Gospodarstvo PLANIRANO 15 NOVIH

Upitna gradnja šoping centara u Zagrebu

  • Autor: Hina
  • 3.4.2009 10:54:57
  • 3.4.2009 9:54:28

Brzi tempo izgradnje trgovačkih centara u srednjoj i istočnoj Europi koji je vladao posljednje dvije, tri godine jako je usporio, ali usprkos tome procjenjuje se da će samo 10 posto tih projekata biti zaista i otkazano, dok je većina ostalih trgovačkih projekata samo odgođena, pokazuju rezultati studije RegioPlan Consultinga.

Studijom te austrijske tvrtke za lokacijske i tržišne analize obuhvaćeno je 17 zemalja, među kojima je i Hrvatska.

Prema studiji, od oko 15 projekata koji su trenutno poznati u Zagrebu, realizacija velikog broja njih je trenutno upitna.

Posebno su pogođeni projekti koji se nalaze u ranoj fazi razvoja, navodi se u priopćenju RegioPlan Consultinga i napominje da je najviše projekata na čekanju u Ukrajini, Bugarskoj i Rumunjskoj.

Ne tako davno eksplozija investicija je bila praćena eksplozijom gradnje - gradilo se brže, više i veće. I onda se doslovno preko noći sve preokrenulo, no, sadašnja situacija ne znači da novih planiranja i projekata uopće nema.

Samo 10 posto projekata će zaista konačno biti obustavljeno, dok će ostatak biti odgođen na dvije, tri ili četiri godine, te eventualno optimiran i redimenzioniran, procjenjuje direktor poduzeća RegioPlan Consulting i dugogodišnji savjetnik za planiranje trgovačkih centara Wolfgang Richter. Prema podacima iz studije u Hrvatskoj bi, kada bi svi projekti bili zaista i realizirani, broj kvadrata trgovačkih centara bio utrostručen.

"To nikako ne ide ukorak s rastom izdataka kućanstava koji bi se do 2013. mogli povećati za nešto preko 30 posto, ili s rastom kupovne moći, koja se također neće utrostučiti. Treba stoga napomenuti da nije realistično da se svi projekti poznati u Hrvatskoj zaista i realiziraju", navodi se u priopćenju s rezultatima najnovije studije.

Autori studije također upozoravaju da istočna Europa nije jedno tržište, kako ga zapadnoeuropski investitori rado gledaju, nego je to 17 različitih tržišta koja se u nekim slučajevima međusobno jako razlikuju, a i unutar samih zemalja postoje velike regionalne razlike.

Pritom se spominje primjerice i Zagreb u kojem je kupovna moć oko 60 posto viša od hrvatskog prosjeka, a gustoća trgovačkih površina trgovačkih centara dvostruko veća.

U studiji o razvoju shopping centara u CEE/SEE upozorava se i da je nevjerojatan tempo gradnje u posljednje tri godine omogućavao realizaciju i loših projekata, a kvaliteta je ostala po strani. Shopping centri nisu bili planirani u skladu sa potrebama konzumenata nego sa potrebama investitora, a financijska bi kriza mogla donijeti preokret.

Loši projekti sada više neće moći dugoročno "preživjeti" na tržištu i doći će do "prirodne selekcije", što je dobro i za tržište i za trgovce i za potrošače, navodi se u studiji.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još

Tečajna lista

| Sve valute
HNB | 21.01.2017.
Valuta Šifra Jedinica Kupovni Srednji Prodajni
AUD 036 1 5,307053 5,323022 5,338991
CAD 124 1 5,278663 5,294547 5,310431
CZK 203 1 0,277540 0,278375 0,279210
DKK 208 1 1,008607 1,011642 1,014677
HUF 348 100 2,431317 2,438633 2,445949
JPY 392 100 6,121957 6,140378 6,158799
NOK 578 1 0,834240 0,836750 0,839260
SEK 752 1 0,789444 0,791819 0,794194
CHF 756 1 6,993749 7,014793 7,035837
GBP 826 1 8,662813 8,688880 8,714947
USD 840 1 7,050956 7,072173 7,093390
EUR 978 1 7,499397 7,521963 7,544529
PLN 985 1 1,717918 1,723087 1,728256
=