POVIJESNI PRIKAZ FILMA

Predstavljena knjiga Igora Jurilja 'Film od Zorinog doma do Edisona'

02.02.2018 u 22:19

Knjiga Igora Jurilja 'Film od Zorinog doma do Edisona - recepcija filma i prvih karlovačkih kinematografa u lokalnoj periodici, 1896.-1920.' predstavljena je u petak u Ilirskoj dvorani karlovačke Gradske knjižnice Ivana Gorana Kovačića

Autor predgovora, sveučilišni profesor Nikica Gilić istaknuo je da Juriljev rukopis, koji je važan za praćenje filmske kulture od njezinih početaka, pridonosi i sagledavanju povijesti novinarstva u Hrvatskoj te političkoj povijesti jer se, kako je rekao, 'kroz novine i kroz pisanje o filmu prelamaju burne društvene, političke i ekonomske promjene, uključujući Prvi svjetski rat i raspad Austro-Ugarske i nastanak nove države'.

Urednica knjige Diana Nenadić rekla je u ime Hrvatskoga filmskog saveza da ta knjiga nije važna samo za povijest kulture u Karlovcu, nego i za cjelokupnu domaću kinematografiju jer s mnoštvom autentičnih izvora i dokumenata koji dosad nisu bili zabilježeni u literaturi o kinematografiji, a koje je autor pronašao u novinskim člancima i u Državnom arhivu, potiče i druge istraživače da se ta nezavršena priča hrvatske filmske kulture upotpuni.

Knjiga je historiografski prikaz razvitka filmskog medija u Hrvatskoj kad je bio dominantna modernistička inovacija, posebno Karlovac, jer je Karlovac, kako je rekao Jurilj, bio centar rane filmske djelatnosti i kulture u Hrvatskoj te knjiga kronološki prati pojavu i razvoj filmske kulture kroz sačuvanu publicistiku s prijelaza 19. u 20. stoljeće.

• +22
Filmovi o novinarstvu Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

'U Karlovcu je značajno bilo i to što je u Zorin domu, centru kulturnih zbivanja, bilo i kino Apolo, te se filmovi projiciraju tik uz kazališne daske, a ne, primjerice, u kavanskom kontekstu, kao što je bio slučaj diljem balkanskih i europskih država', rekao je Jurilj.

U ime Kinokluba Karlovac Ksenija Sanković rekla je da je na tim zasadima 1920. godine u neposrednoj blizini Zorin doma izgrađeno kino Edison, čiju je dvoranu oblikovao arhitekt Bruno Bauer kao zdanje s 490 sjedala. Bila je to tada najveća namjenski izgrađena kinodvorana u Hrvatskoj i šire, a izgrađena je druga, nakon one u Osijeku. Mnogi su smatrali da je 490 sjedala previše, ali dvorana je za filmskih projekcija desetljećima bila puna, sve dok nije počela propadati i do njezina zatvaranja početkom ovog stoljeća. Grad Karlovac najavio je njezinu obnovu, te je s tom svrhom kroz stečaj prošle godine i otkupio zgradu, i to ponajprije za obnovu kinodjelatnosti, rekla je Sanković, koja je uključena u rad gradskog povjerenstva za obnovu te dvorane.