DANIEL ŠULJIĆ

Jedni se kavom bude, a on je želi prenijeti u virtualnu stvarnost

07.10.2016 u 10:00

Bionic
Reading

Brojni kreativci u nastojanju da što bolje iskoriste virtualnu stvarnost, jednu od najbrže rastućih industrija, nesumnjivo troše velike količine kave. Dok ju većina upotrebljava kao napitak za razbuđivanje, animator Daniel Šuljić razmišlja kako stvoriti virtualnu stvarnost animiranjem mljevene kave

Na popisu osam animiranih filmova čije je sufinanciranje odobrilo Hrvatsko audiovizualno vijeće našao se i novi projekt našeg istaknutog autora i umjetničkog direktora Animafesta Daniela Šuljića. Riječ je o animiranom filmu 'Ispod kojeg li su samo kamena ispuzli' koji će Šuljić raditi u tehnici animiranja kave na staklu.

Ideja animiranja kave na staklu Šuljiću je došla sasvim slučajno tijekom studiranja na Visokoj školi primijenjenih umjetnosti u Beču u kojem je diplomirao animaciju 1997. filmom 'Sunce, sol i more'.

Ova je tehnika, kako nam objašnjava Šuljić, zapravo poznatija kao animacija pijeska na staklu, no njemu je kad se prvi put okušao u tome bila dostupnija kava.

Animacija pijeskom na staklu

'Iskušavao sam tu tehniku dok sam bio u Beču i nisam baš pri ruci imao pijeska, dok se kava mogla kupiti i samljeti u prvom dućanu pa sam se tako odlučio za nju. A i fino miriši', otkriva nam Šuljić i uz smijeh dodaje: 'Barem prva dva dana. Kasnije već malo manje fino.'

Koliko dugo uživa u mirisu kave stvarajući film, ovisi o kompleksnosti pojedine slike i trajanju samog filma. Brzinskom računicom na primjeru svog posljednjeg filma rađenog u ovoj tehnici ('Mogu si to dobro zamisliti', Beč 2004.), kaže da bi to otprilike bilo mjesec dana rada za jednu minutu filma ako radi sam.

Mogu si to jako dobro zamisliti

Animacija pijeskom najčešće se izvodi rukom, no kava se malo više lijepi za prste pa od pomoći može biti sve što se nađe pri ruci, od kista do špahtle, a on je koristio i običan skalpel te ravnalo.

Veličina radne površine na kojoj je stvarao slike za dosadašnje filmove otprilike je formata A3 (297x420mm), a na idućem će filmu raditi na većim formatima.

Šuljić nam kaže da se ovom tehnikom mogu animirati i filmovi u boji, no umjesto pijeska tada se koristi obojena sol. Pored privlačnog mirisa kave, još je jedan razlog zbog kojega je koristi.

'Meni u ovom slučaju boje ne trebaju pa je dobra i kava, kao što bi i pijesak bio jednako dobar. U principu, radi se o crno-bijeloj slici jer je svjetlo ispod, ali kava ipak ima taj topli smećkasti odsjaj pa ovu tehniku koristim za melankoličnije i filmove mračnije tematike', objašnjava nam Šuljić.

Znači li to da će i sljedeći film biti malo melankoličniji?

'Zadnja dva su bila onako zabavna, pa je došlo vrijeme za jedan socijalno kritičan. Mislim, i prošli je bio socijalno kritičan, ali je bio provučen kroz taj neki filtar humora. Ne znam je li to uvijek tako bilo, ali nekako mi se trenutno čini da su svijet preuzele, nazovimo ih tako, sile zla pa u novom filmu neće biti humora.'

Svestranost i sklonost eksperimentiranju

Ovaj svestrani umjetnik paralelno gradi i glazbenu karijeru, a prvi singl njegovog novog benda Roppongi Red, pjesma 'Sladak kao ti', u finalu je ovogodišnjeg festivala RockOff, u sklopu kojega će nastupiti 13. listopada u Katranu. Sa svojom klupskom pop elektronikom bend je unio osvježenje na hrvatsku scenu, a eksperimentiranja i uvođenja novih trendova Šuljić se drži i u filmskom radu, gdje je vidljiv utjecaj inozemnih umjetničkih strujanja.

Odmak od tradicije dominantne zagrebačke škole najviše je izražen u filmu 'Kolač' iz 1997., u kojemu je u hrvatsku animaciju prvi put uveo tehniku ulja na staklu. Prijelomne trenutke za hrvatsku animaciju bilježio je već svojim studentskim filmovima, a svojom tehničkom, stilskom i tematskom raznovrsnošću često postavlja nove autorske trendove.

Ništa drugačije neće biti ni s filmom 'Ispod kojeg li su samo kamena ispuzli' jer, kako nam je otkrio, osim animiranog filma koji je Hrvatsko audiovizualno vijeće odlučilo sufinancirati, pokušat će ga napraviti i u varijanti virtualne stvarnosti (VR).

'To je sad zanimljivo, kako tu animacijsku tehniku preseliti u VR, u tih 360°. Trenutno se bavim nekim pregovorima i razmišljanjima kako to tehnički riješiti pa ćemo vidjeti. Možda je to moguće, a možda i nije, ali to je druga faza. Prva faza je uopće napraviti film', kaže nam Šuljić.

Što se tiče korištenja animacije u VR-u u Hrvatskoj, Šuljić kaže da je moguće kako ju je netko koristio za komercijalnije igrice, koje su u neku ruku isto animacija, ali u autorskoj filmskoj animaciji nije mu poznato da je to netko radio. Uspije li, bio bi to pionirski pothvat.

'Upotrijebiti kavu u VR-u - to još nitko u svijetu nije napravio i ako bismo uspjeli u tome, imali bismo prvi film te tehnike u VR-u', otkrio nam je Šuljić.