STUDIJA A. T. KEARNEYJA

U online trgovini postoji veliki prostor za rast

18.10.2011 u 16:11

Bionic
Reading

Hrvatska i regija tek su u početnoj fazi prodaje potrošačkih namirnica putem interneta, no budućnost maloprodaje leži upravo u online trgovini, koja će do 2030. godine činiti čak polovicu kupnje u maloprodaji, pokazala je analiza konzultantske kuće AT Kearney, predstavljena danas na 2. FMCG & Retail Areni 2011, regionalnoj konferenciji prehrambene industrije u organizaciji Infoarene

Danas više od 80 posto online kupnje u svijetu čini glazba i knjige, oko 10 posto otpada na tekstil, dok se manje od dva posto online kupnje odnosi na potrošačke namirnice. S druge strane, čak petina ukupnih izdataka građana čine namirnice, te će se taj udio sve do 2030. godine održati na istoj razini. Upravo zato ovaj segment A. T. Kearneyjevi stručnjaci smatraju jako važnim za daljnji razvoj maloprodaje u Hrvatskoj i regiji, gdje online trgovina danas iznosi svega manje od 0,1 posto ukupne vrijednosti prodaje potrošačkih namirnica.

'Navike potrošača su se promijenile u zadnjih 20 godina. S jedne strane, došlo je do starenja stanovništva, rasta multikulturnih društava te velikih razlika u kupovnoj moći. S druge strane, polarizacija potrošača uzrokovala je velike razlike u njihovim potrebama, što se reflektira u raznim načinima kupnje. Najviše je uzela maha online prodaja, što je omogućilo potrošačima kupovinu bilo kada i bilo gdje', rekao je na konferenciji principal u AT Kearneyju Tomislav Čorak.

Online trgovina u svijetu još uvijek je u ranoj fazi, no ostvaruje sve veći rast. Trend online prodaje u Europi predvodi Ujedinjeno Kraljevstvo, gdje se 3,8 posto kupnje potrošačkih namirnica događa u onlineu, što je jednako iznosu od 5,5 milijardi eura. 'Možemo očekivati da će se nastaviti trend rasta gdje prema online prodaji idu klasični trgovački lanci, ali i posve novi igrači koji se u potpunosti fokusiraju na online prodaju.

Online prodaja će i dalje ostvarivati sve veći rast koji će podržati i daljnji razvoj tehnologije. Nadalje, naše iskustvo u radu s klijentima iz sektora maloprodaje pokazuju da postoje dva ključna faktora koja utječu na profitabilnost online kanala prodaje i samim time utječu na uspjeh online prodaje u maloprodajnom lancu. Prvi je vezan na odluku dolazi li kupac sam po robu u dućan ili je trgovac dostavlja do vrata kupca, a drugi je povezan na to gdje se vrši komisioniranje robe, na polici ili u skladištu. Naime, izračun benefita s jednog projekta u Zapadnoj Europi je pokazao da odabir robe u trgovini te njezino dostavljanje kupcu stoji trgovinu između 14 i 24 eura više nego dolazak kupca u trgovinu i kupnja namirnica, promatrano na kupnji u iznosu od 165 eura. Zbog toga međunarodni lanci uštede traže tako da komisioniranje robe i dostavu kupcu na adresu rade iz skladišta i tako postižu da online kupnja postaje isplativija za trgovinu u odnosu na tradicionalan način kupnje. Tako se postiže ušteda u radu trgovine, a kupac može iz udobnosti svoga doma kupiti sve što mu treba', objasnio je Čorak.

Budućnost maloprodaje leži u uslugama online kupnje, no ovaj prelazak neće biti jednostavan za maloprodaju u Hrvatskoj i regiji. 'Kupci neće biti spremni plaćati značajne iznose za dostavu namirnica, tako da će cijena isporuke biti osnova za gradnju lojalne baze kupaca. Profitablinost online prodaje će uvelike oviti o vrijednosti narudžbe i karakteristikama distribucijske mreže, poput udaljenosti i gustoće, što znači dodatna ulaganja za maloprodaju', zaključio je Čorak.