'Stubište' podiže žanr stvarnog zločina na novu razinu

• 22.05.2022 u 20:30

Snimljena po izvrsnom (i istoimenom) dokumentarcu o slučaju smrti Kathleen Peterson, za koju je bio optužen njezin suprug, Michael Peterson - HBO-ova igrana serija 'Stubište' bavi se ne samo time tko je ubojica, nego i tko je ubijena, kako je i je li uopće ubijena, zašto je ubijena i zašto neki misle da jest, a drugi da nije. Svemu tome dodana je priča o kompleksnim odnosima, tajnama i lažima u jednoj obitelji, a povrh svega toga autori nam ne daju zaboraviti kako je riječ o krvavoj, groznoj, tragičnoj smrti.

Žanr 'stvarnog zločina' ili, kako ga nerijetko i ovdje nazivamo, true crime nije postao popularan tek odnedavna. U književni i pop-kulturni kanon uveo ga je još američki pisac i novinar Truman Capote sa svojim publicističkim romanom 'Hladnokrvno ubojstvo' iz 1965. godine. Budući da romani, filmovi i serije 'po istinitom događaju' nikada nisu izašli iz mode i oduvijek su privlačili pomalo voajeristički interes publike, tako je bilo i s true crimeom. U zadnjih dvadesetak godina, međutim, taj je interes dodatno povećan nekima od izvrsnih dokumentaraca, podcasta, pa tako i francuskim dokumentarcem iz 2004., koji je osvojio Peabodyjevu nagradu - 'Stubište'.

U dokumentarcu se francuska ekipa bavi slučajem u kojem je dobrostojeći američki pisac ratnih i vojnih romana, Michael Peterson bio optužen za ubojstvo svoje supruge Evelyn, koja je jedne večeri, nakon što je popila previše alkohola, pala niz stube u njihovoj kući u Durhamu, savezna država Sjeverna Karolina. Ozljede pri Evelyninu padu bile su tako strašne da je policija odmah posumnjala kako ipak nije riječ o nesretnom slučaju, a Michael je vrlo brzo potom optužen za hladnokrvno ubojstvo prvog stupnja.

Nova igrana serija 'Stubište' na HBO Maxu govori o tom slučaju, ali i o snimanju tog dokumentarca. Michaela Petersona glumi Colin Firth, njegovu nesretnu ženu Evelyn Toni Collette, a u ostalim ulogama pojavljuju se takvi 'teškaši' kao što su Rosemary DeWitt i Parker Posey. Vrlo vjeran svemu što je poznato o slučaju Michaela i Evelyn Peterson, serija je vrlo vjerna i svojem nadahnuću - francuskom dokumentarcu iz 2004., ali cijeloj priči ipak dodaje i nekoliko novih razina.

• +20
    Stubište (The Staircase) Izvor: Promo fotografije / Autor: HBO Max

Prije svega, tu je atmosfera. Ne baveći se samo ubojstvom, ova nam serija ipak ni trenutka ne daje zaboraviti da je riječ o groznoj, tragičnoj i krvavoj smrti Evelyn Peterson. Ne samo što počinje pozivom hitnoj službi i strašnim, krvavim prizorima stradale nesretnice, nego tijekom pet epizoda koje su dosad dostupne u nekoliko navrata imamo različite rekreacije njezine smrti, sa svom krvi, zapomaganjem, grgljanjem i ostalim užasima. Do neke mjere, riječ je o eksploataciji i osobno me u par trenutaka odbila i razljutila, ali ti momenti dodaju još jednu dozu strašne napetosti u cijeloj priči.

A napetost je rubno izdržljiva. Prateći nekoliko vremenskih linija - jednu neposredno nakon Evelynine smrti i optužbe protiv Michaela, jednu koja prati događaje prije Evelynine smrti i jednu 16 godina nakon nje - serija duboko uranja u karakter Michaela Petersona i njegove odnose s ljudima koji ga okružuju. Pri takvoj dubinskoj analizi, bez obzira provodi li je ured javnog tužitelja, francuska dokumentaristička ekipa ili autori ove igrane serije, zajedno s Colinom Firthom, za kojeg otprije znamo da pri glumi neće ostaviti ništa neistraženo. Nismo sigurni je li Michael ubojica, ali vrlo brzo saznajemo da niti je ugodan niti iskren niti istinoljubiv čovjek. Njegovi odnosi s obitelji bliski su, ali i manipulativni, njegova obitelj pravo je oličenje moderne obitelji (da, čak i nalik onoj iz istoimene humoristične serije) jer je čine djeca iz njegovih prijašnjih brakova, djeca iz Evelyninih prijašnjih brakova, neobični dogovori oko bračne odanosti sa suprugom za koje nitko nije siguran jesu li stvarni i tako redom.

Stubište (The Staircase) Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Napetost je iskazana i vizualno - gotovo svi prizori Michaela i njegove obitelji, pa čak i flashbackovi na sretnu prošlost s Evelyn uglavnom su sivi ili s čini da su sivi, a neprekidno lutanje po kući prepunoj krvavih mrlji uznemirujuće podsjeća na mrlje koje je sve to ostavilo na čitavoj obitelji, iako ih je ona, ruku na srce, imala i prije.

Autor serije, Antonio Campos, servirao nam je jednu doista kompleksnu true crime seriju, u kojoj pitanje nije samo whodunit (tko je to učinio), nego i zašto, kako, je li uopće moguće da je to učinio. Uz vrlo široko pokrivanje karaktera, obiteljskih i međuljudskih odnosa, svim usponima i padovima američkog sudskog i kaznenog sustava, pa i medija koji se bave takvim slučajevima - ovo je nekoliko razina više od uobičajenog true crimea i ne biste to trebali propustiti, voljeli taj žanr ili ne.