RESTRUKTURIRANJE NA DJELU

Menadžeri pokazali kako liječe posrnule tvrtke

10.06.2010 u 13:37

Bionic
Reading

U zagrebačkom hotelu Westin održana je konferencija Korporativno restrukturiranje koju je organizirala Infoarena Grupa s ciljem da javnim i privatnim tvrtkama približi mogućnosti restrukturiranja kroz primjere dobrih praksi iz hrvatske i regije

Imajući u vidu činjenicu da su hrvatske tvrtke u pogledu restrukturiranja u znatnom zaostatku iza zapadnoeuropskih tvrtki brojni su predavači i panelisti istaknuli da je restrukturiranje proces koji je neophodan u svakodnevnom poslovanju jer utječe na povećanje profitabilnosti, troškovne efikasnosti, povećava tržišnu vrijednost kompanije te značajno utječe na učinkovitost provođenja korporativne strategije.

Posebno je istaknuto da nije bitno da li je tvrtka u javnom ili privatnom vlasništvu jer restrukturiranje ne poznaje kategoriju vlasništva pojedine tvrtke posebno ako se gleda da uspjeh procesa restrukturiranja unutar bilo koje organizacije ovisi o kapacitetu organizacije za upravljanje promjenama i učinkovitosti komunikacije. Također je navedeno da je u procesu restrukturiranja potrebno jasno iskazati zašto su bitne promjene, uključiti predstavnike zaposlenika i/ili sindikata, usuglasiti ciljeve i viziju restrukturiranja te brzo i transparentno pokazati rezultate provođenja restrukturiranja.

Tomislav Ćorak, menadžer ugledne konzultantske kuće A.T. Kearney istaknuo je da je svim tvrtkama zajednički cilj održivo restrukturiranje koje se postiže balansom između kratkoročnih i dugoročnih mjera za održanje/povećanje profitabilnosti i likvidnosti, te definiranja strateškog zaokreta za rast.

Tijekom panela 'Restrukturiranje javnih i državnih poduzeća' predstavljena su iskustva provođenja restrukturiranja FINE, HŽ-a i Hrvatske pošte. Istaknuto je da javna poduzeća obilježavaju niska profitabilnost i produktivnost te da je potrebno angažirati znatna sredstva za ostvarenje rezultata.

Jedan od glavnih izazova s kojima se susreće javna tvrtka su sindikati koji loše reagiraju na najavu bilo kakvih promjena te ih je bitno proaktivno uključiti u proces uvođenja promjena – istaknuo je Robert Jukić, predsjednik uprave Hrvatske pošte. Jukić je, između ostalog istaknuo, da su ciljevi Hrvatske pošte do 2013. godine povećati operativnost, povećati tržišnu poziciju HP Expressa, pojačati suradnju s bankama i osiguravajućim kućama te centralizirati podršku u jedan središnji logistički centar za cijelu Hrvatsku.

Ivan Matasić, član Uprave HŽ-a istaknuo je da su u procesu provođenja restrukturiranja detektirali kvalitetne zaposlenike s kojima su mogli provoditi nužne promjene za poboljšanje poslovanja. Matasić je naveo da je HŽ-ov primarni cilj učinkovito investiranje financijskih sredstava iz državnog proračuna radi poboljšanja postojeće infrastrukture.

U procesu provođenja restrukturiranja u FINI su napravili tranzicijsku strategiju, pokrenuli projekt za efikasno upravljanje s FINA nekretninama, smanjili troškove poslovanja te proveli promjene koje su utjecale na poboljšanje poslovne učinkovitosti uz aktivan angažman sindikata – istaknuo je Krešimir Kvaternik, član Uprave FINE.

U pogledu provođenja procesa restrukturiranja radi uspostavljanja sustava i discipline kontinuiranog unapređenja poslovanja, neovisno da li se radi o državnoj ili privatnoj tvrtki, nužno je uz upravljanje tekućim operacijama upravljati i promjenama – istaknuo je Davor Jardas, direktor tvrtke G2R. Jardas je u svom izlaganju primjera dobre prakse s Erste&Steiermarkische bankom predstavio na koji način uz tehnološku podršku tvrtka može učinkovitije upravljati performansama poslovanja.

Na primjeru kriznih restrukturiranja predstavljena su iskustva Adriatica.net-a, HGspota i Peveca. Boris Teški, predsjednik Uprave Adriatica.net-a, istaknuo je da je kompanija bila bez jasne strategije razvoja te da nije bilo jasno koji proizvod prodaje. U procesu restrukturiranja Adriatica.net je smanjila broj operativaca više od 45% te su im ciljevi, između ostalog, povećanje EBIT-e, optimizacija upravljačke strukture, optimizacija poslovnih procesa i povećanje iskorištenja resursa kompanije uz povećanje učinkovitosti komercijale.

Provodeći proces kriznog restrukturiranja unutar HGspota, Hrvoje Prpić, savjetnik predsjednika Uprave, naveo je da je glavni problem bio što su prodajna mjesta bila zatvorena te da su prvi koraci bili uspostaviti rad prodajnih mjesta i rješavanje likvidnosti. HGspot trenutno ulaže u marketing i provodi rebranding strategiju koja će im omogućiti ponovno pozicioniranje na tržištu – istaknuo je Prpić.

U svjetlu otežanih gospodarskih prilika hrvatsko gospodarstvo ima velike potencijale posebice ako prepozna potencijale provođenja kontinuiranog restrukturiranja unutar organizacije – generalni je zaključak konferencije Korporativno restrukturiranje.