ZNAKOVI, BROJKE...

Što znače te sve silne oznake i kako u stvari odabrati prave gume za auto?

04.12.2016 u 07:31

Bionic
Reading

Oznake na gumama su univerzaln te služe za lakše snalaženje potrošača prilikom kupnje, mi vam donosimo mali vodič kako ih čitati

Cijeli niz oznaka koje se nalaze na bočnom djelu gume su zapravo osobna iskaznica koja nam govori sve što trebamo znati i sami možemo pogledati. One nisu nimalo komplicirane te ih nema mnogo.

Od važnijih su to: oznaka širine, promjer kotača, indeks brzine i opterećenja, vrsta konstrukcije i omjer visine stijenke, a tu je i oznaka datuma proizvodnje, oznake proizvođača, maksimalnog tlaka zraka u gumama, smjera rotacije, itd. Gumu nikad ne treba pumpati do maksimuma kako ne bi puknula pod opterećenjem.

Osim na sigurnost, pravilan tlak u gumama utječe i na potrošnju vašeg automobila pa treba pogledati u knjižicu vozila na koliko bara nam  proizvođač automobila preporučuje da pumpamo svoje gume. Oznake na gumama su dijelom i prodajni alat, pa su tako njihova imena i oznake čisti marketing, na što posebno treba paziti kod jeftinijih proizvođača. Ako se nešto zove ‘High performance’ ili ‘Premium’ ne znači da to i jest tako. Donosimo vam pregled najvažnijih oznaka za imaginarnu gumu 235/75R15 91V koja se prodaje u Europi.

- Jedini pravi uljez je slovo, bez njega su u osnovnoj konfiguraciji koju će vas pitati vulkanizer ili trgovac sve brojke. R označava radijalnu gumu, gumu koja je konstruirana tako da su slojevi tkanina odnosno nosive strukture radijalno postavljeni, za razliku od D (dijagonalnih) guma gdje su oni postavljeni dijagonalno. Radijalnu gumu patentirao i komercijalizirao je Michelin, a ona je s tržišta osobnih vozila gotovo u potpunosti istaknula dijagonalnu gumu.

15 - dimenzije gume u promjeru izražene u pravilu u inčima (2,54 centimetra), po njima se biraju kotači, odnosno obrnuto. Kolokvijalno se govori o 'colima' (Zoll), no to nisu iste jedinice.

235 - širina gume. Što je automobil već, brži, teži i namijenjen je za vožnju po cesti gume će (u pravilu) biti šire kako bi omogućavale veću dodirnu površinu s cestom. Naravno, uvijek postoje iznimke koje najvećim dijelom ovise o preferencijama vozača.

75 - Oznaka visine gume, odnosno kolokvijalno zvani profil. Ona označava omjer visine i širine presjeka gume, u postocima. Ako guma ima oznaku 50, to znači da visina obuhvaća 50 posto širine poprečnog presjeka gume. Dakle, niskoprofilne gume bi bile gume koje imaju malu visinu ili mali bočni profil, a u pravilu ih se montira na sportske automobile.


Oznaka proizvođača za univerzalnu gumu. Fulda


94 - Oznaka u pravilu napisana iza promjera gume, a označava dopušteno maksimalnu nosivost gume pri najvećoj dopuštenoj brzini vožnje pri propisanom tlaku zraka u gumi. Konkretna oznaka 91 znači da guma može izdržati 615 kilograma mase.

V - Indeks brzine koji se nalazi pored indeksa opterećenja i označava maksimalnu brzinu koju guma može podnjeti, u ovom slučaju 240 kilometara na sat. Slovo L je 120km/h, M je 130km/h, a svako sljedeće slovo označava za 10km/h veću brzinu pa tako slijede N, P, Q, R, S, T, U, H, V, do W i 250km/h, a onda slijedi skok na Y i 300km/h.

M+S i tri planine - oznaka za zimske gume. Nekada su M+S (Mud&Snow) gume označavale zimske gume. Međutim, direktivom EU 661/2009 koja je stupila na snagu krajem 2012. godine novi službeni simbol za zimske gume u EU je ‘3PMSF’ simbol. Riječ je o tri planinska vrha unutar kojih se nalazi pahulja, a dozvoljeno ga je stavljati na gumu jedino kad uspješno prođe standardizirani test gripa na snijegu. M+S i danas označava gumu koja ima bolji grip na snijegu i blatu od ljetne ili univerzalne gume ali nije nužno prošla test gripa na snijegu, odnosno ne mora se raditi o zimskoj, može biti riječ i o gumi za terensku vožnju. Ukratko, prave zimske gume danas na sebi imaju i jedan i drugi simbol.

2213 - Oznaka datuma proizvodnje. Radi se o četiri broja, pri čemu prva dva označavaju tjedan u godini, a druga godinu proizvodnje. Na primjer 2213 - to znači da je guma proizvedena u 22. tjednu 2013. godine. Odnosno, sredinom 2013. godine. Gume nisu povrće pa ne moraju biti svježe iz pogona proizvođača, gumu mnogi drže novom do pet godina starosti, ali to ovisi o tome kako se skladištila.