Kazalište INOVATIVNI TEATAR

Eurokaz u znaku glazbe

U svojem 26. izdanju, koje će trajati od 28. lipnja do 2. srpnja, festival Eurokaz pod egidom inovativnog teatra nudi specifičan pogled na glazbeno kazalište, točnije na status glazbe u izvedbenim umjetnostima i načinima kako se drama i glazba prepliću na povijesno obaviještene, ali i sasvim nove načine

Eurokaz u Sisku

 

Dva lica današnjeg Siska, grada-slučaja opustošenog tranzicijom i pogrešnim političkim i ekonomski odlukama, pokazat će dva poprilično oprečna projekta 27. i 28. lipnja. Publika, za koju je organiziran i prijevoz, najprije će kroz predstavu 'Republika mašte' Plesnog studija Doma kulture Kristalna kocka vedrine, koju potpisuju Jasminka Petek Krapljan i Jasmin Novljaković, vidjeti kako je u gradu rafinerije i industrije izgledao bolji građanski i socijalistički život prije pedeset i prije sto godina. Nakon toga slijedi otrežnjenje, jer će Krležina 'Saloma ' u režiji Branka Brezovca, prošle godina odigrana u zagrebačkom shopping mallu, biti odložena na odlagalište metalnog otpada.

 

No suvremeni glazbeni teatar samo je jedan od segmenata unatoč financijskim ograničenjima ipak petodnevnog programa, naglašava umjetnička ravnateljica festivala Gordana Vnuk.

Drugi je suradnja s Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu, koja je omogućila i prezentaciju nekoliko projekata koji uvode sasvim novu tehnologiju u kazalište i integrativnim radom brišu granicu između privatnog i javnog, između muzeja i doma. Treći, posebno važan dio 26. Eurokaza njegovo je izmještanje u Sisak, grad koji je po mnogočemu paradigma tranzicijske Hrvatske, gdje će se susresti Eurokazova produkcija i lokalna nastojanja.

U sklop takozvanog glazbenog dijela programa ulazi i otvorenje s naslovom 'Zaokret', kad će na pozornicu Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu izaći samo jedan čovjek, španjolski umjetnik Israel Galván. Izuzetni plesač flamenca, on već godinama razvija i dekonstruira tradicionalnu vještinu na suvremeni koreografski način, tako da je njegov nastup podjednako zanimljiv i ljubiteljima klasičnog poimanja ove tipično španjolske vještine kao i poštovateljima suvremenog plesa.

Na sličan način se prema ustaljenoj praksi, ali rock koncerta, odnosi i francuski umjetnik Pierre Rigal u predstavi 'Micro', koji uz pomoć francuskog benda Moon Pallas postavke glazbenog spektakla dovodi u vezu s novokazališnim inovacijama na polju tjelesnosti i zvuka, pa čak i tjelesnosti samog zvuka.

Glazbenim kazalištem u nešto tradicionalnijem smislu, ali ne i manje de(kon)struktivnom, bavio se i Branko Brezovec, kućni Eurokazov redatelj koji ne zaboravlja svoju umjetničku domovinu Makedoniju.

Tako ovoga puta u Zagreb dolazi njegov glazbeno-scenski spektakl koji je u Narodnom teatru u Prilepu postavio prema drami Rista Krleta 'Antica'. Tekst iz kanona makedonske drame početka prošlog stoljeća u ovoj se verziji, zahvaljujući i impozantnoj glazbi čestog Brezovčevog skladateljskog suradnika Marjana Nekjaka, pretvara u vagnerijanski obračun s melodramskim i posljedično plitkim scenskim materijalom, ali i sa scenom samom.

Poveznica između uvjetno rečeno likovnog i glazbenog dijela programa ovogodišnjeg Eurokaza koprodukcijski je projekt nekoliko europskih partnera koji je premijeru imao na Avinjonskom festivalu 2011, povodom stogodišnjice rođenja medijskog teoretičara Marshalla McLuhana.

199332,196288,189457,198955

Projekt nazvan 'Terra Nova' nastao je na inicijativu belgijske novomedijske i novokazališne skupine Crew i njezinog voditelja Erica Jorisa, čija je želja bila pomaknuti svijest ne samo kazališnog gledatelja. Baziran na novim tehnologijama, ovaj projekt nudi gledatelju mogućnost potpune imerzije, ili utonuća, u virtualno tijekom izvedbe nakon koje ni gledatelj ni njegova svijest više nisu isti.

Slično će, ali bitno društveno angažiranije, pokušati napraviti i njemačka umjetnica Claudia Bosse i njezina u Beču osnovana kompanija Theatekombinat dvostrukim radom naziva 'Dominant powers. What is to be done then?' i 'Biografski krajolici Novog Zagreba'.

Naizgled, struktura je jednostavna: najprije će sedam novozagrebačkih obitelji u MSU predstaviti sebe tvoreći od muzejskog prostora obiteljski salon, da bi nakon toga njihovi zbiljski stanovi, premještanjem djela iz fundusa MSU-a, postali izložbeni prostori ili dio – Muzeja.

Rad postavlja bitna pitanja o odnosu javnog i privatnog, integraciji i percepciji ne samo suvremene umjetnosti, nego i publike na koju kultura industrija i kulturne institucije računaju, ali joj se ne obraćaju uvijek na pravi način.

Eurokaz će biti i prilika da zagrebačka publika vidi 'Simultani govor', hvaljeni performans Dalibora Martinisa, jednog od najvažnijih domaćih suvremenih umjetnika. U nizu radova nazvanom 'Data Recovery' Martinis se igra s političkim ideologijama i ideologijama percepcije, najprije jezične, ali i vizualne, pa tako u 'Simultanom govoru' zagušuje prostor političkim porukama na 12 svjetskih jezika kojem je rezultat, kako sam tvrdi, taj da 'govornik kaže premalo, a prevoditelji previše'.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još