Treća sezona 'Dobre bitke' - nekima najbolja, a nekima najgora sezona ove serije

• 08.06.2019 u 16:57

U trećoj sezoni 'Dobre bitke' privatno više nije privatno - sve je politika. I ne samo to. Ovaj spin-off serije 'Dobra žena' pokazuje i kako, kada doista dođe do političke borbe dobra i zla - sve maske padaju. Niti su oni koji se bore na 'pravoj' strani anđeli niti su svi oni koji se bore s 'pogrešne' strane baš svi do jednog demoni. Bitka se zaoštrava, a privatni odnosi među likovima sve su više definirani političkom situacijom. Nekim se gledateljima to svidjelo, a neki su seriju zbog toga zamrzili

Ima jedna scena u prvom dijelu treće sezone 'Dobre bitke', a u kojoj jedan muški zaposlenik odvjetničke firme ulazi u kancelariju svoje kolegice Lucce Quinn dok ona izdaja mlijeko iz dojki. Muškarac se stilta, kao što to muškarci (a i štokoja žena) i obično čine u takvim situacijama, ali Lucca ni ne trepne. Jednostavno zapodjene razgovor s kolegom kao da se ništa drugo uopće nije ni dogodilo. To je jedna sitnica, nekima možda jedva primjetna, ali mene je oduševila. Pumpica za izdajanje - taj divan izum koji ženama koje su nedavno postale majke omogućuje da i dalje rade svoj posao, ali i kvalitetno hrane svoje novorođenče napokon je u nekoj televizijskoj seriji tretirana onako kako je se treba tretirati - kao uobičajeni dio uredske opreme. Ako se i neki muškarac lecne na prizor u kojem je žena upotrebljava u uredu, to je njegov problem. Žena koja je koristi ne bi se trebala na to previše obazirati. Ona radi ono što treba učiniti i ne namjerava to skrivati jer je to normalno.

Treća sezona serije 'Dobra bitka' općenito mi se svidjela, ali jedan od elemenata zbog kojih mi je posebno draga, možda još i draža od prethodnih sezona, upravo je taj tretman Luccina majčinstva. Ta je odvjetnica, naime, u prethodnoj sezoni zatrudnjela, odlučila roditi dijete, ne udati se za oca svojeg djeteta, a kao što vidimo u ovoj sezoni, odlučila je nastaviti raditi u odvjetničkoj firmi za koju radi i nedugo nakon djetetova rođenja. Njezina odluka da to učini uopće se ne dovodi u pitanje, čak i ona sama ima dvojbe oko 'sukoba' majčinstva i posla samo u jednom kratkom trenutku - kada joj ponude da vodi odjel za rastave u firmi. Znajući da to znači još malo više posla, još malo više boravka u uredu, još malo više pumpice za izdajanje i shodno tome, još malo manje direktnog dojenja i druženja s djetetom - Lucca nekoliko minuta lamentira na krevetu pokraj svojeg usnulog novorođenčeta. Njezinu lamentaciju prekidaju zvukovi djetetovih probavnih procesa i dvojbe o Luccinoj karijeri više se ne otvaraju nijednom tijekom sezone jer je više-manje jasno da je odlučila to što je odlučila.

Luccino majčinstvo poteže se samo još jednom - kada u parku jedna žena posumnja da ona nije majka, nego dadilja djeteta koje vozi u kolicima. Ta je situacija rasno obojana - Lucca je 'svjetlija' crnkinja koja ima dijete s bijelcem pa joj je dijete bijelo i u rasno nabrijanoj Americi, sa sve većim brojem ljudi koji se ne stide svoje rasističke stavove izraziti u javnosti - dolazi i do takvih situacija. No ovdje je Luccin intimni doživljaj majčinstva više-manje stavljen u drugi plan. U prvom je planu politički kontekst, odnosno kako nenormalna politička situacija utječe na pojedinca, kako nadjačava njegovu privatnost i kako privatno postaje političko.

Takva je zapravo cijela treća sezona ove serije. I to se mnogima nije svidjelo. Treća sezona 'Dobre bitke' zbog toga ima dosad najslabije ocjene na sajtovima kao što su metacritic, a i brojni su je gledatelji nazivali najlošijom dosad, čak svoje nezadovoljstvo podupirući prestankom gledanja.

Autori 'Dobre bitke' nikada nisu skrivali svoje političko opredijeljenje. Bilo je ono jasno još u 'Dobroj ženi', iz koje je nastao ovaj spin-off, bilo je jasno i u kratko živućoj seriji 'Isprani mozak', u kojoj je najezda kukaca iz svemira sve zadrte američke republikance i demokrate pretvorila u čudovišta. Scenaristi Robert i Michelle King uvijek su jasno davali do znanja da su nešto ljevijih političkih uvjerenja, ali da zapravo inzistiraju na nekoj vrsti civiliziranog centrizma te da ih bilo kakav politički ekstremizam užasava. U 'Dobroj ženi' su, primjerice, gotovo jednake packe dobivali i alt-righterski trollovi i tvorci Bitcoina, a junaci su svoje stroge legalističke i moralne principe jednako primjenjivali i kada je trebalo braniti siromašne i obespravljene manjine, ali i ekscentrične bogataše s bizarnim seksualnim navikama.

'Dobra bitka' je, međutim, taj stav podigla na jednu novu razinu pa je to od početka bila naglašeno anti-trumpovska serija. Opsesija Trumpom, njegovim lažnim vijestima i drugim bizarnim manipulacijama javnosti koji su Ameriku u vrlo kratkom vremenu iz koliko-toliko legalističke i civilizirane zemlje pretvorili u sve zagrijanije bure baruta od početka je bio glavni motiv ove serije, a to što se, primjerice, hrvatskim gledateljima činilo bizarnim da se nad Trumpom u toj seriji najviše zgražavaju oni koji su po socijalnom statusu bliže Trumpu nego onima koje Trump uvelike nastoji obespraviti - zapravo i nije čudno za Ameriku. Intelektualno-financijska elita u Americi generalno je u zadnjih pedesetak godina progresivnije orijentirana od američke radničke klase, pa čak i od nekih manjina, tako da 'Dobra bitka', još od svojih početaka - a serija je počela taman nakon Trumpove pobjede na izborima - zapravo dosta zorno prikazuje tko je u Americi najviše uznemiren time na koji način 'Amerika ponovno postaje veličanstvena'.

No dok su u prve dvije sezone autori 'Dobre bitke' još dosta pozornosti posvećivali i privatnom životu svojih likova na pozadini suludih trumpovskih zbivanja, u trećoj sezoni je vaga potpuno pretegnula na drugu stranu. Sve privatno postalo je političko, osobna previranja i odnosi ostavljeni su u zapećku u korist samopreispitivanja na političkoj, socijalnoj i moralnoj razini, drama cijele zemlje preslikana je na dramu odvjetničke firme Boseman-Reddick-Lockhart, a intimne se teme obrađuju u 'donjim' slojevima ili onako kako je obrađena Luccina situacija iz prvih nekoliko odlomaka ovog teksta.

Foršpan za treću sezonu 'Dobre bitke' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Glavna je priča prebačena na previranja unutar odvjetničke tvrtke za koju rade naši glavni junaci, njihovo otkriće da osnivač tvrtke, proslavljeni borac za građanska prava i neka vrsta američkog narodnog heroja - uopće nije bio dobar čovjek te da je zlostavljao žene. Dio se glavne drame zato odvija u suočavanju partnera u toj firmi s tom činjenicom te u njihovu preispitivanju samih sebe - koliko su daleko spremni otići da bi to zataškala, a opet ostali borci dobre bitke. Jedan dio drame odvija se i u Dianeinu susretu s tajnim 'pokretom otpora' Trumpu - skupinom žena na relativno utjecajnim pozicijama koje se nastoje suprotstaviti trumpovskom i alt-righterskom manipuliranju javnosti. Moralno krajnje upitne metode kojima se služi ta skupina i Diane dovodi do preispitivanja, a na testu su i svi ostali zaposlenici firme, koji, kada im se suprotstavi egzotični, politički skandalozan i nimalo moralan odvjetnik Ronald Blum (izvrstan Michael Sheen) - odjednom shvaćaju da i u svojim redovima imaju sve one iste probleme za koje optužuju američko društvo na pragu eksplozije. Svega tu ima - i rasizma i nejednakosti u plaćama i mizoginije i klasizma...

Kao i uvijek kada je riječ o televizijskim serijama za čije su se likove gledatelji vezali i u čiji emotivni život su uložili i dio svojih osjećaja - ni ovdje takav zaokret nije dobro prošao kod zamjetnog dijela publike. Sezoni se zamjera da je likove ostavila na razini plošnih karikatura, čak i neke glavne junake ostavila na razini epizodista. I istina je - privatni život Diane Lockhart, Lucce Quinn, Adriana Bosemana, Maie Rindell, Marisse Gold i ostalih u ovoj su sezoni ostavljen tek na razini usputnih crtica, ako i toliko. Razumljiv je stoga šok jer serija dosad zaista nije funkcionirala na taj način, a nezadovoljstvu je pridonijelo i uvrštavanje satirično-poučnih crtića kojima autori objašnjavaju pojedine fenomene u današnjem političkom životu Amerike. Crtići su mnoge iziritirali, bilo je i tvrdnja da je to sada postala neka lošija varijanta kasnonoćnih talk-showova u kojima se tematizira politička situacija. I da, bez ikakve sumnje - ova je serija u svojoj trećoj sezoni postala gotovo sasvim drugačija.

No osobno nisam među onima koji su zbog toga nezadovoljni. Dapače. Mislim da je ovo dosad najbolja sezona 'Dobre bitke'. I prijašnje su bile dobre, ali prijašnje su sezone bile tek spin-off 'Dobre žene'. Ovo je sada jedna druga, samostalna i potpuno drugačija serija. Serija koja je odlučila 'bataliti' suvišna privatna previranja jer je zaključila da kuća gori, panika je i nema vremena za duge razgovore o osjećajima. To, dakako, ne znači da osjećaja, života, osobnosti i slojeva glavnih likova više nema. Ima ih, itekako ih ima. Prikazani su u onakvim sjajnim minijaturama kao što je scena s Luccinim pumpanjem mlijeka, kao što je Dianein zaključak na kraju serije da je, iako se svijet oko nje ruši - i dalje sretna sa svojim suprugom. Prikazani su u pozadini, simbolički i eliptično, ali ovdje su. Uostalom, glavne smo likove vrlo dobro upoznali u prve dvije sezone, nije da ne znamo tko su i što im je važno. Sada ih samo vidimo u jednoj potpuno novoj situaciji. A autori serije otpustili su sve kočnice te odletjeli u pravcu u kojem su očito odavno htjeli letjeti jer su naznake ovakve priče postojale i u svemu što su dosad radili.

Nadam se zato da sljedeće sezone ove serije, pa makar se i vratile intimnijoj obradi likova, neće zaboraviti ono što se zbilo u ovoj jer ova je sezona ponovno definirala 'Dobru bitku' te od nje učinila samostalnu seriju, a ne spin-off. Ako nezadovoljne gledatelje žele pridobiti s ipak nešto malo više ljubavnih priča, osobnih previranja i razrada nečijeg razvoda - u redu. Ali nemojte se previše udaljiti od ovoga. I ostavite crtiće, sjajni su!