HOMOFOBNO PIVO

Vlasnik Velebitskog ući će u PR udžbenike

21.03.2014 u 20:32

Bionic
Reading

Hoće li homofobni ispad Karla Starčevića udariti vlasnika pivovare Ličanka tamo gdje poduzetnika najviše boli, po džepu? Ili će se brend Velebitskog piva, nakon što je njegov vlasnik svoje vjerne punk i rock potrošače nazvao homoseksualcima i izjednačio ih s pedofilima, neplanirano repozicionirati udesno? Kvare li uopće hrvatskim potrošačima okus piva nazadni politički stavovi njegova proizvođača?

Troje komunikacijskih stručnjaka, Krešimir Macan iz Manjgure, Violeta Colić iz Premise i Branka Bajt iz tvrtke Okomito, za tportal je prokomentiralo verbalni ispad vlasnika pivovare Ličanka koji je velikogoričkim pankerima poručio kako se upravo iz njihovih redova regrutiraju, za Starčevića jednako izopačeni, homoseksualci i pedofili.

I dok Krešimir Macan smatra da je pivo naprosto – pivo, a začinjeno uvredama nekima čak i ukusnije, Violeta Colić se pita jesu li Hrvati možda ipak evoluirali, jer poziv na bojkot proizvoda kod nas baš i nije česta pojava. Za Branku Bajt ključno je pitanje tko je ciljna skupina Velebitskog, pa ako ih je pivar zaista i uvrijedio, i za to PR stručnjaci nalaze lijeka. 

Malo je vjerojatno da je vlasnik Ličke pivovare ovo zamislio kao gerila marketing kojim će ostvariti rezultate nedostižne uobičajenim marketinškim modelima, ali činjenica je da se nakon primitivnog ispada ime Velebitskog probilo na naslovnice gotovo svih važnih medija. Jer loše se vijesti brže šire. Kao reakcija na njegov ispad, na Facebooku je otvorena stranica Say no to Velebitsko koja je sakupila oko 7.000 članova. No hoće li osim pritiska na tipku lajk oni zaista i prestati konzumirati to pivo?

Krešimir Macan, komunikacijski stručnjak iz Manjgure, smatra ne samo da Starčevićev ispad neće naštetiti Velebitskom pivu, već bi mu mogao osigurati i dodatnu konzervativnu klijentelu. 'Mnogi ljudi dosad nisu niti čuli za Velebitsko pivo, a sada svi o njemu znaju. Lika je prilično konzervativna, pa ne vidim neku izravnu štetu i mnogi će mu taj potez čak i odobravati. Dio će potrošača možda odustati, ali bi neki novi mogli naručiti', komentirao je Macan za tportal. 'S druge strane, ljubitelje piva zanima samo kvaliteta i neće ga prestati piti zbog nekoliko članaka u medijima.'

Jesu li potrošači dovoljno evoluirali da ne lajkaju primitivne ispade?

Za direktoricu Premise Violetu Colić vlasnik Pivovare Ličanka svojom nepromišljenom i nepristojnom izjavom zasigurno je naštetio reputaciji svoje tvrtke, kao i svojoj osobnoj reputaciji. 'Neprimjerena komunikacija kojom se obratio upravo publici koja konzumira i njegove proizvode rezultirala je odmah ne samo čuđenjem i zgražanjem većeg dijela javnosti već i pozivom na bojkot proizvoda što kod nas baš i nije česta pojava', komentirala je Colić za tportal. 'Dosad mi nije poznat nijedan domaći primjer u kojem je zbog neke neprimjerene reakcije kompanija pretrpjela ozbiljniju štetu i u samoj prodaji. Bit će zanimljivo vidjeti na ovom slučaju jesu li naši potrošači u tom smislu evoluirali i hoće li uistinu odustati od buduće konzumacije Velebitskog piva.'

Branka Bajt, stručnjakinja za brend iz tvrtke Okomito, kaže da se o posljedicama ispada samo može nagađati, jer je pitanje tko je zapravo ciljna skupina Velebitskog: 'muškarčine' u Lici ili mladi urbani intelektualci u Zagrebu. 'Ako je Velebitsko budget pivo koje se pije na kultnim mjestima u Zagrebu, onda je dirnuo u skupinu od koje živi. No i tada njegova sudbina ovisi o tome koliko uporno će ga Facebook skupina uzeti na zub.' Naše društvo je, komentira Bajt, prilično konzervativno i iako manjina nas misli da su te izjave skandalozne i primitivne, puno ljudi u Hrvatskoj će mu reći: Bravo! Ako su njegova ciljana skupina lokalne muškarčine, po njima je Starčević zapravo napravio dobru stvar.'

Nadalje, Bajt upozorava da male lokalne pivovare u Hrvatskoj uglavnom žive od lokalnih potrošača, jer se ulaz u trgovačke lance skupo plaća: 'Kada je tržište podijeljeno, pravilo je da udio u oglašavanju odgovara tržišnom udjelu, a često se kroz negativni publicitet postigne puno više nego kroz ciljano oglašavanje.'

Niti smrtni slučaj u Karlovačkoj pivovari nije ugasio žeđ za pivom

Na našu opasku da je ta marka piva bila omiljena upravo u zagrebačkim alternativnim okupljalištima kao što je Krivi put, Macan podsjeća da Hrvatima gušt ispijanja omiljenog alkoholnog pića od hmelja nije pokvario niti smrtni slučaj u Karlovačkoj pivovari. 'Ljudi ni tada nisu prestali masovno piti Karlovačko, a tvrtka se našla u problemima tek kad im je inspekcija zatvorila pogon', rekao je Macan. 'Uostalom, ne može priča od jednog dana izazvati masovnu reakciju. Onaj tko to uspije, dobit će Nobelovu nagradu za komunikaciju, to je san svakog komunikatora. Pa trećina hrvatskih građana ne zna da smo završili pregovore i da postajemo članica EU.'

No ako i nije sam sebi nanio financijsku štetu, direktorica Premise sigurna je da će lički pivar ući u povijest: 'Starčević je izborio mjesto u svim budućim hrvatskim PR udžbenicima kao primjer kako ne treba komunicirati s javnošću.'

Kako odbiti sponzorstvo bez suvišnih zašto

Karlu Starčeviću, kao i svim drugim poduzetnicima koje mnogi oblijeću tražeći sponzorstva, mogao bi biti koristan poslovni savjet direktorice Premise: 'Kao vlasnik g. Starčević ima apsolutno pravo birati s kim želi surađivati i može bez ikakvog obrazloženja odbiti bilo koji zahtjev za sponzorstvo, pa uopće nije bilo potrebe da pojašnjava svoju odluku.'

Dugoročno za uspješan život brenda nije dobro da se identificira sa živom osobom, pogotovo ne s vlasnikom, kaže Bajt, jer nas stavovi te osobe mogu odbiti od proizvoda. Zato velike kompanije, kao što je primjerice Pepsi, često mijenjaju zvijezde koje ih promoviraju. A čak i ako se pokaže da je vlasnik Velebitskog uvredama ozbiljno ugrozio svoj posao, Branka Bajt misli da nije sve izgubljeno: 'Mogao bi recimo u znak isprike gej udrugama donirati piva koliko mogu popiti u godinu dana.'