Nema više 'Moderne obitelji! Ili možda ipak...?

• 04.07.2020 u 16:04

Krajem travnja u Americi, a nedavno i na domaćoj ispostavi HBO-a prikazana je zadnja epizoda humoristične serije 'Moderna obitelj'. Iako mnogi smatraju da je serija treba završiti još prije nekoliko sezona jer tijekom svih svojih 11 sezona nije uspjela održati istu razinu kvalitete, kraj 'Moderne obitelji' definitivno je kraj ere koju je ta serija obilježila jednako kao, recimo, 'Prijatelji', 'Frasier' i 'Seinfeld' devedesete.

Iako je takozvano 'zlatno doba televizijske fikcije', koje traje tamo negdje od prijelaza u treće tisućljeće, a u slučaju humorističnih serija vjerojatno još i dulje - iznjedrilo čitav niz sjajnih televizijskih serija, malo ih se može pohvaliti da su obilježile čitavo desetljeće. Jedna od takvih serija jest 'Moderna obitelj', koja se na američkoj televizijskoj mreži ABC počela emitirati u rujnu 2009., a njezine zadnje epizode u Americi su prikazane krajem travnja ove godine. Nedavno smo ih mogli pogledati i na domaćoj ispostavi HBO-a i na HBO GOu, koji ih je otkupljivao za regionalno gledateljstvo.

Kraj sage o klanu Pritchett - Dunhpy - Tucker ujedno i kraj zadnje među uspješnim humorističnim serijama koje su pratile formu lažnog dokumentarca, zajedno sa serijama 'U uredu' i 'Parks and Recreation' i za koji se trojac može reći da je obilježio proteklo desetljeće američkih humorističnih serija na isti način kao što su to u devedesetima učinili 'Seinfeld', 'Prijatelji' i 'Frasier'. Zanimljivo je pritom pripomenuti da su autori 'Moderne obitelji', Steven Levitan i Christopher Lloyd radili i na 'Frasieru', što uz ostale manje ili više uspješne humoristične serije na kojima su radili čini doista impresivnu biografiju i kreativni utjecaj na američku humorističnu TV produkciju.

'Moderna obitelj' bila je vjerojatno najviše srednjestrujaška od humorističnih serija koje su se temeljile na konceptu lažnog dokumentarca, ali ju je obilježila ista 'savršena oluja' sastavnih elemenata kao i 'Parks and Recreation' i 'The Office'. Ne samo da je obilovala sjajnim glumcima i izvrsno razrađenim likovima, od kojih je svaki imao svoj komični potencijal i senzibilitet, nego je i cijela priča djelovala kao da se ekipa izvrsno zabavlja i kao da je doista u izradi serije poprimila neke obiteljske karakteristike. Mitch i Cam, Gloria i Jay, Claire i Phil za gledatelje koji su ih voljeli gledati postali su ne samo televizijski likovi, nego i arhetipovi s kojima su se uspoređivale osobe iz stvarnog života, a situacije u kojima su se nalazili, ma koliko sulude bile, lako su se dovodile u vezu sa situacijama iz stvarnog života modernih obitelji.

Jedna od specifičnosti 'Moderne obitelji' bila su djeca. Troje djece Phila i Claire, Glorijin sin Manny i maleni Joe Fulgencio, Mitchova i Camova kći Lily tijekom su serije odrastali, baš kao i mladi glumci koji su ih tumačili, a pritom su u samim pričama prikazivani kao ravnopravni likovi, s jednako zahtjevnim rolama kao i odrasli glumci. Takvo je što rijetkost u američkim serijama, osobito humorističnim, gdje se djeca najčešće tretiraju kao malo više od rekvizita, a ujedno je i produkcijski zahtjevno jer snimanje s mladim glumcima uvijek donosi i dodatne aktivnosti i troškove, pa i nepredvidljive situacije. Klinci iz 'Moderne obitelji', međutim, svoje su uloge odradili besprijekorno, unatoč tome što su scenaristi i ostatak produkcije od njih očekivali isto što i od starijih, iskusnih glumaca.

Serija je u 11 sezona trajanja, naravno, doživjela i brojne kritike. Prva i najvažnija od njih ona je da nije uvijek uspijevala održati istu razinu kvalitete i humora. Djelomično je to i točno, pri čemu valja napomenuti da je riječ o mrežnoj, a ne o kabelskoj TV seriji, što u američkoj TV produkciji znači da traje čitavu sezonu (dok kabelski kanali više idu prema većem broju serija od po desetak epizoda). Računa li se da je to oko dvadeset epizoda po sezoni, dolazimo do brojke od više od 200 epizoda, što bi na kabelskim kanalima značilo dvadeset sezona! Održati baš uvijek istu kvalitetu i urnebesni humor takvim je tempom i količinom gotovo pa nemoguće i zbog toga su neki kritičari već odavno bili zaključili da je serija trebala završiti ranije.

Moderna obitelj, prigodni pregled uz zadnju sezonu Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Gledatelji se, međutim, nisu slagali. 'Moderna obitelj' opetovano je ostvarivala sjajne rezultate pri mjerenju gledanosti, posebice među urbanom publikom u dobnoj skupini između 18 i 49 (koja se smatra najvažnijom zbog kupovne moći, oglašivača itd.), a za zadnje dvije sezone čak su se i kritičari složili da su ponovno podigle razinu na 'staru' slavu.

Još jedna važna kritika bila je i ta da serija koja samu sebe smatra progresivnom pa još k tome u naslovu ima 'modernu obitelj' nema baš prosvijećen odnos prema ženama. Supruge su u njoj, naime, kućanice, odnosno uzdržavane žene, što je čak i u današnjoj suburbanoj Americi, gdje se serija odvija, prilično rijetka pojava. Autori su tu kritiku nastojali nadići time što su Claire Pritchett negdje na pola serije vratili u poslovni svijet tako da je preuzela očev biznis s izradom ormara, ali Gloria Pritchett, lik koji glumi prekrasna Kolumbijka Sophia Vergara i dalje je ostala trofejna žena Jay Pritchetta (inače sjajnog Eda O'Neilla, kojeg domaća publika najbolje pamti po glavnoj ulozi u 'Bračnim vodama').

Unatoč tom valjanom prigovoru o neprosvijećenosti u smislu obiteljskog položaja žene, serija je pohvalno djelovala na normalizaciju stava prema LGBT osobama kroz likove Michela Pritchetta i Camerona Tuckera, istospolnog bračnog para s usvojenom kćeri Lily. Iako je Cam iz sada već kultnog para Mitch & Cam ponekad prelazio granice karikature, cijela priča s odnosom Mitcha i Cama jednog s drugim, ali i s ostatkom svijeta bila je izrazito šarmantna, duhovita, ali i uvjerljiva. Mitch i Cam uglavnom su prikazivani kao par koji je po gotovo svemu nalik bilo kojem drugom. Daleko od savršenstva, neprekidno su zanovijetali jedan drugome, radili greške u odgoju kćeri, ali i s varirajućim uspjehom pronalazeći svoj položaj u svijetu kao gay muškarci. Unatoč povremenom prelasku u karikaturu (posebice kada je bila riječ o njihovoj skupini prijatelja), bili su vrlo prokvrvljeni likovi i uvjerljiv dugogodišnji (bračni) par.

Kraj 'Moderne obitelji' nikoga nije dočekao nespremnog jer se o završetku ove serije govorilo već godinama, no fanovi - a čini se i sami autori - završetkom su pokazali da možda ipak nisu spremni potpuno napustiti ovu kreativnu i financijsku 'zlatnu koku'. Kada pri kraju zadnje epizode slomljena Claire upita svojeg muža Phila: 'I što ćemo sad?', on joj odgovori: 'Ostavit ćemo upaljeno svjetlo na trijemu. Jer uvijek se vrate.' Na odjavnoj špici i autori su ostavili upaljeno svjetlo na trijemu. Možda se vrate s nekim spin-offom.