KREATIVNA RAČUNICA

Zašto benzin nije još jeftiniji ako je cijena nafte pala 30 posto?

22.11.2014 u 07:00

Bionic
Reading

Od kraja lipnja, cijena sirove nafte na svjetskim robnim burzama potonula je gotovo 30 posto dok je benzin na domaćim benzinskim postajama pojeftinio svega desetak posto. Zbog čega cijena goriva sporije pada od cijene nafte, objašnjavaju analitičari Admiral Marketsa

Cijena barela WTI nafte krajem lipnja ove godine iznosila 107 dolara, a trenutačno se kreće oko 76 dolara, što znači da je u samo u nekoliko mjeseci pala čak 29 posto! Cijena barela nafte Brent (koja se odnosi na europsko tržište) u istom periodu pala je još više, sa 115 na 79,68 dolara (-30,7%).

U istom razdoblju cijena goriva u Hrvatskoj pala je mnogo manje što izaziva nezadovoljstvo u javnosti. Cijena Eurosupera 95 krajem lipnja iznosila je nešto više od 11 kuna po litri, a danas iznosi približno 10 kuna po litri.

Analitičari Capital Marketa ističu da cijena nafte nije jedina varijabla koja utječe na cijenu goriva u maloprodaji. Približno polovina cijene u maloprodaji odlazi državi kroz PDV i trošarinu koji su praktički fiksno određeni. To znači da je samo na temelju toga cijena gorivaupola manje promjenjiva od cijene sirove nafte na svjetskog tržištu.

Usto, hrvatske kompanije naftne derivate kupuju na mediteranskom tržištu, na kojem se cijene sporije mijenjaju.

JAČANJE DOLARA OGRANIČAVA PAD CIJENA

Bitna je varijabla koja utječe na cijenu goriva i tečaj kune u odnosu na američki dolar. Cijena nafte na svjetskom tržištu uvijek se izražava u američkim dolarima te je tečaj američke valute iznimno bitan u formiranju cijene sirove nafte. Kada dolar jača, cijena nafte u pravilu pada, a kada dolar slabi, cijena nafte u pravilu raste.

Budući da je dolar od početka ljeta ojačao približno za 10 posto u odnosu na gotovo sve svjetske valute, pa tako i u odnosu na euro i hrvatsku kunu, ne treba iznenaditi ni velik pad cijene nafte. Ali upravo zbog jačanja dolara, tj. slabljenja eura i kune od 10 posto, cijena goriva kod nas je još 10 posto manje osjetljiva na promjenu cijene nafte.

Kada se tome doda i malo kašnjenje distributera u prilagođavanju maloprodajne cijene na crpkama, ne treba iznenadi prilično velika stabilnost cijena goriva u Hrvatskoj iako je cijena sirove nafte iznimno volatilna.

VRDOLJAK: TRGOVCI LOVE U MUTNOM

Međutim, iako postoje objektivni razlozi sporijeg pada cijena goriva od cijene nafte, nema sumnje da trgovci derivata koriste povoljnu situaciju za dizanje svojih marži. To su uočili i u Ministarstvu gospodarstva. Stoga je ministar Vrdoljak u srijedu upozorio na uočene previsoke marže u trgovini naftnim derivatima te naglasio da uskoro očekuje njihovo snižavanje.

Tom prigodom najavio je donošenje Uredbu o obveznom izvještavanju o cijenama naftnih derivata te promjenama cijena. Uredbom se želi dodatno potaknuti tržišno natjecanje, putem konkurentnih cijena i usluga, ali i izbjeći eventualno dogovaranje cijena naftnih derivata na štetu građana. U cilju dodatne zaštite potrošača, Vrdoljakovo ministarstvo pokrenut će i portal te aplikaciju za sve vrste mobilnih uređaja, o cijenama i kvaliteti goriva na prodajnim mjestima u Hrvatskoj.