Pet najboljih i pet najgorih stvari u ljetnom TV programu

• 15.08.2017 u 19:32

Ljetni televizijski program i ove je godine - unatoč obećanjima nekih domaćih TV kuća da će biti drugačije - skup kombinacija dva pojma: užasa i reprize. Katkad je riječ o premijernom užasu, katkad o užasnim reprizama, koji put reprize dočekamo kao melem na ranu nakon užasa, a tek tu i tamo uleti i kakav kvalitetan premijerni sadržaj. No ukupni je dojam i dalje takav da je uzbudljivije pratiti centrifugu na perilici.

Neke domaće televizije, koje nećemo sada imenovati, ali ćemo se značajno zagledati u njihovu pravcu, početkom ljeta obećavale su nam brda i doline. Kao, ove godine se nećemo oslanjati samo na reprize. Ili: pripremili smo bogat program. Iako u televizijskim obećanjima više ne bih vjerovala ni rođenoj materi da kojim slučajem postane direktor programa na nekom od domaćih televerzuma, ipak mi je u primozgu tinjao tračak nade da možda u tome ima neke istine. Da su shvatili kako ljeto nije razdoblje koje je najbolje bacit' u more zajedno s kupačima koji su onamo pobjegli od malih ekrana. I da slaba gledanost ljetnog TV programa nije samo bogomdana nužnost i civilizacijska tekovina od doseljenja Hrvata na ova područja, nego da je djelomično i posljedica kvalitete programa koji se u to doba prikazuje

No naravno, većina se mojih nada nije obistinila. I javna i komercijalne televizije tijekom su ljeta obustavile većinu svojih redovitih emisija, održavajući kontinuitet samo onih informativnih i pokoje mozaične. I okej, Stanković je dosta dugo furao 'Nedjeljom u dva' nakon što je većina hrtovaca otišla na godišnji. Ostalo se sve prebacilo na klasičan ljetni pogon.

Ono što je, pak, tipično za taj klasičan ljetni pogon brojne su reprize, za što su nam, jel'te, neki ove godine obećavali da neće biti tako masovne. Na kraju se ispostavilo da samo nisu one iste reprize kao i zadnjih sto godina (teško je povjerovati da ove godine nema ni 'Velog mista' ni 'U registraturi' ni 'Mućki') i da su u svojoj golemoj revolucionarnosti otkupili neke sezone stranih serija koje dosad nisu prikazivane na domaćim televizijama. Hura, bravo, jupi! Ili ne.

O komercijalcima bolje da i ne počinjem. Osim što je RTL zajunio s 'Pingvinima s Madagaskara' i što Nova TV ima turske sapunjare i besmrtnu 'Nad lipom 35', za čije epizode nisam sigurna jesu li nove ili se repriziraju jer mi to već jako dugo ne pada na pamet gledati, ali se svaki put zapanjim kada je ponovno vidim u rasporedu prikazivanja - oni isto repriziraju emisije iz svoje arhive, s tim da im je arhiva mnogo siromašnija i slabije kvalitete od one HTV-ove.

No da sada ne bih do u nedogled jaukala nad svime što u ljetnom programu ne valja, izdvojit ću pet stvari koje se izdvajaju iz ostatka ljetnog programa zato što su DOBRE i pet stvari koje ga još dublje zakopavaju u bezvezariju kakva jest.

Počnimo s dobrim:

1. Reprize HTV-ovih dokumentaraca

Reprizira se 'Stambeno pitanje' - vjerojatno najbolja stvar prikazana na HTV-u prošle godine (nadam se da će doživjeti i drugu sezonu), repriziraju se 'Hrvatski velikani', nije loša ni ona serija o ronjenju oko devet navečer, jako je zabavna i 'Lijepa vaša', tako da se u tom segmentu repriziranja HTV dosta dobro snašao. Bilo bi lijepo kada bi to nešto i značilo i kada bismo znali da činjenica što HTV reprizira te dokumentarne serijale znači da se njima doista ponosi i da namjerava nastaviti s njihovim snimanjem/otkupljivanjem/prikazivanjem, ali s obzirom na neke druge sadržaje koje također reprizira, nisam sigurna ima li u tome ikakvog kriterija ili znaka budućih programskih smjernica.

Stambeno pitanje Autor: HTV

2. Neke premijerne strane serije na HTV-u

Bila je tu i sezona 'Dobre žene' koja još nije bila prikazivana na domaćim televizijama, bile su tu i 'Igre moći', pa i švedska serija 'Klica zla', ali ti sadržaji pomalo zamiru kako ljeto odmiče, kao da netko na HTV-u nije znao izbrojati koliko je dana/tjedana do kraja ljetne sheme. Znam, znam, tu bi mi zacijelo rekli da nemaju oni love za kupovinu toliko novih stranih serija da bi se pokrilo cijelo ljeto, ali i opet - s obzirom na ostatak programa i na ono na što se lova očigledno i dalje troši, nekako mi taj izgovor ne bi zvučao uvjerljivo. No dobro. Tu je još ipak 'Kuća od karata', koju su doduše svi mlađi gledatelji već odavno izbingeali putem Netflixa, ali hajde, nisu svi gledatelji mlađi netflixaši.

3. Repriza 'M.A.S.H.-a' na RTL Kockici

Znam da ću požaliti što sam pohvalila to ukazanje jer će se ova serija sad vjerojatno na raznim RTL-ovim kanalima vrtjeti do iznemoglosti, pa još k tome i prekidati te seliti s kanala na kanal kako se kome od RTL-ovih sastavljača programa sprdne, ali ako me išta od repriza ovoga ljeta obradovalo, bila je to ova kultna serija s Alanom Aldom, koja nas podsjeća da je bilo genijalnih humorističnih serija i dok još nisu postojali Netflixi, bingeanje i 'zlatno doba televizije'. Nisam sigurna jesu li to RTL-ovci uopće zamislili kao 'ljetnu poslasticu' ili im je jednostavno pod ruke došao jeftin reprizni sadržaj, ali dobro je leglo.

M.A.S.H. Autor: Youtube

4. 'Ritam ljeta'

Ne, ta emisija NIJE uvijek dobra - ponekad se bavi zbilja banalnim temama i djeluje kao isprazno trkeljanje s gostima, ali u većini je slučajeva ipak simpatična, šarmanta i zabavna. Osim toga, dok većina drugih ekipa na HRT-u ljeti ne snima ništa, ova ekipa ne samo da snima, nego snima svaki dan, svaki dan dovodi goste i svaki dan nastoji dovesti nekoga tko će nešto zanimljivo ispričati, lijepo otpjevati, a voditeljima uglavnom dobro ide simuliranje atmosfere laganog ljetnog čavrljanja na terasi nakon večere. HTV je nekad imao običaj da jednom tjedno ima emisiju koja je bila neka kombinacija političkog magazina, mozaične emisije i kratkog talk-showa, s izmjenjujućom ekipom, i time se kompenziralo to što je pola Prisavlja bilo na godišnjem. Sada je, uz informativni program, 'Dobro jutro, Hrvatska' i 'Hrvatsku uživo' ovo ostala jedina stvar koja se baš cijelo ljeto emitira na programu.

5. Razno

Ustvari, postavila sam si pretežak zadatak. Nema pet stvari u ljetnom programu domaćih televizija koje su baš, ono, dobre. Da, moglo bi se tu uvrstiti nekoliko simpa repriza, kao što je 'Milostiva prije svega' na drugom programu HTV-a ili pokoja ljetna kulturnjačka emisija, koja je, kao i obično, puno bolja od redovite 'Pola ure kulture' i zapravo pokazuje kakav jaz postoji u kulturnoj redakciji HTV-a, no zapravo sve to ili nije baš tako jako dobro ili nema kontinuitet prikazivanja koji bi se mogao nazvati skroz ljetnim ili je riječ o nečemu jako zgodnom, ali repriziranom po osamstoti put ('Bitange i princeze'), tako da ću ovo ostaviti nedorečenim. Nađe se tu i tamo pokoji ficlek koji je zgodan. Nekonzistentno i nepredvidljivo, ali ajde - neka bude 'razno'.

Isječak iz 'Bitangi i princeza' Autor: HTV

A sada pet najgorih stvari u ljetnom TV programu:

1. Reprize emisije 'Lijepom našom'

Da živim stotinu godina, ne bi mi bilo jasno koja je svrha ovoga. Čak i ako zanemarim činjenicu da ni inače nisam ljubitelj ovog Uvodićeva KUD-spektakla u kojem se granice 'lijepe naše' protežu čak i do mjesta kao što su Minhen ili Grude - što se točno ima od repriza emisije u kojoj HTV-ova ekipa dolazi u sportske dvorane ili već neke hale diljem 'lijepe naše' da bi pogledala što sada tamo radi lokalna folklorna sekcija i tamburaški sastav? Koliko sam upućena, glavna fora s tom emisijom jest to da se okupi lokalna ekipa i dođe na feštu pa onda svi to još gledaju na televiziji par dana poslije. Ali šest ili sedam mjeseci, godinu dana kasnije? Ne razumijem. A i dosadno je, brate.

Koncert Prljavog kazališta u Kninu bio je 'vrhunac' HRT-ovog programa povodom Oluje Autor: HRT

2. Posebni programi u povodu ljetnih državnih praznika

Ovo bi se zapravo moglo primijeniti na sve posebne programe u povodu svih državnih praznika, uključujući i Božić i Novu godinu, ali ljetni državni praznici koje smo imali dosad specifični su po tome što su baš jako državni pa su sve njihove proslave jako državničke i više nego pomalo politički obojene. Zbog toga posebni programi u povodu tih praznika redovito izgledaju kao prežitak iz socijalističkih vremena, sa svim sastavnicama u kompletu - od predsjedničkog marširanja u mimohodu uz limenu glazbu do dokumentarnih filmova o herojstvu koje smo gledali već dvjesto tisuća puta.

3. HTV-ovo sapuničarenje

Ne znam jesam li ja to sanjala ili je netko na HTV-u svojedobno bio rekao da HTV, kao javna televizija, ne bi trebao trošiti novac na takav trash kao što su sapunjare. To je, čini mi se, bio i jedan od rezona za prestanak naručivanja domaćih telenovela za HTV, pa se, nakon što je ta era završila, na HTV-u baš nije moglo vidjeti ni previše stranih sapunica. No to se, izgleda, odnedavna promijenilo, a u sadašnjoj je ljetnoj shemi posebno zamjetljivo. Osim što se sapunjara vratila na velika vrata u okolopodnevni termin, imamo i reprizu 'Dinastije' u ranojutarnjem, a bogami i onu debilanu od reprize domaće sapunice na drugo programu u neko kasnopopodnevno vrijeme. Sve nekako ispod žita i mic po mic - HTV nam je opet nasapunao dasku, ali, kao ljeto je pa nema veze.

Dinastija Autor: Youtube

4. Dnevnik HTV-a

Neću uopće trošiti previše riječi na ovu informativnu emisiju, nekad perjanicu javne televizije, a sada već jako dugo problematično dijete koje nitko na toj televiziji ne zna odgojiti ni postaviti na noge. Ljeto Dnevniku HTV-a posebno teško pada jer se utapa u - oprostite mi na ovom idiotskom izrazu, ali sasvim je primjeren kontekstu - kiselim krastavcima. I ne samo to. Njegovi su urednici totalno izgubili kompas. Događa im se da, štajaznam - ovo navodim samo kao primjer - negdje u desetoj minuti Dnevnika imaju prilog o posebnoj sorti kupusa koja super uspijeva u Hrvatskoj, a tek negdje u dvadesetoj minuti izvješćuju o najvećoj međunarodnoj vijesti dana, nacističkim divljanjima u Charlottesvilleu. Jer valjda je i kupus važniji ako je hrvatski!

5. Gotovo sve na komercijalnim televizijama

Ne znam jesu li mi gore premijerne turske sapunice, reprize serije 'Lud, zbunjen, normalan', filmovi i serije koje se u normalnim zemljama dijele jedino kao humanitarna pomoć izgladnjelima televizijskim sadržajima ('Gas do daske 548' ili 'Rambo 2017' - naslovi su izmišljeni i pretjerani radi ilustracije). Još je k tome i Šprajc na godišnjem pa ne vodi 'RTL Direkt'. Avaj majko!

*Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.