Kazalište UDARNI KAZALIŠNI VIKEND

Gužva na pozornicama Kotora, Dubrovnika i Brijuna

Turistički udarni vikend možda je iza nas, ali kazališni definitivno tek dolazi. Pogleda li se što domaći kazalištarci rade sljedećih 48 sati, teško je zaključiti da hrvatski teatar živi samo tijekom sezone. Od Brijuna do Kotora, i to bez teritorijalnih pretenzija, danas i sutra premijere imaju 'Odisej', 'skup:igre' i 'Leda'. Pritom su sve tri koprodukcije između partnera koji slično misle, ali funkcioniraju u različitim sredinama, ili pak onih koje jesu čak iz istog grada, ili Grada, ali im je suradnja i previše rijetka


Krene li se neuobičajenim redom, od juga prema sjeveru, prva je na redu premijera 'Lede', trećeg komada iz glembajevskog ciklusa Miroslava Krleže u režiji Anice Tomić i dramaturgiji Jelene Kovačić.

Riječ je o predstavi koja će premijeru imati 20. srpnja u Kotoru, u sklopu Međunarodnog festivala Kotor Art koji je jedan od koproducenata ovog projekta.

Nakon toga igrat će u Podgorici i Cetinju, čije je Kraljevsko pozorište Zetski dom također jedan od partnera, dok će Zagrebačko kazalište mladih, kao treće među institucijama koje stoje iza ove predstave, na red doći tek 24. studenoga.

Anica Tomić i Jelena Kovačić 'Ledu' su osuvremenile i postdramski postavile njezine parametre kako bi pokazale da visoko društvo, ili ono koje to želi biti, nije ništa manje perfidno i perverzno u svoja četiri zida danas nego prije osamdesetak godina kad je ovaj tekst Krleža i napisao.

Podjela podržava koprodukcijsku logiku, pa ženske likove tumače članice ansambla ZKM-a Ksenija Marinković i Nataša Dorčić, dok su muške dane crnogorskim kolegama Srđanu Grahovcu, Mirku Vlahoviću i Dejanu Ivaniću. U autorskom timu su kostimografkinja Doris Kristić i skladatelj Frano Đurović.

Uz toliko drame, još i ples

Da bi kulturnim turistima, i to samo onima zainteresiranima za kazalište i ples, bilo još teže, pobrinuo se i Festival plesa i neverbalnog kazališta u istarskom Svetvinčentu. Najvažniji ljetni plesni festival u Hrvatskoj ugostit će ove godine umjetnike iz Španjolske, Belgije, Portugala, Slovačke, Francuske, Austrije i Hrvatske, a neke od najzanimljivijih među njima na programu ima upravo prvog dana – 20. srpnja. To su španjolski koreograf Daniel Abreu čija kompanija će izvesti vizualno impresivnu i snoliku predstavu 'Animal' u Kaštelu Grimani, dok nakon nje slijedi ansambl Señor Serrano s vizualno snažnom predstavom 'Katastrophe', multimedijalnom prezentacijom nimalo svijetle budućnosti čovječanstva.

Broje li se koproducenti, 'Leda' ipak nije ni blizu ovoljetnom rekordu jer on ipak pripada 'Odiseju' koji u režiji Aleksanda Popovskog ima premijeru istog dana, ali na Brijunima.

Pored Kazališta Ulysses koje je sinonim za kazalište na otočju koje zauvijek ima etiketu svojevrsne ekskluzive, u nastanku te predstave sudjeluju, pa će i od njezinih gostovanja profitirati, još i Dramsko kazalište Gavella iz Zagreba, Srpsko narodno pozorište iz Novoga Sada i festival Sterijino pozorje, Drama mariborskog Slovenskog narodnog gledališča, kazalište Atelje 212 iz Beograda te skopski Teatar na navigatorot.

U režiji makedonskog redatelja, hrvatskoj publici već dobro poznatog po 'Snu ljetne noći' i 'Peeru Gyntu' u Zagrebu te 'Cirkusu Destetika' u Rijeci, brijunski 'Odisej' inscenacija je dramskog teksta renomiranog makedonskog dramatičara Gorana Stefanovskog koji živi u Velikoj Britaniji, ali se nije ustručavao putešestvije iz Homerovog epa 'oplemeniti' i recentnijim događanjima s ovih prostora.

Tema Odiseje i jest najprije povratak kući, a današnji Odiseji, poput Popovskog i Stefanovskog, ali i mnogih drugih o kojima i kojima govori ova predstava, više i nisu sigurni gdje im je dom i žele li se u njega vratiti. Naslovnu ulogu igra Nikola Ristanovski, a u ostalima se pojavljuju Boris Isaković, Anita Mančić, Svetozar Cvetković, Ozren Grabarić, Dijana Vidušin i drugi.

Samo dan kasnije, 21. srpnja, i Dubrovačke ljetne igre očekuju svoju prvu ovosezonsku dramsku premijeru. Autorski projekt Saše Božića, redatelja koji u karijeri ima puno više dramaturških uspjeha, pa čak i spisateljskih, ostvaruje se u suradnji Igara i Art Radionice Lazareti koju vodi Slaven Tolj, i to ne samo zato što će 'skup:igre' u tim prostorima 'alternativne kulture' i igrati.

Iako se izravno ne bavi u najboljem smislu lektirnom Držićevom komedijom 'Skup', ova predstava će preko sjećanja Dubrovčana na njezinu legendarnu izvedbu u režiji Koste Spaića s kraja pedesetih godina prošlog stoljeća, koja je na programu Igara ostala rekordnih četrnaest sezona, pokušati otkriti kako memorija definira i urbani prostor i njegove kulturne sadržaje, ali i njegov identitet.

Riječima Držića, 'grad je danas postao jedna velika munčjela', ili u ćup sa zlatom. Kako se to na njemu i u njemu danas vidi, pokazat će sami Dubrovčani u video materijalu Josipa Viskovića, a uživo sve do 24. srpnja Petra Hrašćanec, Doris Šarić-Kukuljica, Nataša Dangubić, Nataša Kopeč, Vili Matula, Silvio Vovk, Dado Ćosić, Ivan Grčić i Marko Jastrevski.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još