ZAGREB NOIR

Mračna strana metropole u vremenu krize

16.01.2015 u 09:00

Bionic
Reading

Zbirka priča 'Zagreb Noir' u izdanju Durieuxa objedinjuje originalne priče hrvatskih autora/ica kriminalističke i teme noira, čime je Zagreb postao dio svjetski priznatog serijala knjiga koji je započeo 'Brooklyn Noirom'

Ivan Vidić, Josip Novaković, Andrea Žigić–Dolenec, Robert Perišić, Mima Simić, Pero Kvesić, Nada Gašić, Zoran Pilić, Ružica Gašperov, Darko Milošić, Nora Verde, Ivan Sršen, Neven Ušumović i Darko Macan pisci su čije priče čine zanimljivu, donekle konceptualnu knjigu 'Zagreb Noir'. Riječ je o zbirci koja je nastala kao dio svjetske književne franšize koju je pokrenula neovisna američka izdavačka kuća Akashic Books.

Sve je započelo knjigom 'Brooklyn Noir' 2004., u kojoj je urednik Tim McLoughlin sakupio krimi priče čije je mjesto radnje bio ovaj njujorški kvart. Knjiga je doživjela značajan uspjeh te je tako nastao serijal 'Noir' koji je u međuvremenu prošao brojne gradove svijeta, od Bostona preko Havane do New Delhija. U svakoj od tih knjiga mogu se naći priče autohtonih književnika koji iz perspektive noira opisuju gradove u kojima žive, nudeći u razotkrivanju mračne i kriminalne strane urbanog života ključ za razumijevanje lokalnog mentaliteta te društvenih i političkih odnosa.

Zato ne čudi, a i posve je odgovarajuće, što se 'Zagreb Noir' pojavio u knjižarama krajem 2014., i kao književna refleksija kriznih vremena u kojima živimo. Noir je očito opet u modi, o čemu svjedoči i serijal romana 'Balkan Noir' u izdanju 24sata, jer je Hrvatska kroz šestogodišnju recesiju itekako upala u tmurno raspoloženje.

Sve knjige u serijalu su koncipirane tako da uključuju i kartu grada te su priče konkretno locirane u urbanu toponimiju pa se one zagrebačke odvijaju doslovno po cijelom gradu, od Laništa do Rudeša i od Črnomerca do Dubrave. 'Zbirka koja je pred vama vodi vas kroz nekoliko različitih perspektiva grada od kojih svaka otkriva neuralgične točke Zagreba: autori nas izravno ili neizravno vraćaju u ratne godine devedesetih i atmosferu neizvjesnosti i straha koja je vladala nad krhkim ljudskim životima, dok nas jedna priča podsjeća na višeslojnu traumu ovoga grada koji je više puta u prošlom stoljeću na najokrutniji način eliminirao vlastite nepoćudne stanovnike. Na nesvakidašnji način se iscrtava plan obnove Jugoslavije u krugovima balkanskog podzemlja, a zatim se huligansko nasilje pretvara u sudbinski perpetuum mobile maksimirske šume. Zbirka se također poigrava nasiljem kao lajtmotivom suvremenog života u Zagrebu, ponire se u karakter jednog anonimnog gradskog samotnjaka, a i progovara o socijalnoj strukturi dežurnih frikova, dok se u jednoj priči može pronaći svatko tko je ikada pobjegao iz neke situacije zbog društvene osude', napisao je u predgovoru knjige njezin priređivač Ivan Sršen, koji je u 'Zagreb Noiru' okupio raznoliku literarnu ekipu koja uključuje neka svima poznata, ali i mnogima nepoznata imena.


Takav je pristup 'Zagreb Noir' učinio donekle neujednačenom, ali vrlo vitalnom i životnom knjigom koja nudi u svakoj priči novu perspektivu Zagreba i njegovih kvartova, koji za neke ljude predstavljaju zapravo cijeli njihov svemir. Ono što obilježava sve knjige serijala jest uvijek fascinantna galerija likova, a tako je i sa 'Zagreb Noirom', u kojemu na scenu iskaču lezbijske aktivistkinje, bivši branitelji, popularne pjevačice, kvartovski luzeri, ali i obični ljudi u neobičnim okolnostima koje ih tjeraju na kriminal. Odlično je i to što se u zbirci reflektira generacijska raznolikost hrvatske književne scene pa su tu priče pisaca rođenih od 1950-ih do 1980-ih.

S obzirom na to da bi se 'Zagreb Noir' trebao pojaviti i na engleskom jeziku za američko tržište, bit će zanimljivo vidjeti kakve će reakcije suvremeni Zagreb izazvati drugdje. Hrvatska publika već ima priliku uživati u pričama iz 'Zagreb Noira', a iz Durieuxa najavljuju kako planiraju objaviti i najbolje priče iz dosadašnjih zbirki serijala 'Noir'.

Kao što je napisao jedan od autora u 'Zagreb Noiru' – u mraku se najbolje vidi. Ova zbirka priča, osim što je većinom zabavno i napeto štivo, najviše privlači baš tim rasvjetljavanjem sklonjenog, mračnog i ignoriranog, iz čega Zagreb izranja kao ranjeni grad ranjenih ljudi, što se može uzeti i kao pozitivna stvar jer barem pokazuje da smo još, kako-tako, živi.