polemika

Ne stišavaju se reakcije oko nastupa stand-up komičara: Ispričajte se za svoj maloumni humor! Evo što kaže i naš poznati satiričar

19.10.2022 u 21:00

Bionic
Reading

Ne stišavaju se reakcije oko nastupa stand-up komičara Lajnap Comedyja, Aleksa Curaća Šarića, u zagrebačkom Sax Klubu u kojemu je 10. listopada, tijekom redovnog nastupa komičarskog kolektiva na tom mjestu, čitav blok svojih šali posvetio - temi seksualnog nasilja nad ženama. Postavlja se pitanje može li se humorom osuđivati seksualno nasilje, ili on služi za daljnju normalizaciju takvog ponašanja? Mogu li fore o silovanju biti 'dobre' i 'loše', 'pogođene' i 'promašene' - ili ih jednostavno ne bi trebalo biti? Gdje je 'tanka granica' nakon koje humor postaje obična vulgarnost, bezočan napad na ranjive skupine? Kako se na pravilan način zezati s osjetljivim temama i može li se to uopće? Koja je razlika između duhovitog i smiješnog? O kompleksnoj temi razgovaramo sa stand-up komičarima, satiričarima i redateljima, kao i s djevojkom koja je napustila show Curaća Šarića te na društvenim mrežama pokrenula javnu polemiku oko njegova nastupa

Podsjetimo, jučer smo pisali o prvim reakcijama stand-up komičara i javnosti na nastup Curaća Šarića zbog kojega je jedna od gošća iz publike, Elena Komarić, ustala i izašla iz kluba. I kako kaže, nije bila jedina.

"Morala sam, jer inače bih se s njim posvadila. Kratko za mnom izašao je i jedan stariji par, žena je bila zgrožena. Ali, većina ljudi je pljeskala i smijala se tim forama", rekla nam je Komarić koja je na Instagramu objavila i viralni post koji se dotiče navedenog nastupa, a kojega je naslovila riječima "Dragi Alekse, silovanje nije smiješno".

Komarić je žestoko osudila Šarićeve fore poput one kako "ni jednom muškarcu silovanje nije nešto nevjerojatno nakon što tri dana nije svršio".

Istaknula je i dio nastupa u kojem Šarić ističe da se kloroform, anestetik koji je često povezan sa silovanjem, "nažalost ne može kupiti bez dozvole". Posjetiteljica koja je te večeri napustila zagrebački Sax Klub svoju je objavu zaključila riječima da "šale o silovanju nisu crni humor" te da one "nikada nisu, i nikada neće biti smiješne".

U komentarima na njezinu objavu mnogi osuđuju komičara i pišu kako je ovoga puta pretjerao, no neki ga i podržavaju riječima kako je u humoru sve dozvoljeno.

"Ako ti se ne sviđa glazba, film, nastup nekog stand-up komičara nemoj ga slušati ili gledati... Generaciju Z retarda će uvrijediti i to što ujutro sunce izađe. Sjedi doma, gledaj Netflix, nisi za stand up," napisao je jedan od komentatora koji podržava nastup Lajnapovca, dok mu je druga komentatorica poručila:

"Samo ću se referirati na to da je silovanje problem oba spola. Nisu samo žene žrtve silovanja i žao mi je kaj se to zaboravlja. Postoje kvalitetni stand-up komičari koje vrijedi poslušati i koji se dotiču svakakvih problema u svijetu, ali sa smislom nekim i porukom. Ovo je bio bullshit."

Lajnap Comedy: Misija ovog stand-upa je postignuta

Još jučer je Lajnap Comedy izašao sa zajedničkim priopćenjem u kojemu staju u obranu kolege, tvrdeći da seksualno nasilje nije ni prva ni zadnja traumatična tema u povijesti stand-upa koja se na takav način otvara, a koja nailazi na osudu i ljutnju.

"Stand-up je kritika društva kroz apsurd, kroz teme koje su po generalno teške i traumatične. Javno govorenje u ovom obliku naravno da izaziva reakcije u ljudima i ako će ova reakcija ljudi učiniti da se u javnom prostoru više govori o silovanju, ako je nagnala ljude na promišljanje i izazvala druge snažne reakcije onda je misija ovog stand-upa postignuta," poručili su, između ostalog, članovi popularnog komičarskog kolektiva koji iza sebe ima rasprodane nastupe u Lisinskom i zapažene turneje po čitavoj zemlji.

'Dragi Lajnape, sram vas bilo!'

No, mnogi i dalje nisu zadovoljni njihovim pojašnjenjem i smatraju kako nije problem u tome što se Curać Šarić šalio na temu seksualnog nasilja, već u tome što njegove fore na tu osjetljivu temu - naprosto nisu bile dovoljno dobre.

Aleks Curać Šarić prešao je tog ponedjeljka tanku granicu između humora i vulgarnosti, smatraju oni. Drugi mu, pak, izražavaju bezrezervnu podršku i tvrde da su mu fore bile OK.

"Dragi Lajnape, sram vas bilo! Na koji način Aleks svojim ogavnostima podiže svijest o silovanju? Na koji način on time osuđuje silovatelje? Umjesto traženja izlika, ispričajte se za sve izrečene vulgarnosti i maloumni humor", poručila im je na svom Instagramu Elena Komarić, pročitavši priopćenje s kojim su izašli.

Sax Klub: Nemamo komentara

Kontaktirali smo i Sax Klub za komentar na sporni nastup Curaća Šarića no u kratkom razgovoru poručili su nam kako nemaju što reći na temu, osim da je ovo prvi put u šest godina Lajnapovog programa u klubu da se netko žali na neumjesne šale.

"To dovoljno govori", poručili su iz kluba.

Peđa Bajović: Fore o silovanju mogu biti dobre. Nedobronamjerni će naći problem i u šalama o vrtlarenju

Jedan od pioniora stand-up komedije u regiji, Peđa Bajović, rekao nam je kako bi u svoj repertoar šale o silovanju uvrstio bez većih briga.

"Ako bi fora bila dobra, naravno da bih! Do sada nisam imao takvu, ali ako naiđe... Je li fora dobra odlučuje publika, koja će se ili nasmijati ili ne. I kasnije će nastaviti dolaziti na nastupe tog komičara ili pak - neće", rekao nam je Bajović, dodajući kako odgovornost za svoje šale snosi komičar, ali i onaj koji ga dovede na pozornicu. Posljedice su, kaže nam Bajović, uglavnom ekonomske i takvima trebaju ostati.

"I u klubovima i na streaming platformama, poput Netflixa, odgovornost je i na gledatelju od kojeg se očekuje da zna za što je platio. Televizija je nešto drugo! Nas iz stand-up scene tamo ni nema, a razlog je taj što će u Hrvatskoj - i mediji i vodeći ljudi unutar njih - obratiti više pozornost na ove izdvojene 'incidente', a ne na činjenicu da scena postoji i raste već skoro 18 godina, da su Aleks i njegova ekipa rasprodali dva puta Lisinski, da naši komičari uspješno rade širom regije, da jedan ima svoj show na engleskom koji je našao svoje mjesto na platformama kao što su Amazon Prime, Apple TV, Google TV... Vidite - to je jadnije od neuspjelih šala o silovanju", rekao nam je Bajović koji smatra da šale o silovanju mogu biti dobre, da one uglavnom jesu protiv takvih stvari i da će onaj tko želi, to i uvidjeti, dok će "nedobronamjerni naći problem i u šalama o vrtlarenju".

Ivan-Goran Vitez: Smiješno i duhovito nije isto

S kazališnim i filmskim redateljem Ivanom-Goranom Vitezom, koji se u svome autorskom radu često kreće u prostoru satire i komedije, porazgovarali smo o odgovornosti u humoru, kao i o uspjelim te neuspjelim šalama. Gdje je "tanka granica" nakon koje humor postaje obična vulgarnost, bezočan napad na ranjive skupine? Kako se na pravilan način zezati s osjetljivim temama i može li se to uopće? Je li u humoru baš sve dozvoljeno?

"Nije u humoru sve dozvoljeno. U humoru je zabranjeno ne biti duhovit. A kad kažem 'duhovit', ne kažem 'smiješan'. Primjer: u svom romanu 'Galapagos' Kurt Vonnegut prati trenutak početka sljedeće evolucije ljudske rase u bića nalik tuljanima, pa kaže da će ljudima i nakon milijun godina biti smiješno kad će svi ležati na plaži i jedan od njih će prdnuti. E, taj trenutak prdeža na plaži je smiješan; Vonnegutova opservacija je duhovita. Duhovitost podrazumijeva malo veći umni angažman i onoga tko humor stvara i onih koji ga primaju, dok je za smiješno dovoljno naglo promijeniti smjer. Razlika je to u škakljanju tabana i škakljanju mozga", pojašnjava nam Vitez, pa nastavlja o tome kako je jedina reakcija publike koje bi se itko tko se bavi humorom trebao bojati - tišina.

"A jedine teme kojima bi se ijedan autor koji drži do sebe trebao baviti su one društveno senzitivne. Pritom je zadaća autora (koji drži do sebe) baciti neko novo svjetlo na određenu problematiku, pokušati je sagledati iz kuta iz kojeg još nije sagledana. Budući da autora autorom čini upravo taj odmak od svakidašnjeg gledanja na problem, on ili ona i ne mogu očekivati išta drugo nego reakciju većeg ili manjeg prvotnog šoka publike. I sad ovisi o tome koliko je autor vješt, a publika sklona proširiti svoje gledište koliko će se taj prvotni šok pretvoriti u početak nekog šireg dijaloga," tvrdi Vitez, koji također napominje kako nije gledao navedeni Lajnapov show pa o svemu govori na generalnom planu.

S Vitezom dalje razgovaramo o važnosti načina na koji netko u komediji obrađuje specifične i delikatne teme poput seksualnog nasilja.

"Nije fora ono što je upereno prema slabijem. To je onda ne-fora. No, jasno je da treba biti fora koje prihvaćaju postojanje takve vrste nasilja kao što je silovanje, kao i svih ostalih fora koje ridikuliziraju ljudsku glupost i kretenizam. I sad, te fore mogu biti bolje ili gore, pogođene ili promašene. Ja, recimo, znam dvije fore o opaticama koje uključuju silovanje i obje su dobre, jer obje zapravo ismijavaju redovnički celibat kao, budimo iskreni, također vrstu silovanja," nastavlja Vitez kojega smo upitali i kako se osobno postavlja kada se u svome radu želi zezati s osjetljivim temama. Kako to činiti na pravi način? Strahuje li od negativnih reakcija publike? Možda netko nije skužio foru...

"Dokle sam ja sam sa sobom čist i znam da ne ironiziram i satiriziram iz mržnje, nego iz potrebe da nam svima bude bolje, zapravo me moguće negativne reakcije i ne pogađaju previše. Iz iskustva sam naučio da negativne reakcije u pravilu dolaze iz projiciranja negativnog mentalnog sklopa na vas tj. ljudi koji kritiziraju humor, kritiziraju ga iz svoje mrziteljske pozicije, smatrajući da je to jedina moguća pozicija. To su ljudi koji podsvjesno shvaćaju da su meta tog humora upravo oni, ali nisu si u stanju to priznati, pa kritiziraju, kao, kakvoću humora," odgovara nam redatelj pa nastavlja kako mu se čini da se u ovom slučaju "vatra digla na nekog jadnička koji je imao bolji ili gori stand-up nastup, svejedno".

"Dok paralelno na državnoj televiziji imate tzv. humorističnu seriju u kojem se humor bazira na štosevima tipa - suvremena mlada Dalmatinka koja polaže vozački ispit nikako ne može zapamtiti što je puna, a što isprekidana crta! I sad će se tu nabacivati drvljem i kamenjem po nekom random kvartovskom dečku koji s pravom ili ne misli da je smiješan, dok će publika zgrožena njegovim nastupom bez problema odšutjeti mizogine idiotarije koje im, kroz školovane i izvrsno plaćene scenariste, redatelje, glumce i urednice, plasira institucija koju su prisiljeni plaćati. Ajmo si malo posložiti prioritete, ekipa!" zaključuje Ivan-Goran Vitez.