MILORAD PUPOVAC

'Reakcije na Frljićevu 'Aleksandru Zec' brutalne su kao i zločin'

30.04.2014 u 15:34

Bionic
Reading

Kazališna predstava Olivera Frljića 'Aleksandra Zec' zasad je imala tek tri izvedbe u Rijeci, a polemički tonovi prate je što s kulturne, što s političke strane otkad je najavljeno njezino postavljanje, što svjedoči tome da je mučna tema ubojstva obitelji Zec ovom Frljićevom predstavom tek otvorena u hrvatskom društvu. O buri oko predstave razgovarali smo s Miloradom Pupovcem, Vedranom Rudan, Damirom Urbanom i Bojanom Munjinom koji su vidjeli predstavu

Kazališni kritičar s Hrvatskog radija Bojan Munjin smatra da je ključ u tome što Frljićeva predstava ispunjava osnovni cilj umjetnosti i angažira gledatelje 'u duboko ljudskom smislu'.

'Tema Aleksandre Zec, kao i bilo koja druga, za kazalište je legitimna. Aktualne reakcije oko predstave upućuju na to da neke teme nisu legitimne. To govori o jednoj društvenoj aktualnosti stvari i čim je ispalo da tema, pod navodnicima, nije legitimna, zadatak je kazališta da se bavi njome. Kazalište mora početi ubojstvom, a ne da je gospođa izašla s psetancem u pet popodne što se ne referira ni na što', kazao je Bojan Munjin.

Predsjednik Srpskog narodnog vijeća Milorad Pupovac kaže da je predstava odlična te da se radi o veoma suptilnom kazališnom izričaju o jednoj strašnoj stvari.

'Izvrsno je i suptilno umijeće Frljićevo da predstavi tu strahotu, vjerojatno rukovođen time da je riječ o djetetu i zločinu prema djetetu. A to što reakcije nisu suptilne nego ponekad brutalne kakav je bio i zločin, to samo pokazuje do koje mjere smo ostali zarobljenici ratnih politika, njihove retorične nasilnosti i njihove želje da ograničavaju slobode pa onda i slobode kazališnog izričaja i kazališnih režisera', komentirao je buru reakcija koje se ne stišavaju oko predstave.

Posebno je zabrinjavajući, smatra Pupovac, fenomen nesposobnosti da se bude autorefleksivan.

'To je očito posebno kod onih koji se moraju živo sjećati kako su neki filmovi sredinom osamdesetih bili doživljavani kao nepoželjni, kako su književna djela s političkim porukama bila proglašavana nepoželjnima. Ti danas te filmove i te autore slave, a kada je riječ o potrebi da se na isti način djeluje iz današnjih zahtjeva, zaboravljaju da sloboda i stvaralaštvo ne može biti ograničeni dominantnim političkim uvjerenjima ili interesima', smatra Pupovac i dodaje da takvim ponašanjem pokazuju da je lako imati uvjerenja, ali teško uvidjeti kada ne služiš slobodi.

Damir Urban na premijeri s Vojkom Obersnelom i Radom Šerbedžijom

Spisateljica Vedrana Rudan predstavu smatra odličnom, no ima i neke zamjerke. 'Frljić nije išao do kraja. Spominje Suljiće i Muljiće, a ne kaže da je to zločin Republike Hrvatske. Nije dovoljno reći da su zločin nad obitelji Zec počinila četiri divljaka. Budimo džekovi do kraja i imenujmo naručitelje. Jedna država uključila se u ubijanje djeteta, a zatim u prikrivanje vlastitog zločina', kaže Rudan i dodaje da je ipak velika stvar to što na hrvatskoj pozornici igra priča o hrvatskom zločinu.

'Lijepo je rekao Igor Mandić neki dan u Nedjeljom u dva, da je Hrvatska nastala akcijom ustaša i udbaša, a to predstava pokazuje. Čak je i bivši predsjednik Sabora Žarko Domljan rekao da su morali ubiti 'onog Zeca' jer su se morali zaštititi budući da je on dostavljao meso u Sabor', zaključuje Rudan.

'Apsolutno me ne zanimaju reakcije ljudi koji predstavu nisu pogledali, a većina koja je napada upravo su ti ljudi. Temu predstave izabrao je autor, a ne ja i izuzetno ga cijenim i poštujem te me zanima što nam njome poručuje, koja vrata otvara, a koja zatvara', kazao je pjevač Damir Urban

Gledajući predstavu, osjetio se posramljen: 'Morao sam se riješiti svojih demona kroz tu predstavu, jer se osjećam kao suučesnik u pogibiji tog djeteta. Ja sam se u to doba bavio svojim životom i svojom glazbom i nisam djelovao kako je trebalo i dio te odgovornosti snosim sam', rekao je Urban.

Munjin pak smatra da ovo Frljićevo ostvarenje ne podliježe klasičnim estetskim kategorijama poput patosa glume ili vrijednosti teksta. 'U modernom teatru govorimo o krvavim stvarima i događajima koji su opteretili savjest i ne možete za takvu predstavu reći da vam se sviđa ili ne sviđa. Tu se ne može primijeniti moment uživanja nego se razgovara o iskazu, koliko je on vrijedan i govorimo li o stvarima koje nas se tiču', kaže Munjin dodajući da Frljićeva predstava izaziva pritisak kod gledatelja, a time ispunjava smisao kazališta.

Predstava 'Aleksandra Zec' imat će tek jednu izvedbu u Zagrebačkom kazalištu mladih 14. svibnja, a pet dana kasnije opet u Rijeci.