara. Ta ista sloboda garantirana je člankom 19. Europske konvencije o ljudskim pravima. Paradoksalno je da na ta temeljna europska prava treba podsjetiti u kontekstu predstave koja je oštra kritika europskih političkih praksi.

Teatar Polski Hieronima Konieczki poduzet će sve pravne korake prema osobama i institucijama koje narušavaju dobrobit Kazališta, Festivala Prapramier te institucija i autora koji su gosti festivala, a koje počivaju na širenju neistinitih, štetnih i uvredljivih sadržaja ili informacija', stoji u priopćenju.