BITNE STVARI

Odabrali ste prave gume, a evo što još morate znati o njima

13.01.2017 u 11:42

Bionic
Reading

Najbolji tuning za automobil su gume, kupnjom kvalitetnih guma poboljšavate i sigurnost i performanse, a ako su pod pravilnim pritiskom, možete i smanjiti potrošnju u odnosu na neadekvatne, stare ili loše gume. Iako će profesionalci iz industrije uvijek upotrebljavati izraz ‘pneumatici’ kako bi se znali prepoznati među laicima, kad se kaže guma, svi vozači znaju na što se misli, dok za pneumatik nismo toliko sigurni. Donosimo vam sedam važnih savjeta za kupnju, održavanje i brigu o vašim gumama

Zimske gume nisu samo za snijeg
Da postoji vrsta guma koja je samo za široku upotrebu na snijegu, zvala bi se - snježna guma.

Stoga je na automobil već dolaskom nižih temperatura nužno staviti zimske gume. Kao što im ime kaže, one su napravljene za zimu, odnosno za temperature niže od sedam Celzijevih stupnjeva.

Ljetne ili univerzalne gume mogu vas odvesti u probleme prije nego posebno rađene gume za ljetno ili zimsko vrijeme, ujesen i po zimi prijete kiša, zaleđena cesta i lišće na cesti.  


I gume stare
Kao i ljudi, gume stare. Iako Nacionalna udruga distributera automobilskih guma NTDA u Velikoj Britaniji i Savez njemačke gumarske industrije tvrde da se gume mogu prodavati pet godina nakon datuma proizvodnje, postoje i druga mišljenja. Tako npr. japansko gumarsko udruženje (JAMTA) preporučuje zamjenu guma kad su starije od 10 godina, bez obzira na to jesu li ‘nove’, odnosno jesu li tijekom tih deset godina stajale negdje na skladištu nekog trgovca. Datum proizvodnje guma možete vidjeti ako na njima potražite oznaku tipa 2213 ili 2415, prva dva broja znače tjedan, a druga dva godinu proizvodnje.

Pravilno skladištenje
Gume je potrebno držati na suhom te po mogućnosti u tamnom prostoru. Ako se skladište bez naplataka, što je u Hrvatskoj većinom slučaj jer malo vozača ima novca za dva seta naplataka i guma, onda ih je potrebno staviti uspravno, kao što stoje na automobilu. Ako je riječ o gumama s naplatcima, onda ih se može skladištiti vješanjem  na zid ili stavljanjem jedne gume s naplatkom na drugu, položeno, odnosno vodoravno. Preporučljivo je da između guma stavite komad kartona ili plastike kako bi ih odvojili.

Eko gume nisu kao normalne
Eko gume, odnosno gumes niskim otporom kotrljanja smanjuju potrošnju, ali mogu ugrozitisigurnost. Kod kočenja pri brzini od 100 km/h na mokroj podloziautomobilu koji ima gume dizajnirane za što bolje držanje ceste trebaotprilike osam do deset metara manje da se potpuno zaustavi nego štotreba istom automobilu s eko gumama. Osim toga na ADAC-ovom testuautomobil s eko gumama je još razvijao brzinu od 35 km/h u trenutku dokje automobil s gumama dizajniranim za što bolje držanje ceste upotpunosti stao. Neka testiranja pneumatika koje je proveo ADAC,njemački pandan našem HAK-u pokazuju kako gume s izrazito niskim otporomkotrljanja nude lošije performanse, posebice na mokrim i skliskimpodlogama.    


Uvijek tražite balansiranje
Prilikom montaže pripazite na balansiranje. Naime, naši vulkanizeri znaju ‘preskočiti’ balansiranje guma, što može dovesti do nestabilnosti automobila, te nezgoda. Ako ne znate kako izgleda balansirani naplatak, povedite nekog sa sobom kod vulkanizera, ili gledajte da li na naplatku imate male utege. Ako su tamo vulkanizer je izvršio balansiranje i možete sigurno na cestu.  

Pazite na pritisak u gumama
Tlak u gumama važan je zato što nepravilnim tlakom povećavate potrošnju, a u ekstremnim slučajevima možete i ugroziti vlastitu, ali i sigurnost ostalih sudionika u prometu jer možete poremetiti dinamiku svog vozila. Ne znate li koji je pravilan tlak u gumama odnosno kolokvijalno rečeno ‘kako ih napumpati’, pročitajte u uputstvima koje ste dobili s automobilom, na naljepnici koja se nalazi negdje oko vozačkog prostora ili provjerite na internetu.