'Silos' - sjajna serija koja nije za klaustrofobične

• 30.07.2023 u 15:00

Serija o distopijskom svijetu, u kojem desetak tisuća preostalih članova ljudske vrste živi u podzemnom silosu - jedna je od najzanimljivijih i najuzbudljivijih trenutačno na američkim streaming servisima.

Sve je nekako žućkasto, prašnjavo, izlizano i pomalo 'masno'. Na samom ekranu kao da vidite da zrak nije baš najsvježije kvalitete i da se ekipa koja ga udiše vjerojatno već navikla na njegovu ustajalost. Možda i sve smrducka. No nema im druge. Već više od sto pedeset godina žive tako. U podzemnom su silosu koji ih štiti od toksičnog zraka na Zemljinoj površini. Ne znaju više točno kako je došlo do toga jer je prije kojih stoljeće i pol bila nastala pobuna, a u pobuni su izbrisani svi povijesni zapisi o onome što je bilo prije. No gore pobrojane činjenice se znaju. I zna se da ih u golemom silosu živi oko deset tisuća. Oni su preživjeli članovi ljudske vrste. I svi su rođeni u silosu.

Tako je barem u trenutku u kojem počinje priča serije 'Silos', jedne od najboljih i najzanimljivijih serija koje se trenutačno mogu naći na američkim streaming servisima, u ovom slučaju - na Apple TV-u. Na početku serije upoznajemo i šerifa silosa, toplog i karitzmatičnog Holstona Beckera (David Oyelowo), koji je upravo izjavio da želi izaći iz silosa. A silos ima jedan neobičan zakon koji će nama, gledateljima, odmah dati naslutiti čudnovato-opresivnu prirodu tog mjesta i društvenog uređenja. Tkogod izjavi da želi izaći iz silosa na površinu Zemlje - šalje se van iz silosa. Šalju ga van u zaštitnom odijelu, daju mu krpicu i sredstvo za čišćenje stakla, ta osoba onda izađe iz silosa, malo počisti objektiv kamere koja snima neposredni okoliš, a onda u pravilu ta osoba pred okom kamere umre od trovanja vanjskim zrakom dok svi u silosu gledaju na velikom ekranu u kantini.

Šerifova žena Alison (Rashida Jones) dvije godine prije njega izjavila je da želi van, tako je izašla i tako umrla pred njegovim i svim drugim očima u silosu. Zaprepašten i zgromljen time što je tako otišla, šerif od tada pokušava proniknuti zašto. Saznao je da mu je žena prije izlaska bila stupila u kontakt s tajnom družbom skeptika koji skupljaju relikte prošlih vremena i uvjereni su da im uprava silosa LAŽE. Tako dolazi i do izvjesnog Patricka, koji umire pod čudnim okolnostima, a zatim i do Patrickove ljubavnice - inženjerke Juliette Nichols (Rebecca Ferguson), koju zbog oštroumnosti, kritičkog razmišljanja i 'nabrušenosti' uslijed ljubavnikove smrti - šerif imenuje svojom zamjenicom. To se po čudnim zakonima silosa mora poštovati. Juliette postaje šerifkinja.

• +2
    Silos Izvor: Profimedia / Autor: LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

E, tu tek počinje prava priča. Mislim, za slučaj da ste već počeli kolutati očima zato što sam nablebetala toliko o priči i skoro vam sve spojlala, umjesto da kažem zašto je ovo dobro. Nisam vam skoro ništa spojlala. Ovo gore je sadržaj niti cijele prve epizode, a 'Silos' ih ima deset.

Autori 'Silosa', predvođeni Hughom Howeyjem, koji je napisao romane po kojima je nastala serija - nisu ni prvi ni jedini kojima je kao poprište budućeg totalitarizma na pamet pao zatvoren, izoliran prostor. No izgradnja svijeta u ovoj seriji, kako vizualna, tako i mentalna, jedna je od najimpresivnijih koju sam vidjela još tamo negdje od 'Čovjeka u visokom dvorcu' na Amazonu. S tim da 'Čovjek u visokom dvorcu' nije imao tako dobru priču.

'Silos' izgleda vrlo uvjerljivo - istodobno golemo, robusno i dovoljno održivo da bi stotinama godina hranio, sklanjao i na životu držao deset tisuća ljudi, ali i steampunk-izlizano, pomalo generalno klošarski, prljavo, zagušljivo i sovjetski. Cijeli je set-up postavljen u stilu 'impresivno, ali moglo bi se raspast za pet minuta'. I sve to vizualno podržava priču koja je u svojoj osnovi priča o totalitarnom društvu na samom rubu propasti. Sad je samo pitanje hoće li do tog raspada doći tragično, eksplozivno, ratno ili - vrlo malo vjerojatno - mirno.

Foršpan za prvu sezonu serije 'Silos' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Priča je ovdje jednako tako intrigantna i uznemirujuća kao i postava svijeta. Vidimo kako se pomalo skuplja kritičan broj pojedinaca koji počinju zavirivati iza zavjese dogme koja je u silosu više od stoljeća i pol štitjela ili 'štitjela' preživjele. Svatko to isprva i u dubini duše čini zato što želi strgnuti vlastite okove, pregrmjeti vlastite gubitke i tragedije, proširiti svoju osobnu slobodu. No u tom procesu budi mu se svijest da osobnih sloboda nema bez kolektivnih, da dobrobiti za pojedinca nema bez dobrobiti za sve i da je 'silos kaže...' najobičniji bullshit jer silos ne može i ne smije biti ono što nisu ljudi koji žive u njemu. I silos ne bi smio od svojih stanovnika skrivati istinu o onome što silos okružuje.

S tom pričom će se susresti šerifica Juliette Nichols i čini se da će ona biti prva koja će otkriti tajnu silosa. Rebecca Ferguson, koja je glumi, to će izvesti fantastično - kao stvarna, oštra, beskompromisna žena, ali daleko od bilo kakve junakinje u bilo kakvom obliku. Iako je lijepa, nije ljepotica. Iako je pametna, nije genijalka. Iako je hrabra, boji se i silosa i tajni i promjena i smrti. Juliette je čovjek. Kukavan, slab, prljav kao silos u kojem živi, srođen sa silosom, ali u vatrenoj težnji da sa silosom bude ravnopravan, da ga upozna jednako kao što silos zna njega. I zato Juliette neće odustati, ne zato što je 'veća od silosa'.

A kada otkrije prvi djelić onoga što je poželjela otkriti - drž'te se za stolac pred ekranom. Jer u tom trenutku će početi ono što je Apple TV odmah naručio. Druga sezona.