'Istrijebite sve divljake': Druga, ali nimalo smiješna strana povijesti

• 10.05.2021 u 10:05

Genocid nad američkim domorocima, porobljavanje afričkih crnaca, holokaust nad židovima, iscrpljivanje resursa čitavih koloniziranih kontinenata - dio su priče o dominaciji bijelaca u Europi i Americi, izvor zapadnjačkog bogatstva i korijen rasizma, nacionalizma i kolonijalizma. Haićanski filmaš Raoul Peck u četiri epizode serije 'Istrijebite sve divljake' nudi nam potresan uvid u drugu stranu povijesti koju su napisali pobjednici.

Svi znamo da povijest pišu pobjednici i da to najčešće uopće nije pošteno jer su ti pobjednici onda skloni veličati svoju velebnost i pobjedu Boga i pravde, usput prešućujući sve ono što bi tu veličanstvenu pobjedu moglo i najmanje uprljati. A jasno je, čim se povijest promatra u terminima 'pobjednika' i 'poraženih', da u svakoj pobjedi postoje mračni dijelovi, da je netko poražen i pati. No dok s jedne strane postoje neke povijesne pobjede koje valja slaviti čak i kad znamo da nisu sasvim neokaljane (jer nijedna nije), poput pobjede nad fašizmom, postoje 'pobjede' koje to zapravo uopće nisu. Postoji čitav niz povijesnih dominacija i 'pobjeda' koje uopće nisu potekle iz borbe protiv nikakvog zla niti neprijatelja, nego 'pobjede' koje su zapravo bile tek osvajačka otimačina, porobljavanje, kolonizacija i genocid.

Haićanski filmaš Raoul Peck u svojoj nas seriji 'Istrijebite sve divljake' (Exterminate All the Brutes) podsjeća na to da je cijela današnja moć i cijelo današnje bogatstvo Zapada utemeljeno na takvim 'pobjedama'. Podsjeća nas da Sjedinjene Države ne bi bile takva golema, bogata i moćna država da nisu zemlju oteli urođenicima i da se nisu obogatili na besplatnom radu porobljenih Afrikanaca. I nisu pritom jedini. Velika Britanija svoje je bogatstvo stekla iscrpljivanjem afričkog kontinenta i indijskog podkontinenta, belgijski kralj Leopold II bio je jedan od najgorih kolonijalističkih izrabljivača, a zapravo bi teško bilo pronaći ijednu zapadnjačku silu koja je bez grijeha u tom pogledu.

Serijal koji je snimio Raoul Peck vrlo je neobičan. Nije riječ o klasičnom dokumentarcu, nego se četiri epizode koje je snimio i koje se mogu pogledati na HBO-u doimaju kao osobno-dokumentarni filmski esej. Osobna je komponenta podvučena time što je Peck u serijalu ne samo autor, nego i pripovjedač, i to vrlo upečatljiv pripovjedač, koji svojim hrapavim glasom i čujnim francuskim naglaskom na trenutke podsjeća na Jacquesa Cousteaua. Visoko obrazovan, pripovjedački i filmski nadaren te izrazito samosvjestan, Peck priču o potlačenima, porobljavanima i ubijanima na čijoj je grbači izgrađena bjelačka moć Zapada uvelike začinjava i osobnim anegdotama. S iskustvom djetinjstva, ali i odraslog političkog angažmana na Haitiju, izgnanstva s roditeljima u Kongu i Brooklynu, studija i rada u Berlinu te u brojnim drugim europskim, američkim i karipskim državama, govori nam o dubokoj ukorijenjenosti kolonijalizma, rasizma i bjelačke dominacije u suvremenom društvu, čak i među onima koji misle da su osviješteni.

• +3
    Istrijebite sve divljake Izvor: Promo fotografije / Autor: HBO Promo

Peck je svoju seriju utemeljio na vlastitim istraživanjima i iskustvu, ali i na akademskim radovima povjesničara Svena Lindquista, po čijem djelu serija i nosi naslov, po istraživanjima i radovima povjesničarke Roxanne Dunbar-Ortiz te na djelu povjesničara Michel-Rolpha Trouillot. Služeći se arhivskim snimkama, snimajući igrana uprizorenja nekih povjesnih događaja, a služeći se podosta i crtanom animacijom, poziva nas da iz perspektive 'poraženih', a zapravo potlačenih, porobljenih, raseljenih i istrijebljenih propitamo povijesne događaje kao što su bitka kod Alama, da još jednom razmislimo o portretiranju pojedinih povijesnih ličnosti, kao što je indijanski poglavica Geronimo te da se malo bolje zagledamo u povijesne podatke, a ne u pop-kulturno prepričavanje događaja iz povijesti. Jedan od podataka koji nam podastire, a koji je uistinu šokantan, onaj je o gustoći naseljenosti sjevernoameričkog kontinenta u doba kada su ih bijelci došli porobljavati. Dok su nam filmovi to prikazivali kao da su vrli pioniri osvajali američku zemlju uz raštrkana i malobrojna plemena, stvarna je činjenica bila da je kontinent bio pun autohtonog stanovništva i da je otimačina njihove zemlje bila jedan od najvećih genocida u povijesti.

Upečatljiv je i način na koji su u seriji ispričane različite epizode iz priče o prapočelu zapadnjačkog hegemonizma. Prvo i prvo, nisu pričane kronološki, nego tako da ih se povezuje tematskim nitima pa će Peck u svojem pripovijedanju vrlo često skakati sa sukoba urođenika i prvih europskih doseljenika u Ameriku na Donalda Trumpa, zatim na konkvistu u Južnoj Americi, pa na holokaust nad židovima u Drugom svjetskom ratu... Poveznicu će u igranim rekreacijama povijesnih događaja dočaravati i time što će okrutnog bjelačkog osvajača uvijek glumiti isti glumac - Josh Hartnett, a sve će nerijetko podvlačiti i vlastitim iskustvima, osobnim dojmovima i vječitog osjećaja obespravljenosti, iako je, u odnosu na druge pripadnike rasnih manjina u Americi i Europi, uglavnom živio bolje.

Fascinantna je ovo serija, nimalo nalik nijednom dokumentarcu koji ste dosad gledali, višeslojno i inteligentno usmjerena na širu sliku, duboke korijene današnjih sistemskih rasizama i povlaštenosti, a rijetko kad 'tračerski' fokusirana na pojedince i aktere povijesnih nepravdi, bio to Donald Trump, kralj Leopolod II, Kristofor Kolumbo ili Adolf Hitler. Njegova svrha nije toliko u tome da vas optereti podacima, godinama, bitkama i osobama, koliko u tome da vas probudi i pozove vas da razmislite o svemu onome što su vas naučili na satovima povijesti. Pogledajte zato 'Istrijebite sve divljake'. Drugačije ćete gledati na svijet.