POREZNA STRUČNJAKINJA TKALEC

'Ugostitelji bjesne jer gube povlasticu od tri milijarde kuna, a nisu ništa ulagali'

08.11.2016 u 14:44

Bionic
Reading

Reforma poreznog sustava koju će provesti Ministarstvo financija na čelu sa Zdravkom Marićem izazvala je mnogo povišenih tonova. Začudo, reformi se protive oni koji su najviše zazivali razne reforme, a najglasniji su ugostitelji koji se protive dizanju stope PDV-a u ugostiteljstvu s 13 na 25 posto

Protivi se tome i ministar turizma Gari Cappelli, a ugostiteljski cehovi najavljuju 10.000 otkaza, pa i gubitak investicija od sedam milijardi eura.

Neke od tih 'prijetnji' zvuče nevjerojatno. Nakon svake turističke sezone ugostiteljski sektor izgubi i više od 10.000 radnih mjesta zato što se sezonci vraćaju kući, a dobar dio lokala se zatvara preko zime.

Nevjerojatno je i to da se bez ikakve osnove nabacuje brojkom od sedam milijardi eura propuštenih investicija kad se zna da je primjerice u 2014. na investicije u turizmu otišlo četiri milijarde kuna i to uglavnom u hotele, dakle novac su uložili najveći hotelski lanci koji zarađuju na smještaju.

Činjenica je da hrvatski turizam u proteklim godinama snažno raste, pa smo upitali istraživačicu s Ekonomskog instituta u Zagrebu Marinu Tkalec hoće li dizanje PDV-a s 13 na 25 posto pokopati ugostitelje.

Sve se preuveličava

'Ugostitelji su jako pristrani i njihova agenda je sačuvati povlasticu od koje su od početka 2013. imali velike koristi, a procjenjuje se čak iznos od tri milijarde kuna. Vidim preuveličavanje negativnih posljedica', rekla je Tkalec.

Potrebno je, kaže, promatrati dva aspekta. Prvo, turizam zadnjih godina očito jako raste, no jako je teško reći raste li zbog manjeg PDV-a ili zbog velike inozemne potrošnje. Naime, geostrateška situacija u konkurentskim zemljama je vrlo loša pa se velik broj stranih turista prelio u Hrvatsku. Dodatno, eskalacija sukoba na Bliskom istoku dogodila se u isto vrijeme kad i smanjenje PDV-a.

'Osim toga, Hrvatska ulaže u turizam i na druge načine, a promocija je jedan primjer. Puno je drugih razloga zašto turizam stoji dobro. Suštinsko pitanje je koliki je bio učinak smanjenog PDV-a? Ne vidi se rast investiranja ni zapošljavanja, ali došlo je do drastičnog povećanja zarada ugostitelja. Ako želimo potaknuti ugostitelje na ulaganja većim maržama, to je isto u redu', dodala je.

I dalje smo jeftiniji od konkurencije

Što se međunarodne konkurencije tiče, kada se išlo u smanjenje PDV-a, izvlačilo se argument da sve konkurentske mediteranske zemlje imaju niži PDV.

Statistike Eurostata pokazuju da je po paritetu kupovne moći u turizmu od Hrvatske jeftiniji samo Portugal. U 2015. cijene hrane i pića su bile 24 posto niže u odnosu na prosjek Europske unije, a od 2013. do danas cijene stalno padaju. Zanimljivo, od 2013. do danas Hrvatska, Francuska i Malta su najmanje smanjile cijene hrane i pića.

'Osim toga, kao faktor treba uračunati deflaciju, zbog koje je vrlo teško reći jesu li cijene u restoranima pale zbognižeg PDV-a ili opće deflacije, tj. niže potražnje', pojašnjava Tkalec.

Strani turisti prilikom planiranja putovanja kao presudnu stavku gledaju cijene smještaja i prijevoza (autocesta ili avionske karte). Nije vjerojatno da će odustati od putovanja u Hrvatsku zbog spoznaje da je PDV na kavu u kafiću viši nego u recimo Cipru, no da je kava i dalje jeftinija.