TRAŽI SE JEFTINA ROBA

Diskontni lanci jačaju u kriznim vremenima

12.01.2009 u 12:45

Bionic
Reading

Nove navike potrošača formirane usporavanjem rasta globalne ekonomije otvorile su prostor daljnjem širenju diskontnih lanaca, ističe novi izvještaj konzultantsko-revizorske tvrtke Deloitte 'Globalna snaga maloprodaje u 2009'

O ekspanziji 'diskontera' svjedoči i vijest da njemački lanac diskontnih trgovina mješovitom robom Edeka, kojem je odobreno udruživanje s trgovinama Plus, planira otvoriti 8.000 novih radnih mjesta u ovoj godini. U Edeki predviđaju da bi diskontne trgovine, koje trenutno pokrivaju oko 42 posto njemačkog tržišta, mogle povećati udio na 50 posto u narednim godinama.

Prema izvještaju Deloittea, listu najjačih svjetskih maloprodajnih lanaca i dalje predvodi američki Wall Mart koji ostvaruje godišnji promet preko 378 milijardi dolara. U deset najjačih maloprodajnih lanaca nalaze se isključivo tvrtke iz SAD-a (Wal-Mart, Home Depot, Kroger, Target, Costco) i Europe.

Francuski Carrefour i britanski Tesco drže drugo, odnosno treće mjesto na ljestvici, a među top10 zastupljena su i čak su tri njemačka maloprodajna lanca: Metro, Schwarz (obuhvaća Lidl i Kafuland) te Aldi, koji je zahvaljujući prometu od preko 58 milijardi dolara po prvi put ušao među deset najjačih. Najveći pomak na top10 ljestvici zabilježio je glavni Aldijev konkurent Schwarz, koji je u proteklih pet godina ostvario rast od 12,6 posto.

Iako i dalje dominiraju po broju i prihodima, ukupni se udio američkih maloprodajnih lanaca na listi 250 najvećih smanjio. Osim slabljenja dolara, ta se činjenica može pripisati i slabijem rastu američkih tvrtki u odnosu na inozemne konkurente. Europski maloprodajni lanci, naprotiv, i dalje jačaju, čineći gotovo 40 posto najjačih na listi. Tako je, po prvi put u 12 godina otkad Deloitte provodi ovo istraživanje, postotak europskih maloprodajnih lanaca na ljestvici veći od američkih.

Na listi 50 maloprodajnih lanaca s najvećim rastom u proteklih pet godina našao se i velik broj tvrtki iz tržišta u razvoju, kao što su Kina i Rusija, ali i slovenski Mercator, koji je u razdoblju od 2002. do 2007. ostvario rast od 21,1 posto.