PRODAJA BRODOGRADILIŠTA

Domaći poduzetnici jedini zainteresirani za škverove

19.06.2009 u 08:21

Bionic
Reading

Potpredsjednik Vlade Damir Polančec uspio je 'uhvatiti' zadnji vlak za posljednju pregovaračku etapu s 'tvrdom' sugovornicom, povjerenicom EK Noeli Kroes. Do samog odlaska u Bruxelles na konferenciju o malom i srednjem poduzetništvu Polančec nije imao potvrdu da će Kroes pronaći termin za susret.

Razumljive su zato njegove jučerašnje izjave dane u pomalo euforičnom tonu jer je ipak uspio zaključiti jedne od najtežih pregovora i izboriti zeleno svjetlo za privatizaciju nacionalnih navoza. Očito čak i omekšati do tada tvrdi stav Kroes oko reduciranja kapaciteta, pa sve ostaje na ranijem hrvatskom prijedlogu da to bude gašenje samo 4, a ne čak 6 navoza.

Pretpostavlja se da su to po jedan navoz u 3. maj , jedan od tri u Kraljevici, jedan u Brodotrogiru te jedan u Brodosplitu. Četiri brodogradilišta idu u prodaju za jednu kunu dok se Uljanik i splitski BSO prodaju po nominalnoj cijeni dionica. Natječaj bi se trebao raspisati do kraja ovog mjeseca, a tender bi bio otvoren 60 dana. Za sada Vlada ima samo nekoliko poznatih potencijalnih kupaca.

Biznismena Danka Končara koji aplicira na kupnju čak 3 velika brodogradilišta, 3. maja, Brodotrogira i splitskog škvera, i od toga, kako doznajemo, nije odustao te priprema ponudu čim se tender oglasi, piše Jutarnji list. Drugi potencijalni kupac je šibenski poduzetnik Goran Prgin koji je i javno rekao da želi kupiti BSO i Kraljevicu te ih preorijentirati na tržište megajahti.

U konkurenciji je i Mladen Šarić, vlasnik Adria mara, također zainteresiran za Kraljevicu gdje je već nudio program gradnje za libijsku mornaricu i već je u tom škveru godinu dana prisutan s poslovima remonta.

Drugih kupaca, kažu nam visoki izvori u vladi, za sada nemaju. Nije isključeno da se u tender uključe Korejci, druga svjetska brodograđevna sila, koji su prije dvije godine obišli kvarnerska brodogradilišta te pokazali ozbiljan interes. Put na europsko tržište već su si otvorili vlasničkim preuzimanjem vodeće EU grupacije Aker. Dok se natječaj ne otvori i zaključi, apsolutno je nemoguće sa sigurnošću prognozirati koliko ćemo imati zainteresiranih kupaca.

Inače, nitko od brodograđevnih menadžera nije upoznat s detaljima konačno postignutog dogovora oko privatizacije i restrukturiranja, jer su, kako kaže predsjednik uprave Brodotrogira Mateo Tramontana, posljednji razgovori u Vladi na tu temu vođeni još u prosincu prošle godine.

'Svima nam je jasno da se nešto mora promijeniti jer je postojeće stanje postalo neodrživo. Nužno nam treba financijsko i tehnološko restrukturiranje, sami to ne možemo provesti, očito ne može ni država. Pokušat će se pronaći novi vlasnik, a ja se nadam da interes za privatizaciju kod onih koji su se do sada javili kao potencijalni kupci i dalje postoji, mislim prvenstveno na gospodina Danka Končara koji je u razgovorima na tu temu najdalje otišao kako u Vladi tako i s nama u Brodotrogiru', kaže predsjednik uprave Mateo Tramontana.

Svjestan je, dodaje, da globalna financijska kriza, ali i dramatičan pad svjetskog pomorskog tržišta trenutačno ne idu u prilog privatizacijskim procesima. O konačnom ishodu privatizacije u brodogradilištima ne žele prognozirati jer je to u ovim okolnostima doista jedna 'avanturistička priča' u koju hrvatski navozi ulaze prvi put. Predsjednik uprave 3. maja Željko Starčević kaže da može govoriti samo u onome što trećemajci očekuju, prije svega zadržavanje osnovne djelatnosti i nastavak restrukturiranja.

'To konkretno znači proizvodnju 6 do 7 brodova godišnje, 12 do 15 brodskih motora i do 20 dizalica, što donosi ukupni godišnji prihod od 250 do 300 milijuna eura. Osim toga, potrebno je uložiti oko 47 milijuna eura u tehnološku obnovu kako bismo podigli produktivnost 3. maja', kaže Starčević.

Vjerojatno najmirinije otvaranje procesa kupoprodaje očekuju uljanikovci. Jedini škver koji posluje pozitivno i koji ima do detalja razrađen privatizacijski scenarij. Jedini su i koji će se prodavati po posebnom modelu, i to 59 posto udjela po nominalnoj cijeni, a 25 posto ide radnicima po posebnim uvjetima.

Karlo Radolović, član uprave pulskog brodogradilišta, kaže da detalje dogovora ne može komentirati jer ih naprosto ne zna, no ponavlja već poznati stav uprave da neće dozvoliti nikome preuzimanje većinskog vlasničkog paketa. Uljanikovci računaju na konzorcij domaćih tvrtki, no ne isključuju mogućnost da se na tender jave i inozemni kupci, i to europska brodogradilišta kojima su ušli u tržište specijalnih brodova.