CHRIS THE SWISS

U službeni program prestižnog Cannesa uvršten i hrvatski film koji nije dobio zeleno svjetlo HAVC-a

16.04.2018 u 15:46

Bionic
Reading

Među sedam dugometražnih filmova koji će se prikazati na Cannesovu Tjednu kritike, jednom od dva službena programa uz konkurenciju, uvršten je i dokumentarac 'Chris the Swiss' o novinaru ubijenom početkom 1992. kod Osijeka. Film je većinska švicarska koprodukcija, a manjinski koproducent iz Hrvatske je Siniša Juričić (Nukleus film). Iako je film sufinanciran sredstvima Hrvatskog audiovizualnog centra, u konačnici nije prošao kolaudaciju (svojevrsno odobrenje HAVC-a), a što je vezano uz način na koji se tretira Domovinski rat

Švicarsko-hrvatski dokumentarno-animirani film 'Chris the Swiss' na 57. Filmskom festivalu u Cannesu prikazat će se u kritičarskoj selekciji i natjecati se u kategoriji dugometražnih filmova. Priča se fokusira na istragu ubojstva švicarskog novinara Christiana Würtenberga koji je početkom 1992. ubijen u okolici Osijeka. Ubojica nikad nije pronađen, ali se jedno vrijeme sumnjičio Eduardo Rozsa Flores zvani Chico, također pokojni novinar iz Bolivije koji se u to vrijeme borio na hrvatskoj strani, kao zapovjednik odreda međunarodnih dragovoljaca. Redateljica dokumentarca 'Chris the Swiss' Würtenbergova je rođakinja Anja Kofmel, a producent, među ostalima, Siniša Juričić iz hrvatskog Nukleus filma.

Hrvatski audiovizualni centar (HAVC) još je 2015. 'Chris the Swiss' odlučio sufinancirati kao manjinsku koprodukciju, dodijelivši joj 740 tisuća kuna. U međuvremenu međutim krenule su priče da, slično kao s dokumentarcem '15 minuta: Masakr u Dvoru', koji je također koproducirao Siniša Juričić, film nedostojno tretira Domovinski rat. Većina članova bila je, kako je tada pisao Nacional, zgrožena time što se rat u Hrvatskoj naziva građanskim, a 'diskutabilno im je bilo i to što su međunarodni dobrovoljački odredi prikazani kao vojska plaćenika'.

Chris the Swiss

'Bio sam jedan od članova te komisije koji je tada glasao da se taj film ne financira. Čitavu ovu godinu slušam glasove kako govore ‘ovo je još gore od Masakra u Dvoru’. To nije točno. Do afere će doći samo ako to bude nekome u interesu', pojasnio je krajem 2017. za Jutarnji list ravnatelj HAVC-a Daniel Rafaelić, dodajući da 'Chris the Swiss' nedavno u njih nije prošao kolaudaciju jer je 'ustanovljeno da u završnoj verziji postoje velika odstupanja od originalnog scenarija'.

'Bivši ravnatelj prošle, kao i ja ove godine, tražili smo od producenta brojne izmjene kako bi film bio pravno i činjenično utemeljen. Produkciji je ponuđen i povjesničar mentor (Hrvoje Klasić prošle godine; Ante Nazor ove), no sve je to odbijeno. U njemu je bilo puno stvari zbog kojih mislim da ga uopće nije trebalo odobriti, ali to je bilo mišljenje savjetnice za manjinske koprodukcije koja danas više nije u HAVC-u, pa o njezinim motivima ne mogu govoriti', rekao je Rafaelić za dokumentarac 'Chris the Swiss'.

Kontaktirali smo s producentom Sinišom Juričićem s pitanjem kako je reguliran odnos s HAVC-om, na što nam je u telefonskom razgovoru rekao da se obratimo HAVC-u. Do zaključenja teksta nismo dobili odgovor druge strane.