BEZ OGLAŠIVAČA

Ima li Ello ikakve šanse u srazu s Facebookom?

03.10.2014 u 13:16

Bionic
Reading

Ima li na internetu dovoljno mjesta za još jednu društvenu mrežu među desecima drugih? Što ako je ta nova mreža ograničenih mogućnosti, konfuznog sučelja i upitne budućnosti zbog minijaturne investicije? Mreža Ello trudi se dati odgovor na to u jednostavnom obećanju privatnosti za korisnike, a u sklopu planiranog 'freemium' modela korištenja. Život svake društvene mreže počiva na njenim korisnicima, no kod Elloa stvari su nešto složenijeg karaktera

Ello je veliku popularnost stekao zahvaljujući manifestu u kojem svojim trenutnim i budućim korisnicima poručuje da nisu proizvod te da praktički sve popularnije društvene mreže imaju jednostavan model poslovanja - prodaju podataka o korisnicima oglašivačima. U slučaju da posjetitelj stranice nije suglasan s navedenim u manifestu, tipka 'I Disagree' vodi na Facebookovu stranicu o privatnosti.

Svijet besplatnog je prilično problematičan po ovom pitanju pa je lako posegnuti za onom starom 'ako ne plaćate nešto - vi ste proizvod'. No Ello jest besplatan. Na koji točno način onda žele ostvariti prihode?

Još u prvom dijelu godine Ello je dobio investicijsku injekciju od 435 tisuća dolara kako bi se stvari barem pokušale postaviti na mjesto. Mnogi analitičari su stoga sumnjičavi oko neovisnost poslovanja ove mreže koja planira ostvariti prihode putem freemium modela. Mreža će biti potpuno besplatna za korištenje, no ako korisnici budu htjeli neke dodatne značajke, poput značajnije prilagodbe profila (upravljanje više profila odjednom, npr.), emotikone i sl., trebat će izdvojiti neki sitan iznos.


Koliko će stvari biti održive, sad kad Ello u svom polovično istkanom izdanju doslovno eksplodira s prijavljenim korisnicima? Prošli tjedan je mreža u nekoliko navrata probila 50 tisuća zahtjeva za korištenjem svaki sat, a sustav pozivnica svakom novom korisniku omogućio je pozivanje novih članova, što donekle kontrolira rast.

Posebnu ulogu u rastu korisnika Ello može zahvaliti prilično lošem potezu Facebooka; baš kao što je to nekoć pokušao učiniti Google+, od nekih korisnika su nedavno zatražili korištenje stvarnog imena te uklonili 'lažne' korisničke račune, što je posebno pogodilo one iz LGBT zajednice.

Više aktivnosti na mreži koja se u nekoliko navrata već srušila znači samo, na žalost, jedno - brže izgaranje investiranih sredstava

'Okovi besplatnog modela poslovanja su i dalje tu, a rješenje je vrlo upitno.'

Ello je nesređen. Krajnje. Minimalistički dizajn u jednom trenutku od početka korištenja pretvara se u pakao upotrebljivosti, a kontrole, osim 'minimalizma' u dizajnu, krase i minimalne funkcije. Ono na što su korisnici navikli na drugim popularnim društvenim mrežama uglavnom je nepostojeće na ovoj mreži. Valja zaboraviti i na mogućnost odgovaranja, blokiranja, odabira vidljivosti i sl. mogućnosti kakve nudi upravo Facebook. Današnji svijet društvenih mreža u mnogočemu 'diše' kroz mobilne aplikacije, na koje za sada valja zaboraviti kad je u pitanju Ello.

Svi nedostaci bi se u skorije vrijeme trebali ispraviti. Autori ne kriju da se Ello trenutno nalazi u beta fazi razvoja, a koliko-toliko su transparentni u tome na čemu se trenutno radi. Segment u kojem se stvari kriju jesu financije. Naizgled beznačajan podatak za korisnike može imati veliku ulogu u tome hoće li se uopće sutra moći prijaviti na mrežu na koju su se tek učlanili; možda sa željom za novim početkom. Ello još uvijek nije uveo mogućnost plaćanja za napredne funkcije. U neku ruku to je logično, s obzirom na to da ni osnovne nisu integrirane, iako kazaljke na satu idu dalje.

Za Forbes je jedan od osnivača nedavno rekao da se u suštini Ello ne natječe s Facebookom. 'Oni žele da svi na Zemlji koriste svoje stvarno ime. Ello to ne traži. Ne želimo svakoga. To nije ono što radimo', rekao jePaul Budnitz.

Jedno je sigurno - trenutno vlada prilično veliko zanimanje korisnika za Ello, usprkos činjenici da je riječ o digitalnoj zidini kojoj nedostaje krov. Jednako je izgledno da hrpa njih jednostavno želi osigurati svoj 'digitalni identitet' za svaki slučaj - sve i da ne koriste Ello. Pred autorima ove nove mreže je velik, možda i utopijski posao.