Mnogi su se pitali je li čudo koje je 'Schitt's Creek' doživio na Emmyjima zasluženo. Vjerujte nam - apsolutno jest!

• 27.09.2020 u 14:47

Jedna od najboljih sjevernoameričkih humorističnih serija slabo je poznata diljem svijeta, a prije nego što ju je u svoj program uvrstio američki Netflix, bila je slabo poznata i na matičnom kontinentu. Kada je na ovogodišnjim Emmyjima, nakon svoje posljednje sezone, jednostavno eksplodirala i ušla u povijest pokupivši sve 'velike' Emmyje za humorističnu seriju, mnogi su se pitali je li to baš zasluženo. Vjerujte nam - jest!

Možda bi bilo pravednije da su Emmyjevci 'Schitt's Creek' primijetili ranije. Možda bi bilo pravednije da su Emmyje toj seriji rasporedili i na neke od prošlih sezona, pa da je ove godine ostalo mjesta za nagrađivanje i nekih drugih izvrsnih humorističnih serija, kao što je, primjerice 'The Good Place'. No pravda je u svijetu televizijskih i filmskih nagrada ionako vrlo rijedak gost, udruženja i akademije koje dodjeljuju takve nagrade u pravilu su konzervativne i sporo reagiraju na inovaciju i originalnost pa u većini slučajeva možemo biti sretni kada Emmyja dobije serija koja je stvarno dobra, a ne samo nešto na što su Emmyjevci navikli pa nagrađuju i dugo nakon što prestane biti dobro.

Ovogodišnje čudo iz Schitt's Creeka na Emmyjima razgalilo je sve obožavatelje ove serije, cijela je Kanada slavila (jer riječ je o kanadskoj seriji), ali zbog toga što je serija relativno nepoznata diljem svijeta, mnogi su se pitali je li toliko nagrađivanje doista i opravdano. Vjerujte nam - jest.

'Schitt's Creek' nije odmah počeo na onoj razini na koju se vrlo brzo podigao. Zasnovan na relativno izraubanom konceptu 'ribe na suhom', odnosno - u konkretnom slučaju - bogataša koji se odjednom nađu u situaciji gdje moraju živjeti bez novca, glamura i dostupnost uglavnom urbanih luksuza, u prvoj je sezoni bio solidan, ali ne takav da biste ga odmah išli preporučivati svim prijateljima, obitelji i poznanicima. Priča o obitelji Rose, magnatima koji su se obogatili na lancu videoteka, a onda ostali bez svega jer je njihov poslovni menadžer pronevjerio sav njihov novac već se u prvoj epizodi iz bogataške palače seli u dvije podrte motelske sobe gradića Schitt's Creek. Roseovi se sele onamo zato što je patrijarh Johnny Rose (Eugene Levy) svojedobno iz zezancije sinu Davidu (Daniel Levy) kupio taj gradić i to im je sada jedina imovina koja im je ostala.

Naravno, za Roseove je preseljenje u čudački provincijski gradić ravno preseljenju na Mars, a ni domaće stanovništvo nije ništa manje zbunjeno i dobar dio prve sezone čini se da će serija biti tek još jedan pokušaj dvosmjernog izrugivanja na relaciji selo-grad, snobovi-seljačine, Louis Vuitton-Walmart i slično. No čak i u toj, slabijoj prvoj sezoni vidi se odmak od šprance, prije svega u glumi. Komičarski veteran Eugene Levy, kojega dobro poznajemo iz filmskih serijala 'Američka pita', iz legendarnih humorističnih mockumentaraca Christophera Guesta i iz brojnih drugih humorističnih projekata - ovdje je i koautor serije s vlastitim sinom Danielom Levyjem, koji mu i u seriji igra sina Davida, ali je u seriju doveo i legendarnu komičarsku glumicu Catherine O'Haru da glumi njegovu suprugu, Moiru Rose. Tako sklopljena ekipa, s dodatkom mladih glumica Annie Murphy, koja glumi Johnnyjevu kćerku Alexis i Emily Hampshire, koja glumi službenicu u motelu, Stevie - već je u prvoj sezoni pokazala izvanserijsku sposobnost kreiranja pamtljivih i izvanserijskih likova.

Najbolji isječci iz 'Schitt's Creeka' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Stvarajući svoj poseban način govora, odijevanja i ponašanja, svi su - ali posebice Catherine O'Hara, Daniel Levy i Annie Murphy uvelike pomogli izdizanju 'Schitt's Creeka' iznad standarda većine humorističnih serija, zbog toga njihov nastup u seriji opravdano možemo nazvati autorskim i zbog njih nam je već u prvoj, ne toliko posebnoj sezoni ove serije, već pomalo bilo jasno da nam se sprema nešto posebno.

Serija se, međutim, od druge sezone počela razvijati u sve boljem, smiješnijem i ljepšem smjeru. Napuštajući bilo kakvu šprancu ili kliše, razvila se u doista zanimljivu, duhovitu, pa čak i dirljivu priču o Roseovima i mještanima Schitt's Creeka. Autori - otac i sin Levy - odlučili su se odmaknuti od tipičnih momenata za ovakvu priču. Nisu, kao i većina serija koja želi na smiješan način prikazati kako se neka obitelj snalazi u nevolji, posegnuli za tim da Roseove učine disfunkcionalnima. Dapače, kroz sve Moirino luđaštvo s umišljenom zvjezdanom veličinom, garderobom, perikama i pretencioznim izražavanjem, uza sve neprekidne prepirke između Davida i Alexis, Roseovi su obitelj koja se međusobno voli i podupire i njihova međusobna odanost nikada ne dolazi u pitanje. Na zanimljiv je način obrađen i odnos između Roseovih i mještana Schitt's Creeka, koji također nije zapao u kliše o vječitom jazu i neprihvaćanju. Od druge sezone, naime, Roseovi prihvaćaju Schitt's Creek i Schitt's Creek prihvaća Roseove, pri čemu se ni jedni ni drugi naročito ne mijenjaju, ali se u tom procesu prihvaćanja otkrivaju slojevi i jednih i drugih koji takvo prihvaćanje čine mogućim.

Kraće rečeno, za razliku od većine drugih serija sličnoga koncepta, 'Schitt's Creek' nije posegnuo za prečacem u kojem bi pretenciozni bivši bogataši bili vječiti šupci, a priprost narod iz maloga mjestašca - mudra grupica životnih iskusnjara sa zlatnim srcem, nego je i jedne i druge obradio kao prokrvljena ljudska bića kod kojih uglavnom prevladavaju pozitivne osobine, a bogataške i provincijske ekscentričnosti tretiraju se upravo tako - kao ekscentrični dodaci.

Dirljivi trenuci iz 'Schitt's Creeka' Izvor: Društvene mreže / Autor: Ms Mojo

Iz svega toga proizlazi možda najveća vrijednost 'Schitt's Creeka' - da se uspio othrvati cinizmu kakav obično ide rukom pod ruku uz ovakve serije. Taj cinizam nije neprisutan - dapače - ali serijom na kraju ipak dominira ljudskost pa se gledatelj ubrzo zaljubljuje u glavne likove, suosjeća s Johnnyjem, koji u cijeloj situaciji pokušava biti glas razuma, prati nesigurnog i teatralnog Davida u njegovim poslovnim i ljubavnim problemima, uspijeva čak zavoljeti i Alexis, koju je najlakše opisati kao Kardashianku sa zlatnim srcem, a Moira... Moiru nije moguće opisati na lak način jer Moira je doista čudo od lika.

Očigledno dobra kemija između glumaca, pametne kreativne odluke pisaca, odličan ambijent zbivanja, sulude, ali uvjerljive situacije, pa i razvoj odnosa u seriji od 'Schitt's Creeka' napravile su pravo čudo, odnosno televizijsku seriju koja doista nije nalik nijednoj drugoj. Svakome tko je gledao i volio ovu seriju ovogodišnje 'čudo na Emmyjima' zato zapravo uopće nije bilo čudo. Radovali smo se zajedno s njima i sve oko sebe uvjeravali da moraju pogledati 'Schitt's Creek'. Poslušajte nas.