Novac SAVJETI ZA WEB ŠOPINGHOLIČARE

Na što paziti prilikom online kupnje?

Diljem srednje i jugoistočne Europe rast plaćanja bezgotovinskim karticama bio je u prvih šest mjeseci ove godine 22,7 posto, doznali smo od Visa country menadžera za Hrvatsku Luke Gašparca

'Internetska penetracija bezgotovinskih kartica u Hrvatskoj je čak 50 posto, a kako je Hrvatska jedna od vodećih svjetskih turističkih destinacija, strane kartice imaju vrlo značajan udio u cjelokupnom prometu', rekao je Gašparac dodavši da su Hrvatska, Slovenija i Srbija razvijena tržišta u kartičnom poslovanju na kojima glavni igrači, putem banaka, nude potrošačima široku paletu kartičnih proizvoda.

'Brzo širenje e-trgovine znači i mogućnost povećanja prijevara u situacijama kada kartica nije fizički prisutna. Međutim, važno je naglasiti da su, globalno, prijevare na najnižoj stopi u povijesti od svega 0,06 posto', rekao je Gašparac objasnivši da bi korisnici kartica koji kupuju online trebali bi uvijek imati na umu nekoliko osnovnih pravila kada odgovaraju na e-mail zahtjeve.

Prvo, ne bi trebali odgovarati na poruke e-pošte koje traže podatke s kartica, podatke o računu, PIN broj ili lozinke, usto ne bi trebali odgovarati na spam e-poštu ili otvarati privitke u mailovima koji su poslani s nepoznatih adresa.

'Pogledajte web stranice vrlo pažljivo prije kupnje. Ne kupujte na web stranicama sumnjivog izgleda i sadržaja. Uvijek pročitajte upozorenja napisana sitnim slovima prije odluke o kupnji ili unosa vaših podataka. Redovito pratite stanje vaših računa i troškova na kartici. Dojavite u svoju banku ako vidite išta sumnjivo', savjetuje Gašparac dodajući da se kod plaćanje internetom moramo držati i jednostavnog pravila - ako se nešto čini predobro da bi bilo istinito, onda to vjerojatno i jest.

'Postoji mnogo načina na koje prevaranti pokušavaju doći do podataka s kartica. Phishing je vjerojatno najuobičajenija pojava – dakle pošalju vam e-poštu, koja se čini kao da je iz vaše banke, te zahtijevaju potvrdu podataka s vaše kartice, PIN broj i lozinke. Odgovori na takve e-poruke daju kriminalcima vrijedne podatke koje oni mogu koristiti za neovlaštenu online kupnju', objasnio je Gašparac dodavši da ostale metode uključuju malware - dijelove zlonamjernog računalnog koda koji preuzimaju računala korisnika kartice te zatim prate i javljaju podatke korisnika kartice tijekom online kupnje.

'Sofisticirani napadi mogu presresti i mijenjati poruke poslane između korisnika kartice i online trgovca, tako da nijedna od te dvije strane nije svjesna prijevare koja je počinjena', objasnio je country menadžer Vise za Hrvatsku.

Korisnici kartica mogu izbjeći većinu prijevara ako kupuju kod pouzdanih online trgovaca i vode računa o stranicama koje posjećuju te provjere postoji li na njima bilo što sumnjivo. Gašparac upozorava da bi spriječile prijevare kada kartica nije prisutna fizički (online), sve više se koriste dinamični umjesto statičnih podataka. Redovite dinamične promjene podataka, na primjer jednokratne lozinke za određenu transakciju, pružaju odličnu zaštitu jer sprečavaju ponovno korištenje istih podataka. To je budućnost autentifikacije i omogućuje online trgovcima potvrdu identiteta kupca, a korisnicima pruža novu razinu potpune sigurnosti.

Budućnost šire industrije kartica Gašparac vidi u mobilnim i beskontaktnim plaćanjima, konkretno u prijenosu novca mobilnim telefonima i kupovinama proizvoda ili usluga nižih vrijednosti putem smartphonea ili beskontaktne kartice preko beskontaktnog čitača na prodajnom mjestu.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još