POPRATNI PROGRAM

Dani hrvatskog filma predstavljaju Nikšu Fulgosija

14.04.2015 u 13:53

Bionic
Reading

Bogat popratni program Dana hrvatskog filma donosi i filmofilsku poslasticu 'Edukativne efemerije: Retrospektiva Nikše Fulgosija'. Program uključuje kratkometražne filmove redatelja koji je među profesionalnim filmašima bio iznimno cijenjen, a u široj je javnosti bio (i ostao) relativno nepoznat

Riječ je o šest kratkometražnih, uglavnom dokumentarnih ostvarenja nastalih od 1958. do 1963. godine, a u nekima od njih pojavljuju se poznate osobe iz filmskog i televizijskog svijeta prošlog stoljeća kao što su Ivo Škrabalo, Antun Vrdoljak, Sanda Langerholz, Etta Bortolazzi i Bora Todorović.

Nikša Fulgosi, filmski i TV redatelj i scenarist, rođen je 25. ožujka 1919. u Splitu, a preminuo je u Zagrebu 30. rujna 1996. godine. Studirao je pravo, radio kao novinar, publicist i scenarist stripova. Od 1951. radi kao autor namjenskih i dokumentarnih, najčešće obrazovnih filmova. Prema vlastitu scenariju režirao je tridesetak dokumentarnih, edukativnih naslova, među kojima se ističe serija filmova o zaštiti u prometu. Među filmofilima danas je najpoznatiji po polemičko-dokumentarnim feljtonima i 'bunkeriranoj' seriji o seksualnom odgoju Ljubavni jadi Pepeka Gumbasa i Marijete Buble

U filmskim i televizijskim krugovima Fulgosi je bio poznat kao osobenjak, markantni i načitani Splićanin koji je s lakoćom 'skidao' zagrebački naglasak te čovjek britkog i specifičnog humora koji je na jednostavan način govorio o škakljivim pitanjima spolnosti. Njegovi komentari odisali su erudicijom i elokvencijom, a epizode Ljubavnih jada redovito je završavao riječima: 'Nije potrebito da svim mislimo isto. Jer stara je riječ – kad svi misle isto, onda obično nitko ne misli ništa'. Jedini dugometražni igrani film koji je režirao, Mala Jole (1955), ostao je nedovršen zbog intervencije tadašnjeg vodstva Jadran filma, a u međuvremenu je postao i svojevrsni mit domaćeg postratnog filma u kojemu je upravo žena, tada mlada Ksenija Urličić, vodila priču u dominantnom muškom okruženju.

Temi emancipacije žena Fulgosi se okrenuo i u svom igrano-dokumentarnom filmu Žena i izbor zanimanja (1960), koji će publika moći vidjeti na DHF-u. Igrani dio filma – u kojem se pojavljuju glumci Sanda Langerholz, Etta Bortolazzi i Bora Todorović – prikazuje sukob između djeda, koji izlaže zaostala shvaćanja o stručnom školovanju i zapošljavanju žena, te mlađih likova koji se zalažu se za društvenu i ekonomsku emancipaciju žena. U dokumentarnom dijelu filma prikazuju se i brojna zanimanja koja mogu obavljati žene te mogućnosti koje ženama daje društveno-tehnološki napredak. Izborom zanimanja Fulgosi se pozabavio i u jednom od svojih ranijih filmova. Njegov put u život iz 1958. godine, u kojem naslovnu ulogu tumači Antun Vrdoljak. Priča je to o dječaku koji nije uspio kao kovač jer se podsvjesno bojao konja, a nakon promjene zanimanja počeo je uspješno raditi.

Tri filma dat će presjek Fulgosijevih edukativnih radova na temu prometa. U filmu Opasne igre (1963) bavi se crnim statistikama o broju djece stradale u prometu u Srbiji, a u Čuvaj se čašice (1963) slučajem vozača koji je stradao od relativno male količine alkohola u prometnoj nesreći. Put nije samo vaš (1963) u kojem se, između ostalih pojavljuje i naš znameniti povjesničar filma, redatelj i scenarist Ivo Škrabalo, ukazuje na nesavjesno ponašanje seljaka koji voze nepažljivo, a nekad i u pijanom stanju.


Retrospektivu zaključuje namjenski film Dva slova – ceo svet (1961), prikaz rada i proizvoda Zavoda za izradu radio i rendgen aparata, nastao po narudžbi tvrtke RR Niš.

U suradnji s Danima hrvatskog filma HRT3 u subotu, 18. travnja, u 21:35 u emisiji Posebni dodaci prikazuje Fulgosijev dokumentarni film 100 ljepotica na dan iz 1971. godine, a samog autora predstavit će i dokumentarnim filmom redatelja Danka Volarića Tko je taj Nikša Fulgosi?