OTVORENO PISMO

Neprofitni mediji traže da se hitno riješi financiranje i da se više 'domisli' što su mediji zajednice

17.01.2018 u 10:55

Bionic
Reading

Dvadesetak nakladnika neprofitnih medija u Hrvatskoj uputili su otvoreno pismo Vladi, Saboru, Klubovima zastupnika Hrvatskog sabora, Ministarstvu kulture, Pučkoj pravobraniteljici, Odboru za informiranje, informatizaciju i medije, Savjetu za razvoj civilnog društva te Agenciji za elektroničke medije kojim upozoravaju na tešku situaciju u kojoj se nalaze neprofitni mediji

'Obraćamo vam se kako bismo još jednom upozorili na tešku situaciju u kojoj se nalaze neprofitni mediji u Hrvatskoj, posebice posljednje dvije godine. Neprofitni mediji izbačeni su iz Uredbe o kriterijima za utvrđivanje korisnika i načinu raspodjele dijela prihoda od igara na sreću za 2016. i 2017. godinu, koju donosi Vlada RH, a 2016. godine ukinut je Program bespovratnih potpora, što nije 'slučajnost' ili 'greška' bivšeg ministra kulture Zlatka Hasanbegovića, nego dio medijske politike HDZ-ovih vlada', pišu u otvorenom pismu koje su izdavači uputili krovnim insitucijama zaduženim za rješavanje problema financiranja neprofitnih medija koje je zaustavljeno u vrijeme doj je ministar kulture bio Zlatko Hasanbegović, a ni na koji način nije predviđeno u 2018.

Financiranje neprofitnih medija ni na koji način nije predviđeno za 2018. godinu, što potvrđuje i prijedlog državnog proračuna za ovu godinu, ali i nacrt nove Uredbe o kriterijima za utvrđivanje korisnika i načinu raspodjele dijela prihoda od igara na sreću.

Dolaskom na njegovo mjesto, Nina Obuljen Koržinek najavljivala je nastavak institucionalnog financiranja kada se usvoji medijska strategija i dodatno definira što su mediji trećeg sektora.

'Novopostavljena ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek nekoliko je puta u posljednjih godinu dana najavljivala donošenje medijske strategije i raspisivanje natječaja za medije zajednice, no to se još nije dogodilo. S obzirom na prvotne najave ministrice kulture, vjerovali smo da će doći do skore realizacije najavljenoga, kako strategije tako i natječaja za medije zajednice. U međuvremenu, jedini preostali vid financiranja neprofitnih medija, i to programski, a ne institucionalni, jest kroz Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije. Riječ je o potporama male vrijednosti, koje su dostupne samo za dvadeset nakladnika neprofitnih elektroničkih publikacija, u ukupnom iznosu od tri milijuna kuna. Napominjemo kako je samo za komercijalne lokalne televizije i radija putem AEM-a isplaćeno oko 36 milijuna javnih kuna iz Fonda za poticanje pluralizma koji, prema Europskoj uniji, uopće ne bi smio služiti komercijalnim medijima. Valja reći i kako je samo jedna od tih televizija većinski javna i da je čak 90 od oko 130 radijskih stanica u većinskom privatnom vlasništvu', navodi se u otvorenom pismu te se dalje upozorava na netransparentnost izbora članova radne skupine koja je trebala pripremiti raspisivanje natječaja Mediji zajednice iz Europskog socijalnog fonda u iznosu većem od 30 milijuna kuna.

'Svaka je aktivnost stala nakon prigovora člana Saše Lekovića, predstavnika i predsjednika Hrvatskog novinarskog društva (HND), da nije dobro raditi bez kriterija izbora članova skupine i pravilnika o njezinu radu', navodi se u pismu  i upozorava da oklijevanje s raspisivanjem natječaja za spomenuta sredstva uzrokuje sve teže uvjete rada postojećih neprofitnih medija.

'Smatramo da se odgađanje raspisivanja natječaja događa upravo s ciljem urušavanja postojećih neprofitnih medija', piše u otvorenom pismu te se izražava bojazan da je krajnji cilj jednogodišnjeg 'domišljanja' što bi bili 'mediji zajednice' – čekanje na istek roka za raspisivanje natječaja i vraćanje sredstava ESF-u. Pismo se zaključuje zahtjevom da Odbor za informiranje, informatizaciju i medije da što prije sazove sjednicu o neprofitnim medijima i donese zaključak o nastavku financiranja neprofitnih medija, a isto traže i od Savjeta za razvoj civilnog društva te zahtijevaju da se što prije raspiše i provede natječaj Mediji zajednice i javnost uključi u sam proces te da se u skladu s europskim praksama za potrebe natječaja definiraju mediji zajednice, pri čemu inzistiraju na jasnoj distinkciji između neprofitnih i komercijalnih medija.

Potpisnici otvorenog pisma su:

CESI - Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje

CroL – Udruga za medijski aktivizam

Dom kulture Zagreb

GONG i Hrvatsko novinarsko društvo – Faktograf.hr

Hrvatski centar za radničku solidarnost

Info Zona

Kurziv – Platforma za pitanja kulture, medija i društva

Mreža antifašistkinja Zagreb

Prostor rodne i medijske kulture K-zona

Udruga Pogledaj.to

Udruga Radio Student

Udruga Slobodni Filozofski

Udruga za feminizam i kulturu Muf

Udruga za nezavisnu medijsku kulturu

Udruga za promicanje  civilnog društva, medijske kulture i razmjene informacija Tris

Udruga za promicanje kultura Kulturtreger – Booksa.hr

Udruga za promicanje medijske kulture, umjetnosti i tolerancije „Lupiga – svijet kroz obične oči“

Udruga za promicanje vizualnih umjetnosti i kulturnu djelatnost – Vizkultura

Udruga za razvoj građanske i političke kulture Karlovac – POLKA