NE DIJELITE GLUPOSTI

Zašto prijevare na Facebooku tako teško umiru?

01.10.2015 u 14:39

Bionic
Reading

Svakih nekoliko mjeseci ista priča: na Facebooku se počnu pojavljivati objave kvazilegalnog sadržaja koje vas potiču na dijeljenje na vlastitom news feedu, ne bi li tako zaštitili svoju privatnost ili što je već aktualno u danom trenutku

Trenutno cirkuliraju dvije inačice. U jednoj se tvrdi kako će Facebook početi naplaćivati privatne objave ukoliko korisnik ne kopira i zalijepi poruku kojom se naknada oglašava u status na svom zidu.

Druga, sada opet popularna u ovim krajevima, navodi kako je ono što korisnik objavio Facebook ne može koristiti bez njegove dozvole te kako je riječ o privatnim i povjerljivim informacijama.

Evo kako to otprilike izgleda:

Better safe than sorry. As of September 29th , 2015 at 12:27 a.m. Eastern standard time, I do not give Facebook or any entities associated with Facebook permission to use my pictures, information, or posts, both past and future. By this statement, I give notice to Facebook it is strictly forbidden to disclose, copy, distribute, or take any other action against me based on this profile and/or its contents. The content of this profile is private and confidential information. The violation of privacy can be punished by law (UCC 1-308- 1 1 308-103 and the Rome Statute). NOTE: Facebook is now a public entity. All members must post a note like this. If you prefer, you can copy and paste this version. If you do not publish a statement atleast once it will be tactically allowing the use of your photos, as well as the information contained in the profile status updates. DO NOT SHARE. You MUST copy and paste. 


U Facebooku, naravno, ne planiraju ništa slično naplaćivanju privatniih objava, a reagirali su i na slične objave koje su postale viralne ranije, osporavajući njihovu istinitost i/ili validnost.

Pa zašto se onda stalno vraćaju?

Moguće je kako novije korisnike još nisu (dovoljno) posramili zbog dijeljenja takvih gluposti. No James Grimmelmann, profesor pri Pravnom fakultetu Sveučilišta u Marylandu koji je istraživao privatnost na Facebooku, smatra kako se te prijevare uklapaju u tradiciju viralnih digitalnih medija, koja seže još do kraja '90-tih godina prošlog stoljeća i e-mailova koji su obećavali kako će Bill Gates darovati ljudima novac ukoliko ih proslijede dalje.

U oba slučaja prijevare se oslanjaju na korisnike koji ne razumiju posve kako servisi koje koriste funkcioniraju. Ideja kako Bill Gates može doista pratiti svaku odaslanu e-poruku je besmislica, ali je očito dovoljno ljudima dovoljno uvjerljiva pa nastavljaju slati poruke dalje i dan-danas.


Upućenijim ljudima očito je kako je riječ o prijevarama, no ljudima koji su tijekom godina bili izloženi čestim promjenama pravila i korisničkog sučelja ne čini se posve nemogućim kako u njima ima istine. Suočeni sa čak i najmanjom mogućnošću ozbiljnih posljedica, procjenjuju kako se isplati potrošiti desetak sekundi na dijeljenje objave. Onako, za svaki slučaj.

Često imaju poteškoća prilikom procjene kredibiliteta pročitanog na društvenoj mreži, lijeno im je provjeriti radi li se o prijevari ili ne, a često povjeruju osobi na čijem su zidu objavu prvi put vidjeli. Ne pomaže ni to što Facebook zamagljuje razliku između stvarnih vijesti i viralnog sadržaja koji to nije.

Želite li ih upozoriti kako su u krivu, budite obazrivi: vjerojatno imaju dobre namjere i žele pomoći.