ZA LJUBITELJE POP ARTA

Sve je spremno za veliku izložbu Roya Lichtensteina

20.02.2013 u 15:50

Bionic
Reading

U londonskom muzeju suvremene umjetnosti Tate Modernu otvara se velika izložba radova jednog od najvećih američkih umjetnika 20. stoljeća Roya Lichtensteina, prva sveobuhvatna retrospektiva tog istaknutog predstavnika pop arta koji je oslanjajući se tematski i stilski na parodiju ponajbolje definirao temeljnu premisu tog umjetničkog pravca

Putujuću izložbu 'Roy Lichtenstein: Retrospektiva' organizirali su Art Institute of Chicago, odakle je i krenula, Metropolitan Museum of Art iz New Yorka, te National Gallery of Art u Washingtonu.

U Tate Modernu ostaje do 27. svibnja a donosi 125 najistaknutijih djela i skulptura umjetnika koji se proslavio serijom slika uvećanih prizora iz stripova i oglašivačkih motiva upotpunjenih njegovim tipičnim točkama.

Ujedno je to i prva veća izložba posvećena Lichtensteinu od umjetnikove smrti 1997. u dobi od 73 godine.

Njegovo izvanredno naslijeđe predstavljeno je kroz 14 tematski podijeljenih cjelina koje među ostalim donose takva ključna ostvarenja kao što su ulje na platnu iz 1961. 'Look Mickey', najraniji primjer Lichtenteinova posebnog stila na posudbi iz Nacionalne galerije u Washingtonu, te četiri velike slike iz njegove monumentalne serije 'Artist’s Studio' (1973./74.).

Rane 60-te godine prošloga stoljeća, kada Lichtenstein prelazi s boje u crno-bijelo, a tematski čini prijelaz s Disneyevih strip junaka na romantičniji žanr DC Comicsa, karaktriziraju emocionalna lica mladih žena u krupnome planu, predstavljena jednom od njegovih najpoznatijih slika, 'Drowning Girl' (1963.) na posudbi iz Muzeja moderne umjetnosti (MoMa) u New Yorku.

U odgovoru na sve češće kritike da mu je rad nostalgičan, prizeman, nekritičan, konzervativan i pseudo-populistički u vrijeme zahuktavanja Vijetnamskoga rata sredinom 60-tih, Lichtensten počinje slikati prizore borbenih zrakoplova i bombi koje eksplodiraju. Jedan od važnijih eksponata iz toga razdoblja je diptih iz 1963. 'Whaam!', jedno od najvažnijih djela u kolekciji Tatea.

Sredinom 60-tih pop art polako počinje gubiti na zamahu, na što Lichtenstein reagira još jednom promjenom sadržaja – likovi iz crtića nestaju, a pojavljuju se animirane mrtve prirode i 'hommagei' povijesti umjetnosti, od kojih su najrazrađeniji oni posvećeni Picassu, Lichtensteinovu umjetničkom heroju. Izložba također donosi i slike iz posljednje serije koju je naslikao prije smrti, "Landscapes in the Chinese Style" (1996.), posvećene velikim slikarima kineske dinastije Sung (960.-1279.).

Roy Lichtenstein (1923.-1997.) razvio je spretan, hermetičan, praktički neprobojan umjetnički stil relativno uskoga raspona ali iznenađujuće sposobnosti varijacija na temu, ističe se u najavi izložbe na mrežnim stranicama Tate Moderna.

Ta je izložba posvećena njegovom izvanrednom naslijeđu, vizualnoj snazi i intelektualnoj čvrstoći, a njegova bogata i razvijena slikarska praksa predstavljena je širokim rasponom materijala, uključujući slike na termoplastičnom filmu i čeliku, kao i skulpture u keramici i mesingu, te primjercima dosad neizlaganih crteža, kolaža i radova na papiru.