'Psi iz rezervata' - duhovita i dirljiva serija o životu tinejdžera u rezervatu američkih domorodaca

• 03.10.2021 u 22:04

Prilično je porazno što u 21. stoljeću serija koja prikazuje svakodnevni život mladih američkih domorodaca u rezervatu izgleda revolucionarno, ali ona JEST revolucionarna zato što je prva američka serija koja govori o tome. No samo to ne bi joj bilo dovoljno da bude dobra, a ona JEST dobra jer o životu tih mladih priča duhovito, dirljivo i bez uobičajenih stereotipa o tinejdžerima.

Mnogo je dobrih i lijepih stvari koje proizlaze iz snimanja filmova i serija o ljudima o kojima dosad nije snimljeno baš previše filmova i serija. To onima koji nisu pripadnici manjina i čiji je način života već milijun puta prikazan na filmu ili televiziji otvara oči i pomaže nam da te ljude primijetimo u svojoj okolini, bolje ih razumijemo i prestanemo biti uskogrudni bezveznjaci koji misle da je naš način života jedini bitan. To - vjerojatno još i mnogo važnije - ljudima koji su pripadnici manjina ili marginaliziranih skupina daje priliku da budu viđeni i zastupljeni u medijima mimo propisane minutaže obaveznih i najčešće dosadnih emisija o manjinama. No iznad svega - to na televiziju i na film donosi nove priče, a nove priče uvijek su dobra stvar, uvijek šire vidike, a ako je sreće, i pridonose tome da shvatimo kako svi, bez obzira kojoj skupini pripadamo, prolazimo kroz više-manje isto ljudsko stanje ili onu varijantu te riječi koja umjesto t ima r.

'Psi iz rezervata' tako je tek druga američka TV serija kojoj je autor i glavni scenarist američki domorodac (prva je Rutherford Falls, kojoj je koautorica Sierra Teller Ornelas, a koja je emitirana u travnju ove godine). Sterlin Harjo seriju je zajednički kreirao sa sad već slavnim Taikom Waititijem, a kompletnu produkcijsku ekipu, kao i većinu glumačke čine američki domoroci. Harjo je radnju serije smjestio u rezervat u Oklahomi, odnosno u sredinu iz koje i sam potječe, a priča govori o četvoro tinejdžera koji žive u tom rezervatu. Traumatizirani smrću jednog od svojih najboljih prijatelja, ali i utučeni ograničenim mogućnostima i klaustrofobijom rezervata, to četvoro mladih odlučuje skupiti lovu za odlazak u Kaliforniju, a to čine tako da se odaju sitnoj (i nešto krupnijoj) krađi. Uskoro i od rivalske skupine delinkvenata dobivaju i nadimak 'psi iz rezervata', prema inače uobičajenom izrazu rez dogs za pse koji lutaju rezervatima.

• +12
    Psi iz rezervata Izvor: Profimedia / Autor: FX Networks / Everett / Profimedia

Da u svijetu 'psa iz rezervata' ništa nije crno-bijelo pokazuje i to da se ovo četvoro tinejdžera ne bavi samo krađom da bi skupili novac za Kaliforniju, nego se i bore protiv zločina, što njihovu misiju čini pomalo zbunjujućom, no takav je i njihov život, život tinejdžera koji se hrvu s odrastanjem kao i svi tinejdžeri na svijetu, ali ovdje u nešto drugačijim uvjetima.

'Psi iz rezervata' humoristična je serija i to autori ni u jednom trenutku ne zaboravljaju, uvodeći u priče doista smiješne situacije i likove, kako među onima koji organski proizlaze iz zajednice u kojoj žive ova djeca, pa sve do začudnih likova, kao što je duh drevnog ratnika koji se ukazuje jednom od članova 'pasa' - Bearu - a koji je trebao sudjelovati u bitci kod Little Big Horna, ali nije uspio jer mu je konj ugazio u krtičnjak, pao i zgnječio ga do smrti. No iako je ovo humoristična serija, svaka njezina epizoda obrađuje i poneku ozbiljnu temu.

'Psi iz rezervata', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Osim sveprisutnog siromaštva i zapuštenosti koji vladaju rezervatom i koje je vidljivo gotovo u svakom kadru ove serije, obrađuju se teme bizarnog zdravstvenog sustava u epizodi u kojoj svaki član ove ekipice završava u 'Indijanskoj klinici' zbog nekog svojeg zdravstvenog problema (s iznimno smiješnim liječnikom koji nastupa kao multispecijalist za svakojake bolesti), problem relativne nemoći autonomnog sustava zaštite reda i mira u rezervatu, utjelovljene u simpatičnom i pravednom plemenskom policajcu Bigu, čija policijska oprema jedva da funkcionira, a najviše od svega, tu su problemi tinejdžera koji na pragu sazrijevanja traže svoj put, ali vrlo često i emotivno uporište u obiteljima, iz kojih nerijetko nedostaju neki ključni članovi.

Zanimljivo je da ova serija, iako govori o tinejdžerima, vješto izbjegava sve stereotipne situacije koje se u modernim serijama ističu kao 'realističan prikaz tinejdžerskog života'. Nema ludih tuluma, nema promiskuitetne seksualnosti, a jedina droga koja se pojavljuje jest marihuana, koju puše svi živi, uključujući i bakice jer je legalna. Unatoč tome, serija je vrlo ljudska i vrlo tipično tinejdžerska te će se u njoj sigurno prepoznati i mnogi vršnjaci 'psa iz rezervoara' jer vibrira na istoj emotivnoj frekvenciji kao i većina tinejdžera zapadnog svijeta.

Doda li se toj duhovitosti i emotivnoj dirljivosti serije još i gomila zanimljivih referenci na popularnu kulturu (koje su morale biti prisutne u seriji koja se zove 'Psi iz rezervata'), imamo jednu odličnu, zanimljivu poslasticu i super je što je serija u rujnu obnovljena i da će imati i drugu sezonu.