'Borgen' četvrti put - mračnije i prljavije, ali jednako pametno i uzbudljivo kao i dosad

• 19.06.2022 u 20:16

Danska politička drama o prvoj premijerki u povijesti te države vratila se na Netflix s četvrtom sezonom. Naša glavna junakinja više nije premijerka, nego ministrica vanjskih poslova, rastavljena je, u sukobu s vlastitim sinom, a njezina se zemlja nalazi pred velikim političkim, klimatološkim i financijskim izazovom.

Kad su se Danci prije desetak godina ufurali u svijet televizijskih serija, zlatno doba televizije još je bilo u punom zamahu. Taman smo bili gledali Mad Men i Breaking Bad, priča sa streamingom još se nije bila toliko razmahala i serije koje će ti se svidjeti još nisi morao tražiti svijećom po gustoj šumi sadržaja na platformama. Danska javna televizija, nakon uspjeha serija poput 'Ubojstvo' - promptno proglađenima žanrom pod nazivom skandinavski noir - na teren je utrčala s političkom dramom 'Borgen'. Naslovljena po kolokvijalnom nazivu (borgen - dvorac) za palaču Christiansborg, u kojoj su smještene sve tri grane danskih vlasti - parlament, vlada i vrhovni sud, serija 'Borgen' pričala je o prvoj premijerki u danskoj povijesti - Birgitte Nyborg Christensen (Sidse Babett Knudsen), koja neočekivano zasjeda na taj položaj i kao idealistica nove političke opcije suočava se s realnom politikom.

Prve tri sezone 'Borgena' emitirane su između 2010. i 2013. godine, a ovih dana, gotovo deset godina nakon događaja iz prethodne, treće sezone, Netflix je izbacio cijelu četvrtu sezonu serije. Suradnja danske javne televizije s Netflixom samo je jedna promjena u 'Borgenu'. Iako je četvrta sezona - koju Netflix najavljuje i kao zasebnu seriju pod novim naslovom, 'Borgen - moć i slava' - zadržala većinu glavnih likova i osnovni okvir priče, sada je situacija bitno drugačija.

Za početak, naša glavna junakinja, Birgitte Nyborg Christensen, više nije premijerka, nego ministrica vanjskih poslova u vladi nove premijerke, a i okvir priče u četvrtoj sezoni pomalo je drugačiji. Dok je Christensen u prve tri sezone uglavnom pokušavala provesti svoje ideale u djelo, u ovoj se sezoni suočila s vrlo kompliciranom situacijom. Naime, odmah na početku serije saznajemo da je na Grenlandu otkriveno bogato nalazište nafte. Bušenje nafte u suprotnosti je s ekološkim idealima, ali i statusom Danske kao svjetskog predvodnika u klimatološkoj politici, ali novac koji bi se mogao time zaraditi zemlji bi donio resurse za ostvarenje mnogih drugih ciljeva. Osim toga, upleli su se i interesi velike ruske korporacije...

• +19
    Borgen - Power & Glory Izvor: Netflix / Autor: Mike Kollöffel

Svi oni koji vole političke drame u TV serijama već odavno znaju za 'Borgen', seriju koja bi se mogla nazvati europskijom, pametnijom i manje patetičnom verzijom legendardnog 'Zapadnog krila'. Svi oni koji vole kada se u političkim dramama govori i o medijima, o osobnim odnosima političkih figura, kada političke drame imaju dobro definirane i slojevite likove, britke dijaloge i uzbudljivu atmosferu, sigurno nisu ni ovo propustili, a ako jesu - trebali bi odmah potrčati na Netflix da nadoknade propušteno.

Četvrta sezona od dosadašnjih se razlikuje po tome što je mračnija, govori o krupnijim i prljavijim igrama na globalnoj razini, a i glavnu junakinju dovodi u mnogo opasnije situacije po njezin politički i osobni integritet. Vremena su teža, gora, crnija i mračnija nego kada je ova serija prvi put stigla na male ekrane, i 'Borgen' se tome prilagodio. No iako je zlatno doba televizije sada postalo streaming šuma, u njoj se isplati izdvojiti 'Borgen' i uživati u old school kvalitetnoj televiziji.

Borgen, sezona 4, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix