Kazalište KAZALIŠTE PROTIV SPORTA

Hrvatski 'must see' na Olimpijskim igrama u Londonu

Vrijeme je Olimpijskih igara i one zasluženo dobivaju prostor u medijima, ali svaku vrstu takvog globalnog spektakla prati i njezina mračnija strana. Pored nezadovoljnih stanovnika Londona, među takvim glasovima je i onaj kazališni. 'Ein Sportstück' austrijske nobelovke Elfriede Jelinek jedan je od dramskih tekstova koji se zaista obrušava na sport kao spregu pravila krupnog kapitala i korporativnog mišljenja. Nimalo slučajno, ovih dana 'Sportski komad' igra i na pozornicama Velike Britanije, i to zaslugom dvoje hrvatskih kazalištaraca

Redateljica Vanda Butković i producent Berislav Juraić upoznali su se u Londonu, gdje je ona završila Central School of Speech and Drama, a on je došao sa željom da se kazalištem bavi u profesionalnijim uvjetima od onih u Hrvatskoj. Iako je iza nje već nekoliko asistentura i na domaćim institucionalnim projektima, Vanda Butković karijeru uglavnom veže u postupno probijanje na britanskoj sceni, zbog čega su je čak savjetovali da promijeni ili barem anglizira ime, što je ona ipak odbila.

Juraića pak domaća publika poznaje kao osnivača i voditelja FFRIK-a, Festivala frankofone kulture i kazališta koji je nakon pet izdanja sam ukinuo. Danas mu zbog toga nije žao: 'To je najbolja stvar koju sam mogao napraviti. Biti nezavisni kazališni producent u sredini koja to ne podržava je vrlo nezdravo. S osobitim zanimanjem pratim u zadnje tri godine kako situacija u Hrvatskoj za nezavisnu kulturnu scenu ide na gore, i izuzetno mi je drago što sam napravio tako hrabar potez. Smatram da bi svi nezavisni producenti takvo nešto trebali napraviti tako da hrvatska narodna kazališta i ini ostanu jedina (loša) referenca hrvatske kulture u svijetu.'

S obzirom da je po dolasku u London dobio produkciju u Riverside Studios, Off-West End kazalištu s odličnom reputacijom, a nakon toga i stalni posao u jednom malom fringe kazalištu na sjeveru Londona koje postavlja isključivo premijere i prve obnove, Berislav Juraić se poprilično snašao.

Upoznavši Vandu, odlučili su zajedno osnovati kompaniju i nazvali je Just a Must. Slijedeći osobne umjetničke afinitete, kompaniju su specijalizirali za postdramsko kazalište, ples i suvremeni cirkus. Nakon 'Predsjednica' Warnera Schwaba u režiji Vande Butković i plesno-cirkuske predstave s umjetnicima iz Alžira, zajednički su potpisali projekt 'Žena bomba' prema tekstu Ivane Sajko.

Predstava je u Londonu igrala tri tjedna, ali bez potpore od strane hrvatskih institucija bilo ju je nemoguće održati, a osim toga u to vrijeme su već počele pripreme za 'Sports Play' Elfriede Jelinek, tekst neobične strukture u kojem autorica uspoređuje sport s ratom.

Butković Juraić
Berislav Juraić i Vanda Butković
'Privlače nas tekstovi koji odskaču od norme jer smatramo da nam je to najbolji način profiliranja u britanskom kazalištu koje je zapravo dosta zatvoreno', objašnjava Juraić, a redateljica, velika ljubiteljica načina kako Elfriede Jeinek piše, smatra da je usporedbom sporta i rata načeta prava tema: 'Jelinek započinje dramu govorom Elfi Elektre, što je hibrid književničinog alter-ega i protjerane grčke princeze, koja se osvrće na masovne grobnice u bivšoj Jugoslaviji, Mladića i Karadžića, a ta tema je protkana do samog kraja drame.' Original je opširan, i gotovo ga je nemoguće cijelog postaviti, pa i ova produkcija donosi samo trećinu izvornog teksta.

No osnovna ideja je ostala, a s njom se slaže i redateljica: 'Alergična sam na sportska događanja! Ona pobuđuju negativne društvene podjele i pod isprikom sportskih strasti ujedinjuju ljude u tzv. patriotizmu - što je po mom mišljenju manipulativno i jako podložno zloupotrebi. Konačno, danas se smatra da je rat u bivšoj Jugoslaviji započeo u Maksimiru na utakmici Crvena Zvezda - Dinamo. Sportaši su danas doslovce oblijepljeni sponzorskim porukama i zanimljivo je kako su pivo i nogomet u sretnom braku već desetljećima.'

Ipak, i produkcija ove predstave nije slučajno pala baš u vrijeme Olimpijskih igara…

'To nam je bila i namjera', priznaje Juraić te dodaje: 'Na ovom projektu ne ovisimo o broju prodanih karata jer imamo jaku financijsku potporu od strane Austrijskog kulturnog foruma u Londonu i Arts Councila. Premijera u Institutu za suvremenu umjetnost u Lancasteru bila je rasprodana i lista čekanja je bila dovoljna za još jednu rasprodanu večer. Najam kazališta ne plaćamo već gostujemo na poziv umjetničkih ravnatelja - moram naglasiti da je to vrlo rijetko u britanskom kazalištu.' Uz više nego pristojne kritike u najutjecajnijim britanskim tiskovinama, jer kazališna kritičarka The Guardiana Lyn Gardner nekoliko tjedana zaredom preporučuje 'Sports Play' kao 'must see', predstava će biti na londonskom repertoaru tijekom Igara. Možda i kao dokaz da muze, ako šute u ratu, ne šute kad se ratovi vode – sportskim sredstvima.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još