tportal.hr

Zagreb
+12
Osijek
+11
Pula
+12
Rijeka
+14
Zadar
+12
Split
+15
Dubrovnik
+12

IDEALNOG RJEŠENJA NEMA

I da otpuste sve radnike, autoceste bi i dalje gubile vaš novac

Boli glava - izraz je to koji najbolje opisuje što osjetite kad idete iščitavati izvješća o poslovanju Hrvatskih autocesta (HAC) i Autoceste Rijeka – Zagreb (ARZ). Vladi će doslovno trebati čarobni štapić kako bi zakrpala rupu od 27 milijardi kuna koliko obje te tvrtke duguju bankama

Datum objave:
4.5.2012 11:32

Zadnja izmjena:
8.5.2012 16:10

 
Da nema pomoći države koja jamči za sve preuzete financijske obveze, i HAC i ARZ vrlo brzo bi završili na bubnju. Podaci iz financijskih izvješća pokazuju da su obje tvrtke do grla prezadužene te da posluju s velikim gubicima.

ARZ je u prvih devet mjeseci prošle godine ostvario 432,5 milijuna kuna prihoda i gubitak od 181,1 milijun kuna. Posebno zabrinjava pad prihoda od čak 10,6 posto, zbog čega je gubitak povećan za više od 20 milijuna kuna.

Poslovanje ARZ-a je opterećeno ekstremnim financijskim rashodima, koji su gotovo dvostruko veći od plaća zaposlenih. Dugoročne financijske obveze prema bankama iznose 7,5 milijardi kuna i sedam su puta veće od temeljnog kapitala tvrtke.

Za razliku od financijskog izvješća ARZ-a koje objektivno prikazuje prihode i troškove, u računu dobiti i gubitka HAC-a iz nepoznatog razloga nisu prikazani financijski troškovi.

Tako su primjenom kreativnog računovodstva prihodi i rashodi za prvih devet mjeseci izjednačeni (1,06 milijardi kuna), pa je tvrtka iskazala pozitivnu nulu. Međutim, u bilanci stanja jasno se vidi da ukupne obveze prema bankama iznose čak 21,1 milijardu kuna. Kako su te obveze gotovo tri puta veće nego kod ARZ-a, jasno je da su HAC-u financijski rashodi još veći uteg u poslovanju.

Za ilustraciju koliko su autoceste u banani uzet ćemo još dva podatka – sve temeljimo na objavljenim financijskim izvješćima koja su u slučaju HAC-a krnja.

I kad bi otpustili svih 3.500 zaposlenih na koje godišnje potroše (podaci za 2010) oko 500 milijuna kuna, i dalje bi bili u minusu većem od pola milijarde kuna. U slučaju da zadrže sve djelatnike, poslovne prihode bi tad trebali povećati za 50 posto kako bi godinu završili na nuli, što opet znači da ne bi mogli servisirati kreditne obveze.

Samo HAC u ovom trenutku, prema medijskim napisima, ima 41 aktivan kredit. Uglavnom se radi o kreditima uzetim na pet-šest godina, s tim da se u tom razdoblju otplaćuje samo kamata, dok cijela glavnica na red dolazi na kraju.

191293,168547,168210,109636

Kako izvući autoceste iz sve dublje 'financijske provalije' u koju država – čitaj građani – mora lopatom ubacivati milijarde kuna kako one ne bi proglasile bankrot? Najjednostavniji je odgovor - srezati troškove i povećati prihode – što će nove uprave HAC-a i ARZ-a sigurno i predložiti Vladi, ali to, kad se u obzir uzmu ekstremne kreditne obveze, neće biti dovoljno.

Priznaje to i član nadzornog odbora HAC-a, prometni stručnjak Ivan Dadić. Restrukturiranje autocesta je neizbježno, kaže on, s tim da će to vjerojatno značiti otpuštanja, veće cestarine i manje novca za održavanje. Nakon toga država mora 'istrpjeti' gubitaše i učiniti sve da ih što više iskoristi za opće dobro odnosno podizanje BDP-a iz kojeg bi pokrivali njihove kreditne obveze.

'Čitav koncept gradnje autocesta je bio pogrešan. Autocesta je izgrađena predaleko od gradskih središta, više od milijardu eura je potrošeno na 150 nepotrebnih mostova, ima premalo ulazno-izlaznih čvorova', ističe Dadić koji predlaže uvođenje sustava vinjeta, što bi, smatra, povećalo broj korisnika i privuklo logističku industriju da razvija projekte uz samu autocestu.

Druga opcija je davanje pojedinih dionica u koncesiju, što je kao probni balon aktualna vlast pustila u javnost još dok se spremala useliti u Banske dvore. Međutim, nakon lavine kritika, ta je ideja zamrla iako je novi ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić ponovno stidljivo spominje.

Boris Kovacev / CROPIX Tad se vrijednost koncesije samo za HAC procjenjivala na 3,5 milijardi eura.

'Davanje autocesta u koncesije, prije čega treba provesti restrukturiranje, sigurno je jedno od rješenja, ali s velikim ograničenjima. Trebalo bi uvjeriti vjerovnike, odnosno banke da na to pristanu, što bi tražilo izmjenu velikog broja stavki ugovora. Mislim da bi i javnost na to teško pristala. Ali obveze za ceste su goleme i koncesija bi dio novca napravila likvidnim', kaže ekonomski analitičar Željko Lovrinčević.

Dolazak koncesionara sigurno bi značilo povećanje cijena cestarina jer bi samo tako mogao profitabilno poslovati. Osim toga Lovrinčević je već nekoliko puta rekao da se boji da bi se za autoceste moglo naći zainteresiranih samo ako se ponude uz veliki diskont i prebacivanje duga na državu.

Uglavnom, jasno je da za HAC i ARZ nema idealnog rješenja i da ćemo barem još dva-tri desetljeća vraćati njihove dugove. Upravo zbog toga još više ljute činjenice poput toga da naše 'perjanice' po kilometru autocesta zapošljavaju tri puta više ljudi nego austrijski ASFINAG ili podatak da troškovi za plaće u HAC-u konstantno rastu, od 2007. do 2010. za gotovo 50 milijuna kuna.

Sviđa ti se članak? Preporuči ga prijateljima!


Ima li HDZ gospodarski program?

Kalkulator za izračun plaće

Burza

HT-R-A 168,00 -0,24%
CROBEX 1.796,61 -0,13%
CROBEX10 998,97 -0,20%
Dionice iz sastava CROBEX indeksa
Oznaka Cijena Promjena Promet
LKPC-R-A 526,00 5,69% 7.238
IGH-R-A 192,98 3,76% 4.053
DLKV-R-A 34,99 0,81% 31.753
LEDO-R-A 8.790,00 0,63% 17.580
TNPL-R-A 304,49 0,58% 8.213
KORF-R-A 175,19 0,33% 256.624
PTKM-R-A 116,00 -4,49% 50.132
ULPL-R-A 193,50 -3,70% 47.692
INGR-R-A 3,05 -2,87% 36.127
DDJH-R-A 56,75 -2,81% 41.582
VIRO-R-A 590,00 -1,95% 130.880
PODR-R-A 282,00 -0,71% 28.213

Fondovi

Dionički fondovi - Equity funds 2014.
KD Victoria 16,9758 kn 11,82%
Capital Two 71,7227 kn 8,02%
FIMA Equity 61,3620 kn 6,62%
Mješoviti fondovi - Balanced funds 2014.
Allianz Portfolio 125,0904 kn 3,00%
ZB global 139,1765 € 2,19%
PBZ Global fond 94,6456 kn 2,11%
Obveznički fondovi - Bond funds 2014.
HPB Obveznički 141,3540 € 3,72%
PBZ Bond fond 114,2825 € 3,70%
Erste Adriatic Bond 105,3700 € 3,58%
Novčani fondovi - Cash funds 2014.
Locusta Cash 1.312,8451 kn 1,08%
Agram Euro Cash 11,9923 € 1,05%
NETA MultiCash 105,4337 kn 0,98%

Tečajna lista

Tečajna lista

| Sve valute
HNB | 19.04.2014.
Valuta Šifra Jedinica Kupovni Srednji Prodajni
AUD 036 1 5,131394 5,146835 5,162276
CAD 124 1 4,995736 5,010768 5,025800
CZK 203 1 0,276902 0,277735 0,278568
DKK 208 1 1,017454 1,020516 1,023578
HUF 348 100 2,479038 2,486497 2,493956
JPY 392 100 5,367424 5,383575 5,399726
NOK 578 1 0,918541 0,921305 0,924069
SEK 752 1 0,833719 0,836228 0,838737
CHF 756 1 6,229717 6,248462 6,267207
GBP 826 1 9,224670 9,252427 9,280184
USD 840 1 5,497949 5,514492 5,531035
EUR 978 1 7,596516 7,619374 7,642232
PLN 985 1 1,816827 1,822294 1,827761
=

Važno: Rubrike, Sex files, cura i frajer dana i crna kronika mogu sadržavati sadržaje koji nisu primjereni osobama mlađim od 18 godina. Osobama mlađim od 18 godina se savjetuje posjet ovim rubrikama jedino i samo uz nadzor punoljetne osobe.
Tportal je član Hrvatskog vijeća za medije. HVZM je samoregulatorno tijelo koje prati i sankcionira kršenja novinarske etike.
Saznajte više na http://www.hvzm.hr/
vijece@hvzm.hr