MUZE U PRAVOM ŽIVOTU

Žene bez kojih umjetnici nisu mogli

04.10.2012 u 12:21

Bionic
Reading

Povjesničar umjetnosti Farid Abdelouahab prisjetio se životnih sudbina 32 žene, koje su svojim temperamentom, ljepotom, talentom i magnetizmom očarale društvo i inspirirale radove slavnih umjetničkih genija

U svojoj knjizi 'Muses: Women Who Inspire', autor donosi priču o filozofima, spisateljima i glazbenicima koji su svoj rad temeljili na projekcijama diva kojima su bili opčinjeni. Iako je njihov odabir subjektivan u svakom pogledu, ipak su žene izabrane zbog prodorne inteligencije, snažne volje, ekstremne elegancije, neovisnosti i predanosti. Neke osciliraju između tradicionalnih figura zaštitnički nastrojene majke i emancipirane feministkinje zasićene muškom dominacijom.

Abdelouahab se zadržao na romantičnom dobu kreiranja umjetničkih djela inspiriranih muzama. Umjetnike prikazuje kao ponekad posesivne i opsesivne prema svojim subjektima žudnje, ponekad su tragično patetični u svom obožavanju, dok su neki bezobzirni i narcisoidni.

Pjesnik Charles Baudelaire bio je opsjednut svojom ljubavnicom Jeanne Duval, dok je Gustava Klimta začarala šarmantna sedamnaestogodišnja Alma Mahler. 'Alma je prekrasna, pametna, snalažljiva i posjeduje sve karakteristike koje bi muškarac mogao poželjeti', napisao je.

Amerikanka Lee Miller bila je uspješni model prije odlaska u Pariz gdje je postala naučnica, ljubavnica i muza slikara Mana Raya. Nancy Cunard, britanska spisateljica i politička aktivistica, bila je ljubavnica i inspiracija brojnim umjetnicima: strasti je razmjenjivala i s Ezrom Poundomi T. S. Eliotom. Umjetnica i pjesnikinja Dora Maar imala je dubok utjecaj na svog ozloglašenog ljubavnika Pabla Picassa

Svaka priča je jedinstvena, ali uglavnom prevladava tragičan ton, dok su harmonične i sretne relacije umjetnik-muza u manjini. Neke od spomenutih muza kasnije su postale legende zahvaljujući vlastitim postignućima, a ostale su zapamćene kao žene koje su pristale žrtvovati vlastiti ego kako bi postale 'budućnost umjetnosti'.