ZARADA I POMOĆ LJUDIMA

'Humani kapitalizam' nije izmišljotina: Ovo su kompanije koje ga provode

30.08.2015 u 18:05

Bionic
Reading

Je li moguć savjesni kapitalizam, kapitalizam diobe vrijednosti, uključivi kapitalizam, kapitalizam za sve društvene slojeve ili suosjećajni kapitalizam? Američki magazin Fortune izabrao je 50 tvrtki u svijetu koje svojim radom i odlukama mogu ostvariti barem djelić tih velikih želja

Negdje na rubu glavnog grada Kenije, Nairobija, ispred sklepane straćare s nekoliko slojeva oguljene boje i teško vidljivim natpisom 'M-pesa - bankovne usluge', čekaju u redu klijenti, zabavljeni prebiranjem po zaslonu mobitela.

U tom sudaru afričkog siromaštva i tehnologije 21. stoljeća pobjeđuje tehnologija zahvaljujući dosjetljivosti telekomunikacijske tvrtke Vodafone. U suradnji s mobilnim mrežama Safaricom i Vodacom, najvećim operatorima u Keniji i Tanzaniji, Vodafone je 2007. pokrenuo platformu M-Pesa (M za mobilni, 'pesa' na svahiliju znači novac) za novčane transakcije putem mobilnih telefona. Ideja je bila omogućiti građanima bez bankovnog računa da putem pametnog telefona štede i transferiraju novac, primaju mirovine, plaćaju robu i režije.

Mnogi su u početku mislili da ideja nije loša, ali nitko nije vjerovao da će M-Pesa preobraziti regionalnu ekonomiju. Nakon prvih mjeseci broj pretplatnika je rastao neočekivanom brzinom, a 2012. bilo je registrirano 17 milijuna M-Pesa računa. Kroz servis danas prolazi 42 posto kenijskog BDP-a, a on se širi u Afganistan, Južnu Afriku, Indiju, od prošle godine u Albaniju i Rumunjsku, omogućivši milijunima korisnika pristup financijskom sustavu i smanjivši krađe u sredinama gdje je gotovina bila jedino sredstvo plaćanja.

'To je promijenilo život, poslovanje, percepciju Afrike i u financijski krvotok zemlje unijelo novac koji je do tada doslovce ležao ispod madraca', izjavljuje za magazin Fortune stručnjak Svjetske banke Wolfgang Fengler


Za ugledni američki magazin Fortune, Vodafone je dobar primjer 'kompanije kojoj ide dobro čineći dobro'. Po tko zna koji put kapitalizam je pod paljbom, piše ovaj list. 'Ekonomski sustav, koji je u prošlome stoljeću dobio veliku ideološku bitku, čekaju novi izazovi, što se može nazrijeti u strasnoj retorici Pape Franje u Boliviji, čak i na Ekonomskom forumu u Aspenu ovoga ljeta, gdje su neki optužili čelnike golemih kompanija za veličanje bogatih zbog onoga što su činili svojom filantropijom, prešućujući štetu koju čine u trci za profitom.' Ali u posljednja dva desetljeća, piše Fortune, zahvaljujući kapitalističkom sustavu, milijarda ljudi izašla je iz siromaštva, najviše zato što su kineski vođe napustile ideju jednakih želudaca i dopustile tržištu da slobodno diše.

Uz sve koristi, tehnologija i globalizacija je proširila jaz između bogatih i siromašnih, a najnoviji pad dionica zbog devalvacije juana kako bi Kinezi potaknuli vlastitu proizvodnju, mogla bi – upozoravaju preplašeni pesimisti – dovesti do katastrofe prema kojoj bi financijska krize 2007. - 2008. bila 'mala beba'. Je li moguć 'savjesni kapitalizam', 'kapitalizam diobe vrijednosti', 'uključivi kapitalizam', 'kapitalizam za sve društvene slojeve' ili 'suosjećajni kapitalizam'?

Ne prolazi više samo društveni angažman poput onog tvrtke Benetton, koja je foto-akcijama vodila kampanje protiv rasne isključivosti, dječjeg rada ili rata, a istodobno bi (i) njezine majice nalazili pod urušenim halama masovnih krojačnica u Bangladešu u kojima su radnice pogibale radeći u nemogućim uvjetima uz plaću nedostojnu radnog čovjeka. Danas se od kapitalizma očekuje i osviješteni proizvod. U svakom slučaju, 'kapitalizmu vaših očeva potrebne su neke promjene', poručuje Fortune, nudeći listu 50 kompanija - nekih velikih, nekih malih, ali jednako uspješnih – koje su, poput Vodafonea, u te promjene već krenule, ostvarujući profit tako da njihov proizvod i usluga život čini lakšim, kvalitetnijim, zdravijim i naprednijim.

Taj ekskluzivni klub zasigurno je nemoguće zamisliti bez Googlea s milijardu i nešto korisnika njegovih informacija na 159 jezika, odgovaranja na više od 100 milijardi upita mjesečno, milijardu dnevno prijevoda lingvističkih pojmova i 25 milijuna skeniranih knjiga.

U nastojanju da doprinese smanjenju emisije štetnih plinova, japanska Toyota je 1997. izbacila na tržište Prius, prvi hibridni model automobila (pola benzin, pola na struju), a ovoga rujna izlazi s novim modelom Toyota Mirai, prvim u svijetu vozilom na hidrogenski pogon. Za razliku od nekadašnjih ispušnih otrova, emitirat će samo nekoliko kapi vode.

U izabrano društvo 'korporativno odgovornih tvrtki', Fortune je također svrstao masovni lanac jeftine robe Walmart. Njegov novi deterdžent Purex PowerShot, nastao u suradnji s Henkelom, treba upola manje vode od standardnih, 50 posto je učinkovitiji i cijena mu je ista kao klasičnog sredstva za pranje, a to je tek dio dugoročne orijentacije Walmarta da koristi obnovljivu energiju i smanjuje otpad. Lanac koristi 26 posto električne energije iz obnovljivih izvora, do kraja 2015. dobavljači će smanjiti 20 milijuna metričkih tona emisije stakleničkih plinova, a do 2020. koristit će za izradu ambalaže 500.000 tona recikliranog materijala.


Na popisu je i Britanski GSK (GlaxoSmithKline) zbog Mosquirixa, prvog cjepiva protiv malarije, bolesti od koje godišnje oboli 200 milijuna ljudi i umire 600.000, mahom djece. Sljedeći cilj je, kažu u GSK-u, proizvodnja cjepiva protiv hepatitisa C i HIV-a. Francuska kompanija za proizvodnju optičkih pomagala Essilor je 2013. osnovala posebnu kćer-kompaniju za nerazvijena ruralna područja u 22 zemlje, uključujući Indiju i Kinu, nudeći stanovništvu naočale za manje od pet eura. U firmi računaju da će 2018. s tim proizvodom biti na nuli, a da će 2020. zahvaljujući njemu 20 milijuna osoba godišnje svijet vidjeti jasnije.

Od kada indijska tvrtka Jain, uz slogan 'više uroda po kapi vode', opskrbljuje male farmere mikro-sustavima za navodnjavanje, urod se povisio za 50 do 300 posto, ovisno o vrsti uzgajane kulture, a posao razgranao u 116 zemalja.

Boreći se protiv ekonomije s gotovinskim plaćanjem, MasterCard je, između ostaloga, u suradnji s južnoafričkom vladom organizirao slanje socijalne pomoći putem debitnih kartica za 10 milijuna korisnika. Prelaz na elektronsko plaćanje, južnoafričkoj je vladi u zadnje dvije godine uštedjelo 250 milijuna dolara, a kompanija razvija novu aplikaciju pomoću koje će se korisnik umjesto pinom, identificirati prepoznavanjem lica.

Ideja nobelovca, ekonomista Muhammada Yunusa o mikrokreditima koji su u Bangladešu trebali siromašnima pružiti priliku da započnu posao i izvuku se iz gladi, pokazala se više no uspješnom, a Grameen Banka dokazala je da mikrokredit može biti samoodrživ, čak profitabilan. Od 1983. kada je pokrenuta, Grameen Banka izdala je 17,4 milijarde dolara kredita za 8,7 milijuna korisnika, a prema podacima Svjetske banke, danas 135 milijuna malih korisnika u svijetu godišnje koristi 60 milijardi dolara kredita.

Kineski proizvođač automobila BYD je izbacio na tržište autobus na baterije koji može voziti cijeli dan bez punjenja, a troškovi održavanja su mu upola manji od dizelaša. Ove godine očekuju prodaju prvih 6.000 komada i otvaraju tvornički pogon u Kaliforniji. Zahvaljujući meksičkom proizvođaču građevnog materijala Cemex i njegovom 'uradi sam' programu, posljednjih je pet godina pola milijuna Meksikanaca izgradilo vlastite domove svojim rukama i uz malo novca. Nakon proučavanja prehrambenih navika brazilske djece, francuski Danone je preradio najbolje prodavanu vrstu sira na tom tržištu, izbacivši šećer i dodavši vitamine, što mu je pojačalo prodaju.


Zanimljiv film o društvenoj odgovornosti kompanija

Sa 21.000 kafića u 65 zemalja, američki Starbucks je najveća i najbogatija 'kafedžinica' na svijetu, ali od stotina milijuna kilograma kave njegovih dobavljača, 99 posto mora biti proizvedeno na etički prihvatljiv način, bez pesticida, bez robovski podcijenjenog rada itd. Nakon najave prodajnog lanca CVS o ukidanju prodaje cigareta i svih duhanskih proizvoda u svojih 7.600 prodavaoniva od prvoga listopada, vrijednost dionica skočila mu je za 66 posto...

I tako, od nizozemskog Philipsa do danskog brodskog prijevoznika kontejnera Maerska, magazin Fortune ističe tvrtke koje svoje plemenito i uspješno lice uglavnom zahvaljuju štednji i korištenju alternativnih izvora energije, smanjenju emisije stakleničkih plinova, brizi o zdravlju, pomoći siromašnima da stanu na vlastite noge i uključe se u gospodarski život svoje zemlje.

A kao posebnu zaslugu Walmarta za 'facelifting' kapitalizma pripisuju i to da je ove godine svojim radnicima povisio minimalni iznos nadnice. Samo zbog visokih nadnica Fortune je na listu 50 najuspješnijih kompanija smjestio američki trgovački lanac Costco, čiji radnik po satu dobiva 21,50 dolara (američki prosjek blagajnice je 9,12, skladištara 11,04 dolara), a 90 posto od 134.000 zaposlenih ima pravo na kojekakve beneficije. Pa onda pitajte blagajnice naših trgovačkih lanaca smiju li ići na more?