PRVI KAZALIŠNI KLASTER

Vitomira Lončar prije odlaska u Kinu priprema pionirski pothvat u Hrvatskoj

14.08.2016 u 08:00

Bionic
Reading

Kazalište Mala scena postaje Zmajevo gnijezdo! Njega će sviti sedam neovisnih dječjih kazališta iz Zagreba, a iz njega će se 'izleći' – prvi hrvatski kazališni klaster za djecu. Za tportal o projektu koji je presedan u hrvatskoj nezavisnoj kulturi govori glumica i osnivačica kazališta Mala scena Vitomira Lončar koja uskoro, kao umirovljenica, odlazi u Kinu, a svoj veliki projekt Male scene ostavlja u dobrim rukama

'Važno je napomenuti da sličnih organizacija kao što je Zmajevo gnijezdo nema u okruženju i ne možemo analizirati neku studiju slučaja i vidjeti koje su se prepreke i mogućnosti pojavljivale u praksi. Kao i uvijek, pioniri smo u onome što pokrećemo i vjerujem da će naš klaster u budućnosti biti jedan od primjera dobre prakse na koji će se i drugi moći referirati. I učiti na našem primjeru', odgovara za tportal Vitomira Lončar koja je sa suprugom Ivicom Šimićem osnivačica Male scene, najstarijeg privatnog kazališta u Hrvatskoj, i inicijatorica prvog hrvatskog kazališnog klastera za djecu.

Za svoje 'kazališno dijete' nisu željeli sudbinu koja se dogodila Teatru u gostima Relje Bašića, a koji se nakon tri desetljeća uspješnog rada, odlaskom osnivača u mirovinu - zatvorilo. Stoga su Lončar i Šimić već u prošlom strateškom razdoblju počeli razmišljati kako napraviti tranziciju iz obiteljske organizacije u drugačiji model.

'Ja sam već u mirovini, a Ivica će postati umirovljenik za godinu i pol dana i prirodno je razmišljati o odlasku. Razgovarali smo tijekom proteklih nekoliko godina o preuzimanju s više kolega, ali nismo uspjeli pronaći jednu osobu koja bi nastavila naš rad. I tako se kroz razgovor s kolegicom i suradnicom Norom Krstulović iskristalizirala ideja da oko sebe okupimo neovisne družine koje se kao i mi bave suvremenim stvaralaštvom za djecu, a koje bi zajednički preuzele Malu scenu. Kada sam započela s pisanjem projekta, uvidjela sam da je upravo klaster dobitna kombinacija za sve: Mala scena će nakon našeg odlaska održati kontinuitet rada, šest neovisnih kazališnih kompanija koje nemaju dvorane za pokuse i izvedbe dobit će prostor za igranje i veću mogućnost međusobne suradnje, a publika izvrsno suvremeno kazalište za djecu na prepoznatljivom mjestu', objašnjava Lončar.


Zmajevo gnijezdo okupilo je kazalištarce u lipnju, a još par dana traje kampanja kojom sakupljaju novac za prvu fazu razvoja prvog kazališnog klastera u RH

Kako će se Klaster financirati?

Sve članice klastera financiraju se iz tri izvora: vlastitim prihodima od prodaje ulaznica, sponzorstava i donacija te javljanja na različite natječaje. I u budućnosti će se družine javljati na natječaje pojedinačno, ali i zajednički. 'No da bismo uopće pokrenuli prvu fazu rada Zmajevog gnijezda, potrebna su nam inicijalna sredstva. Zato smo pokrenuli crowdfunding kampanju kojoj se još mogu priključiti svi zainteresirani i svojom donacijom poduprijeti naš inovativni projekt. Svaka, pa i najmanja donacija je dobrodošla! Za sada od strane 'struktura' nismo naišli na razumijevanje, ali neovisna scena je ionako navikla preživljavati na nemoguće načine. Kulturna politika ne postoji ni u Zagrebu, a ni u Hrvatskoj, neovisna scena je nepoželjna, različito mišljenje se sankcionira, a promjene nisu na vidiku. Preživjet će samo oni s vizijom i koji će biti spremni na rizik i inovaciju. 'Zmajevo gnijezdo' primjer je upravo takvog promišljanja', kaže Vitomira Lončar. Cilj im je prikupiti 9.990 dolara, a već su gotovo na pola toga iznosa. 'Zmajevsku' kampanju podržale se i neke javne osobe, poput glumica Ines Bojanić i Nataše Janjić.

U Zmajevo gnijezdo 'uskočilo' je Kazalište Smješko, Lutkarski studio Kvak, Teatar Puna kuća, Teatar Tirena, Tigar Teatar, Triko Cirkus Teatar i kazalište Mala scena. Postavljena su već načela kako će se unutar toga klastera funkcionirati. Vodit će ga predstavnici triju kazališta, zaposlenici Male scene će koordinirati rad za sve kompanije, ali će svako kazalište zadržati svoj identitet.

'Šimić i ja u dvogodišnjem ćemo prijelaznom razdoblju sudjelovati u umjetničkom dijelu programa Male scene, a sve komade koji će se postaviti već smo naručili od suvremenih hrvatskih autora. Svaki naš partner imat će najmanje jednu premijeru godišnje, što znači da će se broj premijernih naslova na Medveščaku znatno povećati. Imat ćemo pedesetak repriznih naslova za sve uzraste, a radit ćemo sve dane u tjednu kako bi naša publika moga vidjeti kvalitetno kazalište za djecu kroz sedam dana u tjednu. Dakako da će se u hodu rad prilagođavati potrebama, ali glavni okvir je postavljen. U budućnosti ćemo otvoriti i kreativni studio za djecu, a održavat ćemo predstave i radionice i tijekom ljeta. Sve izazove koji će se postaviti pred nas rješavat ćemo dogovorno na korist kazališta za djecu u Hrvatskoj', nastavlja ona.

Za družine koje su se našle na okupu u Zmajevom gnijezdu presudno je bilo poklapanje dijela njihova rada s osnovnim strategijama djelovanja Male scene, što je podrazumijevalo da se bave kazalištem za djecu, teže izvrsnosti, njeguju suvremeni i društveno odgovorni repertoar, a iza sebe imaju višegodišnje iskustvo i rezultate, ali su i otvoreni za suradnju i umrežavanje.

'Također nam je bilo važno da naši partneri njeguju drugačije estetike od naše, pa će od jeseni publika na Medveščaku moći vidjeti cirkuske, lutkarske, dramske, ekološke, društveno odgovorne suvremene predstave, a isto tako i storytelling za djecu. Koje će kriterije u budućnosti, nakon našeg odlaska postaviti članovi koji će ostati - to će vrijeme pokazati', kaže Lončar.

Svako kazalište unutar Zmajevog gnijezda samostalno će odabirati svoj repertoar koji će se igrati u zajedničkom prostoru, u Maloj sceni. No već sada ima primjera međusobnih produkcijskih suradnji za koje inicijatori ovoga klastera vjeruju kako će ih u budućnosti biti još i više. U dugoročnom planu je i projekt u kojem će sudjelovati sva kazališta okupljena u Zmajevom gnijezdu. Tijekom tjedna predstave za sve uzraste igrat će se za organizirane skupine, dok će vikendi biti 'rezervirani' za građanstvo.

Što o Zmajevom gnijezdu kažu družine?

Iva Peter iz Triko Cirkus Teatra, jedinog profesionalnog neovisnog kazališta koje kombinira cirkuske vještine u kazalištu, za tportal je rekla kako im je Zmajevo gnijezdo velika prilika da dođu do većeg broja publike, kontinuirano igraju predstave na jednom mjestu, a publika unaprijed zna gdje će ih moći gledati. 'Istovremeno, Zmajevo gnijezdo je i mjesto gdje ćemo moći dijeliti svoja iskustva, učiti od drugih zanimljivih kazališta čije estetike cijenimo, a sve s ciljem kvalitetnog odrastanja djece i razvijanja svih nas kao umjetnika', komentirala je prvi hrvatski kazališni klaster Peter iz Triko Cirkus Teatra.

'Najveći dobitak za Malu scenu jest - kontinuitet rada i prelazak u novi model. Želimo da naše cjeloživotno djelo, Mala scena, prijeđe na novi način funkcioniranja. Mladi ljudi koji dolaze donose novi senzibilitet i način rada pa je neophodno da se mi odmaknemo. Kao i kod odrastanja djeteta, ako roditelji ne puste dijete da započne samostalni život, ono nema perspektivu. Ostaje zatočeno u načinu razmišljanja svojih roditelja i ne može se osloboditi i napredovati. Imamo u Europi poznatih slučajeva da osnivači nisu bili u stanju prepustiti svoje kazalište ni nakon odlaska u mirovinu, a posljedice su bile kobne. Šimić i ja počinjemo svoj novi profesionalni život u Kini, a Mala scena treba krenuti svojim putem. Bez nas. Smjena generacija donosi nove ideje i novu kvalitetu', poručuje Vitomira Lončar.