MARKETINŠKE ZAMKE

Glasovitih 10 promašenih kampanja

01.08.2010 u 08:00

Bionic
Reading

Marketinškim kampanjama tvrtke, naravno, žele privući što više potrošača, ali katkada se dogodi da pogrešnom porukom izazovu suprotni efekt. Business Insider sastavio je popis deset najgorih marketinških propusta u novije vrijeme. Uzrok većini tih promašaja je neopreznost, ali zanimljivo je da u vrijeme kreiranja spornih kampanja nitko u tim tvrtkama nije uočio opasnosti koje kriju pogrešne poruke

Ne igrajte se s gayevima

U nadi da će na najbolji način predstaviti milijardu dolara vrijedan redizajn, Holiday Inn je 1998. promotivno emitirao ove klasične spotove na finalu američkog nogometa, megapopularnom Superbowlu. Očigledno, usporedba njihovog novog izgleda s uprizorenjem transseksualaca na godišnjici mature nije bila najbolje pogođena. Prosvjedi i bojkoti od strane gay, lezbijskih i transrodnih grupa brzo su pokopali kampanju Holiday Inna.


Kobna reminiscencija na napad na WTC 11. rujna 2001.

Kampanja nevladine organizacije World Wildlife kojom je nastojala skrenuti pozornost svjetske javnosti na stradanja od tsunamija u istočnoj Aziji bila je nesumnjivo hvalevrijedna. Međutim, pokušaj da se veličina katastrofe ilustrira zamišljanjem novog napada na World Trade Center 11. rujna 2001. bio je potpuni promašaj. Spot u kojem stotine ubojitih zrakoplova lete prema Svjetskom trgovačkom centru bio je velika sramota za WWF, koji je kasnije priznao da ovakvu reklamu 'nikada nisu trebali napraviti'.

Just for Feet pao na rasizmu

Relativno nepoznati brend Just for Feet želio je 1999. svojom reklamnom kampanjom izazvati senzaciju. No, priča o kenijskom trkaču kojeg drogiraju paravojne postrojbe i na silu mu obuvaju Nike tenisice izazvala je optužbe za rasizam, a tvrtka je na kraju tužila kreativnu agenciju koja je osmislila projekt. Nakon ovog nemilog događaja tvrtka Just for Feet je završila u stečaju.

Grubo zaobilaženje istine ne prolazi

Predstavljen kao izumitelj umjetnog srca, Robert Jarvick u Pfizerovoj kampanji je promovirao lijek Liptor za smanjenje kolesterola. 'Samo zato što sam liječnik kardiolog ne znači da ne moram brinuti o kolesterolu', rekao je gledateljima Jarvick. Kasnije se ispostavilo da Jarvick nije kardiolog, čak nije ni licencirani liječnik, a pogrešno je predstavljen kao izumitelj umjetnog srca. Suočen s nepobitnim činjenicama, Pfizer je po brzom postupku povukao reklamu.

Izlijevanje nafte nije baš duhovito

Niskotarifna aviokompanija Spirit Airlinespokušala je ovoga ljeta biti aktualna. Promociju svojih letova nesretno je povezala s izlijevanjem nafte u Meksičkom zaljevu koristeći slogan 'Check Out The Oil On Our Bitches'. Međutim, nakon negativne reakcije javnosti shvatili su da furanje na najveću ekološku katastrofu u povijesti nije mudar izbor. Reklamna poruka brzo je povučena iz opticaja, iako su kreatori uporno pokušali dokazati da su ljudi pogrešno shvatili njihovu poruku.

Ne igrajte se s Woodyjem Allenom

Ponekad je najbolje držati se provjernih recepata. American Apparel proslavio se dosjetljivim oglasima s motivima u kojima se pojavljuju zaposlenici kompanije u provokativnim pozama. Međutim, kada je kompanija pokušala nastaviti uspješnu formulu koristeći lik Woodyja Allena na jumbo plakatima, slavni komičar ih je tužio zbog neovlaštenog korištenja njegovog lika. Naposljetku je kompanija poznatom filmašu morala isplatiti pet milijuna dolara odštete.

Lažna fun stranicaizazvala bijes

U nesretnom pokušaju stvaranja pozitivne usmene predaje na internetu (viralni marketing), Sony je kreirao lažnu obožavateljsku stranicu 'All I Want For X-Mas Is A PSP'. Međutim, sumnjičavi igrači brzo su shvatili da domena dolazi iz korporacije, što je izazvalo bujicu gnjeva na web stranicama s računalnim igricama i forumima.


Maloljetnci i pivo ne idu zajedno

Pivski gigant Molson pokušao je ojačati svoj brend pokretanjem kampanje za izbor najboljeg školskog partyja u Kanadi. Pozvali su školarce da pošalju svoje najluđe fotografije putem Facebooka. Glavna nagrada bila je putovanje u Cancun. Stigla je gomila fotki pijanih maloljetnika, nakon čega su uslijedile ljutite reakcije obrazovnih institucija, a Molson je bio prisiljen pod hitno otkazati daljnje promotivne aktivnosti.

Promašena Facebook kampanja

U nedavnoj kompanji za brend Dr. Pepper, Coca-Cola je pokušala iskoristiti moć Facebooka sponzorirajući natjecanje tijekom kojeg su korisnici dopustili kompaniji da ažurira njihov Facebook status. Međutim, Coca-Cola se morala povući nakon što je od roditelja optužena da neke reference upućuju na zloglasni pornografski film.

Neukusna samopromocija

Pokušavajući osnažiti svoj osobni brend, košarkaš LeBron James iskoristio je protekli prelazni rok za vlastitu promociju. Prilikom otvaranja sponzoriranog Twiter računa, igrač je iskoristio televizijsko vrijeme za vlastitu promociju. Zlouporaba medijske pozornosti rezultirala je općim ismijavanjem u tisku, a popularnost slavnog košarkaša osjetno je pala.