'Bolji dani': Kineski adut za Oskara dirljiva je i teška priča o vršnjačkom nasilju i problemima mladih

• 16.04.2021 u 15:52

Kinesko-hongkonški kandidat za Oscara za film koji nije na engleskom jeziku emotivna je priča o maturantici koju maltretiraju kolegice iz škole i nesretnom sitnom kriminalcu koji jedno u drugome pronalaze utočište i ljubav. Film je dirljiv, lijep, ali i težak, a dotiče se i brojnih problema mladih u suvremenoj Kini.

Znate li što je gaokao? Oko milijardu i pol Kineza vrlo dobro zna, pogotovo oni mlađi od osamnaest. Gaokao je, naime, državni primjemni ispit za upis na fakultet koji svake godine u isto vrijeme polaže oko deset milijuna kineskih maturanata. Ispit je, kažu, brutalan, a pripreme za njega ne obuhvaćaju samo sumanuto štrebanje, nego i motivacijske pirpreme, tjelesnu kondiciju i neku vrstu državno kontrolirane obuke, u kojoj maturanti grupno (zapravo masovno!) izvikuju zakletvu da neće iznevjeriti svoje roditelje ni razočarati nastavnike. O rezultatima tih ispita, kažu, ovise sudbine čitavih obitelji, mnogim su mladim Kinezima dobri rezultati jedini način da nešto postignu u životu, da se izvuku iz siromaštva i potlačenosti. Konkurencija je strašna. Pritisak je golem.

U atmosferi priprema za gaokao upoznajemo i Chen Nian, glavnu junakinju filma 'Boljii dani', jednog od nominiranih za Oscara za najbolji film koji nije na engleskom jeziku. Chen Nian pomalo je stidljiva odlikašica u završnom razredu gimnazije i njezin se gotovo čitav školski život sastoji od priprema za prijemni ispit. Odmah na početku filma događa se i tragedija - jedna od njezinih kolegica baca se sa školske galerije u dvorište. Svi govore da je nesretna djevojka počinila samoubojstvo zbog prevelikog pritiska, ali Chen Nian, kao i mnogi njezini kolege, znaju da to nije tako. Djevojka je počinila samoubojstvo zbog toga što su je u školi maltretirali. Bila je meta onoga što se naziva bullying ili vršnjačko nasilje. Chen Nian dobro se sjeća internetskih izrugivanja i progona svoje kolegice. Grize je savjest što nije ništa učinila. No kada Chen Nian prva priđe kolegičinu mrtvom tijelu u dvorištu i sućutno ga prekrije jaknom svoje školske uniforme, a pogotovo nakon što policiji kaže da je nesretnica bila žrtva bullyinga, njezin život postaje pakao. Ona, naime, postaje nova meta školske alfa-nasilnice Wei Lai i njezine klike.

Ako mislite da 'Bolji dani' temu vršnjačkog nasilja obrađuje slično kao američki hit 'Opasne djevojke', bilo bi vam bolje da prije gledanja kineskog filma popijete nešto za smirenje. Nasilje u ovome filmu ne svodi se samo na ponižavanje, širenje glasina i sramoćenje. Dapače, te su aktivnosti gotovo pa izostavljene. Opasne djevojke iz 'Boljih dana' likovi su iz horora, a takvi su im i postupci. Glavna junakinja većinu će filma hodati uokolo vidljivo izudarana, poderane odjeće, prestravljena i slomljena. Dakako, duboko će je pogoditi i kada njezine zlostavljačice otkriju te po cijeloj školi prošire informaciju da je Chen Nianina mama do grla u dugovima i da zbog toga na crno prodaje kozmetičke proizvode sumnjiva porijekla jer Chen Nian doista grčevito uči zato da bi se upisala na sveučilište u Pekingu te sebe i majku izvukla iz bijede, no Wei Lai i njezina banda neće ni pomisliti na to da se zaustave samo na tome. Prebijat će je kad god im to padne na pamet.

Kada pak Chen Nian jedne večeri spazi skupinu mladića koji brutalno premlaćuju jednog drugog mladića, pokušat će mu pomoći, što će završiti loše, ali će se Chen Nian povezati s tim mladićem, Xiaom Beijem, sitnim uličnim kriminalcem koji u takvom položaju završio zbog nesretnih životnih okolnosti. Očajna Chen Nian od Xiaa Beija će zatražiti zaštitu i tu će se među dvoje mladih početi razvijati dubok i nježan odnos.

Hongkonški redatelj Derek Tsang snimio je 'Bolje dane' prema web-romanu za mlade Jiu Yuexi (poslije je objavljen i u 'klasičnom' obliku) i učinio je to superiornim filmskim jezikom, poigravajući se žanrovima trilera, romantične tinejdžerske priče i socijalne drame. Film doista glatko i pitko prelazi iz jednog žanra u drugi, služeći se vizualnim, zvučnim i pripovjedačkim stilovima sva tri, u sva tri žanra izrazito pazeći na emotivnost i empatiju s glavnim junacima. U tome mu, dakako, uvelike pomažu mlade kineske glumačke zvijezde Zhou Dongyu kao Chen Nian i Jackson Yee kao Xiao Bei, koji su svojim suptilnim i emotivnim izvedbama i više nego dokazali da nisu samo tinejdžerske zvijezde.

Iako film na trenutke pomalo gubi fokus i zapetljava priču krimićem o serijskom silovatelju, odlično prati priču o nježnoj mladenačkoj ljubavi u teškim uvjetima brutalne raslojenosti navodno socijalističkog kineskog društva te svirepe kompetitivnosti kineskog obrazovnog, pa i ekonomskog sustava. Mala je vjerojatnost da će baš ovaj film dobiti Oscara u ovogodišnjoj izuzetno jakoj konkurenciji filmova koji nisu na engleskom jeziku (Quo vadis Aida?, Kolektiv, Još jedna runda), ali je užitak za gledanje koji bih preporučila svakome, bez obzira na to što je povremeno grub, nasilan i težak.